Tijdens de eerste wedstrijd van het World Superbike kampioenschap op Europese bodem, heeft Rob Hartog gedebuteerd in de World Supersport klasse. Tijdens de trainingssessies werd een goede basis setup gezocht op het Spaanse MotorLand Aragon. Echter dit verliep niet helemaal vlekkeloos, mede door wisselende weersomstandigheden. De Team Hartog-Jenik-Against Cancer coureur wist na een klasse race te finishen op een 12e plaats en hiermee vier punten te scoren voor het WK Kampioenschap.
Op vrijdag werd aangevangen met tweemaal een vrije training van een uur. Tijdens de eerste training was het gevoel op MotorLand Aragon verre van optimaal. Er werd hard gezocht naar het juiste gevoel en afstelling. “Het lukte nog niet om lekker rond te rijden. Misschien kwam dat deels door wat spanning. Aan het einde van de sessie wist ik, door zelf wat relaxter te rijden, toch een nette tijd op te klokken te zetten”, klonk Hartog. Een snelste tijd van 1’57.169 was goed voor een 19e tijd op de ranglijst. Gestreden wordt tevens voor de FIM Europe Supersport Cup, waar coureurs aan deelnemen welke alleen de Europese rondes meerijden in de WK Supersport. In deze Europese Cup was Rob de derde geklasseerde coureur op de Kawasaki Ninja ZX-6R met Front Row Components/K-Tech vering. Later op de dag sloegen de weersomstandigheden om. In verband met regenval en wind besloot het team om deze sessie te laten voor wat het was.
Een derde vrije training stond gepland op zaterdagochtend, als laatste voorbereiding op de Superpole kwalificatie. De weersomstandigheden waren nog verre van ideaal, met veel wind en kou. Na de 15 minuten durende sessie werd Hartog als 25e afgevlagd. Deze training telde niet meer mee voor de Superpole kwalificatie, welke bestaat uit twee sessies en later op de dag verreden werd. Alleen in de eerste twee vrije trainingen kon direct een plaats in Superpole 2 worden verdient. De snelste 10 coureurs uit VT1 en 2 gaan direct door. De overige coureurs strijden in Superpole 1 om nog twee tickets voor Superpole 2 en om de startposities vanaf plaats 13.
“Deze opzet van kwalificeren is nieuw voor ons”, aldus Rob. “Een plek bij de eerste twee leek onmogelijk voor ons, dus focusten we ons op de hoogst mogelijke klassering in deze Superpole 1. De sessie is een stuk korter dan we gewend zijn, met 15 minuten op de klok.”
Hartog ging van start, maar al snel werd de sessie stilgelegd door een code rood. Met nog 10 minuten werd de sessie hervat en kon een aanval worden gedaan op een snelle rondetijd.
“Het lukte om, ondanks de moeilijke omstandigheden, weer in de 57’ers te rijden. Maar helemaal tevreden zijn we niet. Ik weet dat het nog beter kan, alleen hebben we dat nu niet laten zien. We gaan aan de slag met een plan voor de race voor morgen!”, klonk het na de kwalificatie.
Een 13e plaats was het resultaat. En aangezien de snelste 10 coureus al in Superpole 2 zaten, betekende dit een 23e plaats op de startgrid.
De laatste voorbereiding op de race was de warm up. Nog 15 minuten lang kon een laatste aanpassingen worden uitgeprobeerd op de zondagmorgen. Een 24e tijd werd neergezet in deze sessie door Hartog op zijn Jenik Performance Kawasaki ZX-6R. Later volgde de start van de Supersport race. Om 11:30 uur werd het startsignaal gegeven en gingen 35 coureurs van start. Zonder slag of stoot kwamen de coureurs de eerste bochtencombinatie door, waarbij Rob direct vier plaatsen had gewonnen.
“Ik kwam redelijk weg met de start en wist direct wat plaatsen te pakken”, legt de Abbekerker uit. “Daarna kwam ik te rijden in de staart van de top 15. In het midden van de race lukte het niet om mee te gaan met deze groep. Ik had geen goed ritme te pakken, maar wist dat wanneer ik dit zou vinden ik mee zou moeten kunnen gaan. Het duurde even, maar 4 ronden voor het eind wist ik toch weer de aansluiting te vinden.” In de laatste ronden van de wedstrijd wist Hartog nog drie plaatsen te pakken en zich op te werken naar de 12e plaats. “Om in onze debuutrace in deze klasse direct in de punten te finishen is een droomstart, waarvoor ik mijn crew wil bedanken die drie dagen hard hebben gewerkt. Vier WK punten mee naar huis en een goed gevoel in aanloop naar de volgende race overheerst. En laat dat nou net Assen zijn…”
Het World Superbike zal van 28 t/m 30 april verreden worden op het TT Circuit in Assen. Ter voorbereiding hierop wordt deelgenomen aan de OW Cuprace in Assen op 15 april, waar men gratis toegang heeft tot de paddock!
Audiolink Hartog direct na afloop van de race:
Handige links Pirelli Aragón Round:
Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag
Waar te volgen op TV
Het weer in Aragon