Vrijdagochtend tijdens de openingsdag van de Gran Premio d’Italia Oakley maakten Aprilia en RNF Racing bekend dat men voor de komende twee jaar een samenwerking aan zal gaan. Het team onder leiding van teammanager Wilco Zeelenberg neemt hiermee afscheid van Yamaha om een nieuw avontuur aan te gaan als Aprilia MotoGP satellietteam. We vroegen de Nederlander om een eerste reactie.
Het gerucht was er al enige tijd maar sinds vrijdagochtend 27 mei is het officieel, het RNF Racing team wordt vanaf 2023 het nieuwe Aprilia MotoGP satellietteam en neemt daarmee afscheid van Yamaha. Het nieuws lekte vrijdagochtend uit door een foutje van huidig Aprilia Racing coureur Aleix Espargaró die per ongeluk een tweet de wereld instuurde waarin hij RNF Racing welkom heette binnen de Aprilia familie. Ondanks dat het plan was dat RNF teameigenaar Razlan Razali het nieuws vrijdagmiddag voor aanvang van de tweede vrije training in een interview met motogp.com bekend zou maken konden Aprilia en RNF Racing niets anders doen dan na de tweet het nieuws kenbaar te maken via een officieel persbericht. Saillant detail, Aleix Espargaró zijn tweet was op dat moment al niet meer zichtbaar op Twitter.
Maar goed nu het nieuws wereldkundig is vroegen we Wilco Zeelenberg om een eerste reactie. De Nederlander, die sinds jaar en dag verbonden is aan Yamaha, liet ons weten blij te zijn met de keuze van zijn werkgever.
Wilco Zeelenberg: “We hadden twee opties, een optie om met Yamaha verder te gaan en een optie om de overstap te maken naar Aprilia. De keus is dus op Aprilia gevallen, en daar zijn we heel erg blij mee.”
Vanwaar de keuze voor Aprilia?
Wilco Zeelenberg: “De belangrijkste reden is de duur van het contract en de daarmee samenhangende zekerheid voor ons team. Als satellietteam moeten we de machines kopen of leasen, daar zat niet het verschil in maar Yamaha wilde opnieuw een contract voor slechts één seizoen en ons nieuwe contract met Aprilia is voor twee jaar met een optie voor nog eens twee jaar. Dit geeft ons meer zekerheid voor de toekomst als jong en vrij nieuw team en dat heeft de doorslag gegeven.”
Heeft het feit dat Aprilia het de laatste tijd zo goed doet ook nog meegespeeld?
Wilco Zeelenberg: “We zijn sinds dit seizoen een compleet nieuw team, al lijkt het misschien dat we al langer actief zijn (Petronas Yamaha SRT). Natuurlijk zijn onze resultaten dit seizoen niet heel erg goed, maar aan de andere kant doen we het zeker ook niet slecht als je de verschillen ziet met Franco Morbidelli (Monster Energy Yamaha MotoGP). Het veld is momenteel zo competitief dat dit misschien niet echt opvalt bij een buitenstaander. Maar goed we moeten ook eerlijk zijn, de Aprilia doet het op dit moment heel erg goed en dat is zeker een pluspunt.”
Door jullie beslissing zullen er komend seizoen waarschijnlijk slecht twee Yamaha machines op de startgrid staan.
Wilco Zeelenberg: “Dat klopt, we hebben de afgelopen tijd open kaart gespeeld richting Yamaha. Zij wisten dat we met Aprilia in gesprek waren en zijn zich ervan bewust dat als we voor Aprilia zouden kiezen dat zij komend seizoen met slechts twee fietsen op de startgrid zouden staan.”
Op de vraag welke rijders hij komend seizoen onder zijn hoede zal krijgen kon Zeelenberg geen antwoord geven. Simpelweg omdat dit nog niet bekend is en deze besprekingen binnenkort geopend zullen worden.
Het zal voor Zeelenberg even wennen zijn om komend seizoen een Aprilia shirt te dragen. Geheel nieuw is Aprilia echter niet voor de Nederlander, als coureur reed hij ook een jaar met een Italiaanse machine en wel in het seizoen 1993 toen hij op een 250cc Aprilia actief was als Grand Prix coureur.
Handige links Gran Premio d’Italia Oakley:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.
Meer info: www.racesport.nl/supporter