Wie wordt de opvolger van Marc Marquez bij Repsol Honda?

7423
marc-marquez
Marc Marquez | foto© Red Bull Content Pool

De overstap van Marc Marquez naar Gresini Racing MotoGP heeft inmiddels al voor de nodige speculaties gezorgd aangaande zijn opvolging binnen het Repsol Honda Team. Wie komt er in aanmerking, welke namen worden in verband gebracht met de openstaande vacature binnen het officiële Honda MotoGP team. Onderstaand een overzicht met de belangrijkste kandidaten en veel genoemde namen.

Het moge duidelijk zijn dat Honda met het vertrek van Marc Marquez in 2024 flink kan besparen op de personeelskosten. De Spanjaard drukte met een jaarsalaris van ongeveer 12 miljoen euro per jaar (totale jaarsalaris wordt geschat op zo’n 25 miljoen euro) namelijk flink op de begroting van het team. Dat Marquez gezien zijn status veruit de bestbetaalde MotoGP coureur is – en waarschijnlijk ook wel zal blijven ondanks dat hij naar een satellietteam overstapt – zal voor niemand een verrassing zijn. Met andere woorden, voor elke andere MotoGP coureur zal een aanbod zo maar eens financieel heel aantrekkelijk kunnen zijn, al zal Honda zeker het geld niet over de balk gooien en dergelijke beslissingen weloverwogen nemen.







Johann Zarco, Miguel Oliveira, Maverick Viñales, Fabio Di Giannantonio, Jake Dixon, Iker Lecuona zijn een aantal namen die de afgelopen tijd genoemd worden om in 2024 de vrijgekomen plaats van Marquez binnen het Repsol Honda Team in te gaan nemen. Een aantal hebben een bestaand en doorlopend contract op zak, twee hebben er inmiddels een HRC-contract op zak één van het genoemde zestal moest onlangs plaats maken voor Marquez.

Iker Lecuona
Zo werd Iker Lecuona in eerste instantie genoemd als de mogelijke opvolger, maar inmiddels is het wel zo goed als zeker dat hij het niet zal worden. De reeds bij HRC onder contract staande Spanjaard zal – ondanks tal van invalbeurten dit seizoen in de koningsklasse – ook in 2024 als vaste coureur uit blijven komen in het FIM Superbike Championship en net als dit seizoen samen met Xavi Vierge Team HRC blijven vormen.

Johann Zarco
De huidige Prima Pramac Racing coureur tekende onlangs al een contract bij HRC voor 2024, de Fransman werd aangetrokken als de opvolger van Alex Rins binnen het LCR Honda Team. Nadat het bekend werd dat Marquez vertrekt bij Honda viel meteen de naam van Zarco. Zarco zelf liet al een aantal keren weten dat hij wel oren heeft naar een dergelijke deal, deze overstap wel ziet zitten maar dat hij tot op heden nog geen enkel gesprek heeft gevoerd met HRC over dit onderwerp. Of het zover gaat komen is nog maar de vraag, LCR Honda teambaas Lucio Cecchinello heeft namelijk al in niet misverstane bewoordingen laten weten niet akkoord te zullen gaan met een dergelijke deal en dat Zarco in 2024 gewoon in de kleuren van het LCR Honda Team Castrol aan de start zal verschijnen.

Maverick Viñales
De huidige Aprilia Racing coureur wordt ook genoemd als mogelijke vervanger van Marquez. De Spanjaard – die afgelopen weekend in Indonesië nog als tweede de finish passeerde achter Francesco Bagnaia – en met negen MotoGP zeges en 34 podiumplaatsen in de koningsklasse behoort tot de meest ervaren coureurs van dit moment heeft echter nog een doorlopend contract met zijn huidige werkgever. Ondanks dit wees Viñales de mogelijkheid van een overstap niet helemaal af en leek hij wel enigszins gevleid door de interesse.

Maverick Viñales: “Ik denk dat het een scenario is dat elke rijder graag zou willen meemaken. Ik weet dat Honda een geweldig team is, maar op dit moment zijn mijn gedachten hier. De toekomst zal het uitwijzen. Ik heb een contract, maar ik weet het niet. In deze wereld weet je nooit iets.”

Voor Viñales zou een overstap naar Honda financieel gezien zeker aantrekkelijk zijn. Het zal namelijk niemand verbazen dat de Spanjaard na zijn opmerkelijke vertrek bij Yamaha bij Aprilia Racing op dit moment geen grootverdiener is en zijn huidige salaris een schijntje is van hetgeen hij destijds bij Yamaha betaald kreeg.

Miguel Oliveira
De Portugees lijkt op dit moment misschien wel de meest voor de hand liggende optie. Oliveira solliciteerde het afgelopen weekend in Indonesië nog net niet openlijk naar de vrijgekomen plaats, maar hij liet daarnaast ook geen mogelijkheid onbenut om de speculaties te ontkrachten. Maar Oliveira heeft ook nog een doorlopend contract op zak bij zijn huidige CryptoDATA RNF MotoGP Team of Aprilia. De overstap van een satellietteam naar een officieel fabrieksteam is wel iets dat Oliveira aanspreekt natuurlijk. RNF-teambaas Razlan Razali daarentegen ziet er helemaal niets is en is van mening dat een dergelijke situatie geen reden is voor een vroegtijdig vertrek.

Razlan Razali: “Er bestaat niet zoiets als een clausule die zegt dat als hij een fabrieksaanbod krijgt, hij Aprilia of RNF kan verlaten.”

Oliveira kon het vervolgens niet laten om meteen op de uitspraak van Razali te reageren door te zeggen dat de bewering van zijn teambaas absoluut niet klopt en niet waar is. Kortom, hier is het laatste woord nog niet over gesproken.

Fabio Di Giannantonio

Dat uitgerekend de man die zijn MotoGP droom in duigen zag vallen nadat bekend werd dat Marquez vanaf komend seizoen zijn plaats bij Gresini Racing MotoGP definitief over gaat nemen genoemd wordt is best wel opmerkelijk. De Italiaan, die afgelopen zondag vierde werd in Indonesië en daarmee zijn beste klassering in de koningsklasse wist te behalen, barste na afloop van deze race in tranen uit. Dat hij uitgerekend nu hij een aantal top tien klasseringen heeft weten te scoren plaats moet maken viel hem zwaar.

Maar Di Giannatoni zag ook mogelijkheden, immers nu zijn huidige plaats ingenomen gaat worden door Marquez ontstaat daar voor 2024 een vacature.

Fabio Di Giannantonio: “Het doel is om in de MotoGP te blijven rijden. Honda heeft een zitje vrij en het is niet het minste zitje. Het is een iconisch en historisch team in de MotoGP, dus het zou een goede kans voor me zijn. Honda is zo’n grote fabriek dat ik niet denk dat deze mindere periode zal voortduren, dus in de toekomst zullen ze zeker weer aan de top staan. Dus waarom zou ik niet de man zijn voor die motor?”

Vanzelfsprekend en geheel terecht zet Di Giannantonio zichzelf in de etalage voor deze laatste en enige nog overgebleven plaats in de MotoGP klasse. De kans dat we de Italiaan in 2024 op de Repsol Honda in actie gaan zien komen lijkt echter klein. Met name titelsponsor Repsol zal hier een belangrijke rol in spelen. De kans dat Di Giannantonio ook in 2024 als MotoGP coureur actief zal zijn is daarmee zeker nog niet verkeken. Dit zal echter naar alle waarschijnlijk alleen zijn als Viñales, Oliveira of Zarco het voor elkaar krijgen om de plaats van Marquez in te nemen bij Repsol Honda. In dat geval zal Di Giannantonio één van de drie genoemde coureurs op kunnen volgen bij hun huidige team. Hetzelfde geldt voor huidige Moto2 coureur Jake Dixon. De Engelsman heeft weliswaar een getekend Moto2 contract op zak voor komend seizoen, maar Dorna en de Britse uitzendgemachtigde TNT Sports is er veel zo niet alles aangelegen om een Britse coureur in de MotoGP klasse te hebben rijden.

Politiek
Naast het politieke spelletje van Dorna en TNT Sports is er de afgelopen dagen ook een ander politiek spel gaande. Zo heeft Aprilia Racing CEO Massimo Rivola inmiddels al in niet misverstane bewoordingen zich uitgelaten over de huidige gang van zaken binnen de MotoGP, zaken waarin contracten niets meer waard blijken te zijn en steeds vaker gebruikt kunnen worden als toiletpapier. Niet erg verwonderlijk natuurlijk aangezien twee van zijn vier coureurs met een getekend contract op zak in verband worden gebracht met een mogelijke overstap. Nee zonder gekheid, Rivola is van mening dat binnen de MotoGP getekende contracten gerespecteerd dienen te worden en dat dit de afgelopen tijd niet het geval is geweest (Rins-Honda, Marquez-Honda, Pol Espargaró-KTM). Rivola is dan ook van mening dat Honda moet stoppen met het benaderen van coureurs die in het bezit zijn van een nog doorlopend contract.

Rivola heeft hier zeker een punt, de verwachting is dan ook dat hierover de komende tijd het nodige over gezegd gaat worden. Het probleem is echter, de veelal goed betaalde MotoGP coureur beschikken nagenoeg allemaal over handige, zeer slimme en ervaren managers die bepaalde clausules laten opnemen in hun contracten. Dat een bepaalde clausule vervolgens actueel wordt kan niemand kwalijk genomen worden, er zijn immers twee partijen die hier vooraf mee ingestemd hebben.

Opvallend detail verder in deze contracten – en transfer soap: Honda benaderde onlangs ook Ducati Corse General Manager Gigi Dall’Igna voor een technische functie en de Japanners zouden zich inmiddels ook gemeld hebben bij Rivola met dezelfde vraag. Dall’Igna heeft inmiddels bevestigd dat hij door Honda is benaderd voor een dergelijke functie maar hiervoor bedankt heeft, Rivola daarentegen zegt van niets te weten over een dergelijk verzoek. Als we de eerdergenoemde uitspraken van Rivola serieus moeten nemen dan zal Honda in dit geval ook bot vangen bij de huidige Aprilia Racing CEO.

Wordt ongetwijfeld vervolgd….




Handige links MotoGP Guru by Gryfyn Australian Motorcycle Grand Prix:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



  • Tony Arbolino_podium
  • Safety Car
  • Sam Lowes_race
  • Ryusei Yamanaka_warm up
  • MotoGP Podium
  • Piero Taramasso
  • Pol Espargaró_grid
  • Riccardo Rossi
  • RJC_0805 copy
  • Moto2 Podium
  • Moto2 race start
  • Moto3 Podium
  • Maverick Viñales_race
  • Miguel Oliveira
  • Marcos Ramírez
  • Johann Zarco _ Jorge Martín
  • Jurgen van den Goorbergh
  • Joel Kelso
  • Jaume Masià_grid
  • Joan Mir_Hero Walk
  • Joel Kelso (66)_Collin Veijer (95)
  • Francesco Bagnaia_podium
  • Francesco Bagnaia_race
  • Fabio Di Giannantonio _ Teri Batis (grid girl)
  • Fabio Di Giannantonio_podium
  • Fermín Aldeguer
  • Fieten Olie Racing GP
  • Crowd_002
  • Dakar racer Daniel Sanders
  • Enea Bastianini
  • Collin Veijer_grid
  • Crowd_001
  • Augusto Fernández
  • Barry Baltus
  • Bo Bendsneyder #64
  • Sunrise
  • Greg Rust _ Isabella Leembruggen
  • Jack Appleyard
  • Phillip Island map
  • Dutch fans
  • Fieten Olie Racing GP
  • Gardner Staright_001
  • Aaron Slight
  • Brembo
  • Carlos Ezpeleta
  • Ducati race fans
  • Collin Veijer
  • Fermín Aldeguer
  • Zonta van den Goorbergh
  • Bo Bendsneyder
  • Barry Baltus
  • Jorge Martín
  • Maverick Viñales
  • Brad Binder
  • Francesco Bagnaia
  • Augusto Fernández
  • Red Bull KTM Ajo
  • Repsol Honda Team
  • Thursday setup
  • Wilco Zeelenberg
  • Pol Espargaró
  • Liqui Moly Husqvarna Intact GP Team
  • Lukey Heights
  • Marc Márquez _ fans
  • Marc Márquez
  • Michelin
  • Mooney VR46 Racing Team
  • Pertamina Mandalika SAG Team
  • GasGas Factory Racing Tech3
  • Gardner Straight
  • Barry Baltus pit board
  • Davide Tardozzi
  • Martín, Bagnaia, Bezzecchi
  • Maverick Viñales
  • Marco Bezzecchi
  • Jorge Martín
  • Francesco Bagnaia
  • Jack Miller
  • Fabio Quartararo
  • Fabio Di Giannantonio


Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



                         Vrijwillige bijdrage                     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’