Weet Ducati zijn dominantie komend weekend in Aragon te behouden?

283
scott-redding
Scott Redding | foto© Ducati Corse

Komend weekend wordt op Motorland Aragon de eerste van twee opeenvolgende WorldSBK rondes verreden, de Prosecco DOC Aragon Round. Tot op heden is Ducati het motormerk dat de afgelopen jaren wist te domineren op het Noord-Spaanse circuit. Weet men deze status te behouden of zien we één van de andere motormerken de hegemonie van de Italianen doorbreken?

Met acht overwinningen en drie pole positions op Motorland Aragon is Ducati de meest succesvolle fabrikant op het circuit. In 2019 wist Ducati met Alvaró Bautista zelfs een hattrick te scoren, waardoor Ducati in totaal 18 podiumplaatsen heeft behaald op de Spaanse circuit. De laatste pole position was ook in 2019, waarbij Bautista een nieuw ronderecord vestigde met een rondetijd van 1’49.049. In totaal heeft de Italiaanse fabrikant 130 ronden aan de leiding gereden in een race op het circuit van Aragon en met Scott Redding als nieuwkomer binnen het team heeft men voor komend weekend zijn zinnen gezet op het verdedigen van hun record in Alcañiz.







Kawasaki is achter Ducati de meest succesvolle motorenfabrikant in Aragon. Kawasaki heeft vijf keer gewonnen op het Spaanse circuit; de laatste overwinning was in 2018 toen Jonathan Rea op overtuigende wijze Race 1 wist te winnen. De laatste pole van de fabrikant was in 2016, met dank aan Tom Sykes, waardoor Kawasaki in totaal vier pole-positions heeft weten te scoren op Motorland Aragon. Kawasaki heeft 20 podiumplaatsen weten te vergaren, twee meer dan Ducati. In 2019 was het beste resultaat een tweede plaats, tweede plaatsen  die door Rea in alle drie de races werd behaald.

Met drie overwinningen op Aragon staat BMW op de derde plaats in het klassement van de meest succesvolle fabrikant. De laatste overwinning van BMW was in 2013, met dank aan Chaz Davies die destijds zowel Race 1 als Race 2 won. De Duitse fabrikant heeft vijf podiumplaatsen op het Spaanse circuit, allemaal opgeëist door Marco Melandri en Chaz Davies in 2012 en 2013. In 2019 was het beste resultaat een vijfde plaats in Race 1 en de Tissot Superpole Race van Tom Sykes. Met Sykes en nieuwkomer Eugene Laverty binnen de gelederen in 2020 is BMW’s doel is om komend weekend terug te keren naar het podium.

Yamaha heeft slechts één overwinning behaald op het Spaanse circuit, te weten met Marco Melandri die in 2011 de eerste race op MotorLand Aragon won. De laatste pole position werd in hetzelfde jaar opgeëist, wederom met dank aan de Italiaanse rijder. De Japanse fabrikant heeft vier starts van de eerste rij weten te scoren, start vanaf de eerste rij waaruit twee van de drie podium finishes werden behaald. De laatste keer dat Yamaha op Motorland Aragon een podium wist te behalen was in 2019. Alex Lowes eindigde vorig jaar als derde in Race 2 en beëindigde daarmee een reeks van acht jaar zonder podium in Alcañiz.

Jonathan Rea claimde Honda’s laatste en enige podium in Aragon in 2014, toen de Noord-Ierse in dienst van het Nederlandse Ten Kate Racing als derde eindigde in Race 1. In 2019 was Honda’s beste resultaat een 11e plaats met Leon Camier. Met de drie overwinningen van Alvaro Bautista in 2019 en de podiumplaats van Leon Haslam in Aragon in 2015, hoopt Honda dat 2020 het jaar wordt waarin Honda terugkeert naar het podium, iets wat het sinds 2014 dus heeft gemist.

Wie gaat er het komende weekend met de eer strijken tijdens het eerste van twee opeenvolgende WorldSBK weekenden op Motorland Aragon?

 

Handige links Prosecco DOC Aragon Round 2020:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag




Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u ons werk mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Middels een vrijwillige bijdrage van minimaal € 15,00 mag u zich met recht een trouwe Racesport.nl supporter* noemen. Als Racesport.nl supporter ondersteunt u niet alleen het werk van de Racesport.nl redactie maar dingt u ook nog eens regelmatig mee naar fantastische prijzen. De acties hiervoor en uitslagen hiervan worden vanaf nu uitsluitend en exclusief middels een speciale Racesport.nl supporters nieuwsbrief gepubliceerd en bekend gemaakt.
Ook Racesport.nl supporter worden? Dat kan via de volgende betaallink:  ING – Betaalverzoek 

* Racesport.nl bezoekers betalen minimaal € 15,00 en zijn daarmee een seizoen lang als Racesport.nl supporter verbonden aan de site. In januari ontvangt u automatisch een e-mail met de vraag of u zich opnieuw voor een seizoen wilt aanmelden.
Bij betaling graag uw e-mailadres vermelden waarop u de nieuwsbrief wenst te ontvangen. Een e-mail sturen naar [email protected] kan ook.

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App