Weekend met ups en downs voor de “Supkes”

274
thijs-sup
Thijs Sup - Zolder | foto© Tiny Kolsters

Van 6 t/m 8 juli 2018 stond voor Luuk en Thijs Sup het vijfde raceweekend van dit seizoen op het programma. Op het circuit van Zolder streden zij met de Yamaha R3 Cup mee in de wedstrijden in de IDM SS300 klasse. Er werden twee races gereden waarin zowel Luuk als Thijs beide keren in de punten wisten te finishen. Beiden waren echter niet geheel tevreden met hun prestaties.

Het was een drukke week in de aanloop naar deze wedstrijd. Omdat ze tijdens de TT-Assen op een gravelgedeelte van het paddock stonden zat alles onder een dikke laag stof. Het kostte de nodige uurtjes werk om alle spullen weer schoon te krijgen. Op de paddock in Zolder stond alles er gelukkig weer netjes bij.







Op vrijdag werden er twee vrije trainingen gereden waarin zowel Luuk als Thijs zich al behoorlijk wisten te verbeteren ten opzichte van de tijden van vorig jaar. Na afloop van de vrijdagtrainingen waren de broers dan ook tevreden en wisten ze dat er voor de kwalificatietrainingen nog wel wat in het vat zat.

Zowel Thijs als Luuk begonnen op zaterdagochtend vol goede moed aan de kwalificatietrainingen. Beiden scherpten hun tijden van vrijdag al snel aan en stonden er lekker bij. Voor Thijs kwam er echter een vroegtijdig einde aan de training doordat hij halverwege de training in de tweede bocht van het circuit onderuit gleed. Gelukkig kwam Thijs er zonder kleerscheuren vanaf maar de motor liep wel de nodige schade op. Voor zijn val reed Thijs een tijd van 1’50.269 waarmee hij de 15e plaats overall innam. Luuk reed een degelijke eerste training en vond zichzelf na afloop terug op de 19e plaats overall met een tijd van 1’52.539.

De schade aan de motor van Thijs kon gelukkig gerepareerd worden zodat beiden de baan op konden voor de tweede kwalificatietraining. De baantemperatuur was echter een stuk hoger dan in de ochtend waardoor tijdverbeteringen er niet inzaten. Thijs bleef op de 15e plaats overall terwijl Luuk en plekje in moest leveren en zichzelf als 20e terugzag in de definitieve startopstelling. In het aparte klassement van de Yamaha R3 Cup betekende dat respectievelijk een 8e (Thijs) en 11e (Luuk) plaats.

Na een gezellige zaterdagavond volgde om 12.35 uur de start van de eerste race. Onder prachtige weersomstandigheden kwamen beiden goed van hun plek. Thijs kon een paar plaatsen winnen maar mistte de aansluiting bij een grote groep voor hem die streed om de vierde plaats overall en de podiumplaatsen in de R3 Cup. Na een redelijk eenzame race kwam Thijs als 13e overall over de finish en dat betekende de 8e plaats in de R3 Cup. Ook Luuk kwam al snel alleen te rijden en reed de race keurig uit op een 18e plaats overall waarmee hij 11e werd in de R3 Cup.

In de tweede race pakte Thijs wel keurig de aansluiting met de groep die streed om de podiumplaatsen in de R3 Cup. Halverwege de race had hij echter de pech dat de motor bij het terugschakelen voor de laatste chicane uit de versnelling schoot waardoor Thijs rechtdoor moest en in de pitsstraat terechtkwam. Dat betekende een volledige rit door die pitstraat waardoor de podiumambities vaarwel gezegd moesten worden. Thijs keerde achter de rug van Luuk weer terug op baan. Luuk kende ook een goede start en had aansluiting bij de rijders voor hem totdat een klein remfoutje hem terugwierp. Luuk reed daarna een eenzame race totdat plotseling Thijs hem na zijn rit door de pitstraat weer voorbij kwam. Thijs finishte de race als 16e overall met direct daarachter zijn broer Luuk als 17e. In de Yamaha R3 Cup betekende dat de plaatsen 10 en 11.

Vooral Thijs baalde na afloop van de uitslag:

“In de eerste race miste ik de aansluiting met de grote groep voor mij waardoor ik niet meer kon doen dan de race zo geconcentreerd mogelijk uit te rijden. In de tweede race zat ik er wel goed bij en kon het groepje met Thom Molenaar, Noah Bronkhorst en Niek van den Broek goed volgen. Ik zat er eigenlijk rustig achter en wilde in het tweede deel van de race zien wat er mogelijk was. Helaas schoot de motor bij het terugschakelen uit zijn versnelling waardoor ik de bocht miste en vervolgens het hele lange eind door de pitstraat moest. Ik kwam een eindje achter Luuk weer op de baan en kon mijn broer in de resterende ronden nog achterhalen en voorbij gaan. Meer zat er helaas niet meer in. Als je dan achteraf ziet dat Thom derde is geworden!!!!”

Luuk had niets mee gekregen van de rit door de pitstraat van Thijs en was dan ook stomverbaasd toen zijn broer hem in de slotfase passeerde:

“Ik dacht, wat is dit? Rijdt Thijs nu aan de leiding en word ik door hem nu gedubbeld? Helaas was dat niet het geval. Ik verprutste mijn eigen race een beetje door een remfoutje waardoor ik alleen kwam te rijden. Zonder slipstream een gaatje dichtrijden is nauwelijks mogelijk waardoor ik me geconcentreerd heb op het verder foutloos uitrijden van de race. Datzelfde gold ook voor de eerste race waarin ik heel snel alleen kwam te rijden.”

Team en sponsors worden uiteraard door beide rijders bedankt voor hun inzet en inbreng want zonder hen is het racen onmogelijk.

Na de races in Zolder staat Thijs met 94 punten op de zevende plaats in de tussenstand van de Yamaha R3 Cup waarvoor nu 10 van de 16 wedstrijden gereden zijn. Luuk staat in die tussenstand op de 11e plaats met 50 punten.

Er volgt nu een zomerpauze van 6 weken. De volgende wedstrijd voor de Yamaha R3 Cup vindt plaats in het weekend van 18 en 19 augustus op het TT Circuit Assen tijdens de zogenaamde Gamma Racing Days.

 

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl WebApp via: pwa.racesport.nl

 

Handige links IDM Zolder:

Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag