De afgelopen week, en dan met name donderdag 14 mei 2020, gaat niet de boeken in als de week van Valentino Rossi. De negenvoudig wereldkampioen zag allereerst een testdag op het Misano World Circuit Marc Simoncelli aan zijn neus voorbijgaan, vervolgens bleken de Oostenrijkse autoriteiten roet in het eten te gooien voor een test op de Red Bull Ring waarna er niets anders op zat dan een motorcrosstraining in de buurt van Tavullia.
Net als in vele andere landen werden onlangs de beperkende maatregelen aangaande de uitbraak van het coronavirus in Italië ook versoepeld, een onderdeel van deze versoepeling is dat Italiaanse professionele sporters hun trainingen weer mogen hervatten.
Op het Misano World Circuit Marco Simoncelli was donderdag 14 mei voor het eerst sinds de uitbraak van de Covid-19 weer het geluid te horen van racende motoren. Michele Pirro (Ducati Team), Enea Bastianini (Italtrans Racing Team), Nicolo Bulega (Federal Oil Gresini Moto2), regerend FIM Enel MotoE World Cup- winnaar Matteo Ferrari (Trentino Gresini MotoE) en zeven andere professionele coureurs reden hun ronden op het circuit dat de afgelopen tijd voorzien is van een nieuwe asfaltlaag.
Vreemd genoeg ontbrak er tijdens deze eerste testdag een bekende naam. Niemand minder dan de slechts 20 km van het circuit wonende Valentino Rossi kreeg samen met zijn VR46 Riders Academy coureurs namelijk geen toestemming om deel te nemen aan deze testdag. De reden van het niet mogen starten bleek te liggen in het feit dat het Misano World Circuit Marco Simoncelli is gelegen in de regio Emilia-Romagna. Tavullia, de woonplaats van Rossi, ligt echter – ondanks dat het slechts 20 km rijden is van Tavullia naar het Misano World Circuit – in de regio Marche. Aangezien de Italianen momenteel (sowieso tot 01 juni) alleen om dringende professionele en gezondheidsredenen van de ene naar een andere regio mogen reizen kregen Rossi en zijn VR46 Racing Academy protegés geen toestemming om deel te nemen aan de test.
Maar Rossi en zijn kompanen lieten het er echter niet zomaar bij zitten en bedachten een nieuw plan. Op de Oostenrijkse Red Bull Ring – dat sinds kort ook weer open is net als b.v. de Sachsenring, Portimaô en vanaf 01 juni ook het TT Circuit Assen – vond donderdag 14 mei namelijk een circuitdag plaats.
Mandy Kainz, de Oostenrijkse eigenaar van het Yamaha Austria Racing Team (YART), zorgde voor een aantal snelle Yamaha R1 motoren welke donderdagochtend gereed stonden in de pitboxen op het Oostenrijkse circuit. Rossi regelde een privé-vliegtuig en de documenten om vanuit Rimini met zijn voltallige VR46 Riders Academy coureurs naar het Oostenrijkse Graz te mogen en te kunnen vliegen. Helaas bleken dit keer de Oostenrijkse autoriteiten roet in het eten te gooien; het gezelschap kreeg namelijk geen landingsvergunning waardoor de privéjet tot grote teleurstelling van de inzittenden aan de grond bleef in Rimini en niet opsteeg.
Geen Misano World Circuit Marco Simoncelli, geen Red Bull Ring, maar niet getreurd……..het gezelschap toog vervolgens naar het “Crossodromo la Ginestra” in Fermignano om daar een motorcrosstraining te organiseren. Het werd weliswaar een hele andere trainingsdag dan vooraf gepland, maar desalniettemin niet minder leuk gezien de reacties van ‘the Doctor’ zelf op zijn social media-kanalen.
Michael van der Mark
Hoewel o.a. Moto2 coureur Marcel Schrötter en voormalig MotoGP coureur Jonas Folger donderdag wel hun ronden reden op de Oostenrijkse Red Bull Ring waren Rossi en zijn kompanen niet de enigen die op het laatste moment af moesten zien van deze testdag. Ook Nederlander Michael van der Mark kreeg op het laatste moment geen groen licht. De Pata Yamaha Official WorldSBK Team coureur kreeg het niet voor elkaar om op tijd een Covid-19 test te ondergaan. Deze test zou pas afgelopen donderdag in Wenen plaats kunnen vinden waarna de uitslag vrijdag bekend zou zijn, een dag te laat dus om af te reizen naar Oostenrijk en deel te nemen aan de test op de Red Bull Ring.
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App