Column Wilco Zeelenberg: “We zitten in een hectische periode, dit voelt niet als een normaal seizoen”

6160
Wilco Zeelenberg (r) in gesprek met Davide Brivio | © Trackhouse Racing

De columns van enkele Nederlandse prominenten die actief zijn op het wereldtoneel van de motorsport zijn ook in 2024 weer te lezen op Racesport.nl. Eén van die prominenten is Wilco Zeelenberg, de voormalig Grand Prix en World Supersport coureur die tegenwoordig de teammanager is van het Trackhouse Racing team. In deze column heeft de 57-jarige Nederlander het over de huidige gang van zaken van zijn team en de ontwikkelingen in de wereld van de MotoGP.


De huidige gang van zaken
We zitten met ons team momenteel in de middenmoot en we willen natuurlijk graag nog iets verder naar voren staan, maar dat valt zeker niet mee. In Jerez reden we in de Sprint race op de zesde plaats omdat heel veel coureurs zich lieten verrassen door het water dat vanuit de bodem door het asfalt kwam. Onze rijders bleven zitten maar we hadden natuurlijk geen rekening gehouden met veertien anderen die onderuitgingen, daardoor reden ze tijdens de race niet achter iemand en was de bandenspanning van de voorband veel te laag met een tijdstraf als gevolg. Raúl eindigde daardoor net buiten de punten en Miguel scoorde nog één punt.







Ik vind dat ze daar vanuit de regelgeving naar moeten kijken. Iedereen is daarmee akkoord gegaan maar in dit soort situaties is het niet reëel. Omdat er in Jerez zoveel uitvallers waren rijdt er ineens niemand meer voor je waardoor de bandenspanning ineens 0,2 bar lager is dan verwacht. Daar houdt niemand rekening mee en om dat dan te bestraffen is een beetje vreemd. De jongens die erop bleven zitten verdienen een lintje want het is niet zo eenvoudig om veertien coureurs in twintig minuten te laten crashen, en degenen die niet onderuitgingen kregen daarna nog een penalty omdat hun voorband niet hard genoeg was. Daar wordt helemaal geen voordeel uit gehaald en ik vind dat het FIM MotoGP Stewards Panel dan op dat moment moet kunnen zeggen dat ze de bandenspanning niet in acht nemen.

Het tegenantwoord is dan dat de regels niet zomaar halverwege het seizoen aangepast kunnen worden maar dat wordt natuurlijk voortdurend gedaan, dus daarmee snijden ze zichzelf een beetje in de vingers. Maar goed, uiteindelijk maakt het voor ons niet zoveel uit of er in die race nou drie of één punt wordt gescoord. We doen niet mee om het kampioenschap dus wat dat betreft maken we er ook geen groot punt van.

Middenmoter
Als er acht Ducati’s en meerdere fabrieksteams meerijden moet je genoegen nemen met een plaats in de middenmoot. Afgelopen weekend reden de eerste vier coureurs op een Ducati, daarachter werd Maverick Viñales vijfde en de coureurs op de zesde en zevende plaats reden ook op een Ducati. Als je drie Ducati coureurs weet te verslaan word je alsnog vijfde dus het is gewoon een heel lastig verhaal. Daar hebben we nou eenmaal mee om te gaan en als je dan kijkt naar het grotere geheel dan doen we het niet slecht. Miguel reed afgelopen zondag op de achtste plaats en zat er goed bij maar helaas ging zijn uitlaat kapot en moest hij daardoor uiteindelijk binnenkomen, dat was erg jammer. Het laat dan wel zien dat als je een goed racetempo hebt, een goede start maakt en in de juiste groep zit dat je dan kunt meekomen en bij de rest wegrijdt. We zouden graag die volgende stap naar de top vijf willen maken maar dat is op dit moment nog niet gerealiseerd.

2024 materiaal
Het is fijn voor het team dat we Raúl in Jerez al hebben kunnen laten testen met de 2024 Aprilia RS-GP, we willen natuurlijk zo snel mogelijk dat alle vier Aprilia coureurs met dezelfde machine aan de start staan. Vorig jaar was het voor Aprilia onmogelijk om dat in het eerste jaar met een satellietteam meteen te doen maar dit jaar hebben ze een grote stap gezet. Het is zeker niet niks, en we zijn zondag bijvoorbeeld uitgevallen met Miguel die op de 2024 machine rijdt, maar onze rijders hebben het nieuwste materiaal nodig om mee te kunnen doen en dat is duidelijk te zien.

In beeld
Als je naar de huidige krachtsverhoudingen in de MotoGP klasse kijkt, en je staat in de middenmoot, dan doe je het helemaal niet slecht. In de Sprint race in Le Mans eindigde Raúl net voor Fabio Quartararo en dat is toch de wereldkampioen van 2021. We weten allemaal dat Fabio en ook Marc Márquez de coureurs zijn die in het verleden hebben laten zien dat ze behoorlijk kunnen sturen. Als je dat soort mannen verslaat, en je bent op dat moment geen seconde in beeld, dat klopt dat natuurlijk niet helemaal.

Vroeger waren de verschillen groter en als je dan langzamer was dan deed je gewoon echt niet mee, nu zit je misschien op vijf à zes seconden van de leider en dan kom je alsnog niet in beeld. In onze sport zijn dit soort dingen natuurlijk wel heel belangrijk. Iedereen wil graag op het podium komen en gezien worden – daarvoor moet je simpelweg harder rijden en dat begrijpen we ook – maar een iets betere verdeling van de zendtijd zou wel mooi zijn. Je ziet soms positiewisselingen op het tijdscherm maar daar krijg je op televisie niks van mee. Ik denk dat daar ruimte voor verbetering is en de hele sport zal daar baat bij hebben. De race van afgelopen zondag was geweldig en die laatste ronden zaten vol met spektakel, dan ben ik natuurlijk de laatste die zal zeggen dat de achterhoede ook in beeld gebracht moet worden. Maar soms heb je races waarbij de rijder aan de leiding vertrokken is, dan kun je best wel eens andere rijders of andere duels in beeld brengen. Daar zullen alle teams beter van worden.

Nieuwe MotoGP reglementen
De snelheden in de huidige MotoGP zijn ontzettend hoog en dat die moeten afnemen is iedereen het wel over eens. Of je nou één of twee seconden per ronde langzamer bent maakt voor de spanning weinig uit. Het draait de laatste jaren vooral om de downforce dus dat de vleugels kleiner worden en de ride height devices worden verboden is een goede stap. De stap van 1000cc naar 850cc vind ik wel vreemd want dat is ook niet iets wat de fabrikanten produceren. Ik had liever gehad dat we bij 1000cc waren gebleven maar dan zonder vleugels en ride height devices, dan gaat het voorwiel van zo’n ding toch alleen maar de lucht in en dat gaat ten koste van de topsnelheid. Nu komen ze ontzettend hard de bocht uit en daardoor neemt de snelheid aan het einde van het rechte stuk ook enorm toe. Volgens mij reden we tien jaar geleden ook al 360 km/h op het recht stuk van Mugello en ik denk ook niet dat je zoiets helemaal kunt tegenhouden.

De motoren die we in 2027 hebben zijn lichter dus die hebben dan ook een hogere bochtensnelheid – met name omdat er minder gyroscopische krachten zijn van een kleiner motorblok – dus qua rondetijd zal het denk ik weinig uitmaken. Maar we gaan het zien. Het is altijd moeilijk om je met zulke dingen te bemoeien want de belangrijke mensen hebben zich erover gebogen en de besluiten genomen. Wij kunnen er dan wel van alles van vinden maar dat zal geen verschil maken. Naar mijn mening hadden ze eerder moeten ingrijpen met de aerodynamica en de ride height devices, nu heeft iedereen daar al heel veel geld in geïnvesteerd. Het werkt ook allemaal en dat zie je aan de resultaten, degenen die daar later mee zijn begonnen zijn nu aan het experimenteren (Honda en Yamaha).

Silly season
Het is een bijzonder jaar in de MotoGP, allereerst omdat het contract van de meeste coureurs aan het einde van dit seizoen afloopt. Dat geldt ook voor onze rijders, die zijn vorig jaar voor twee jaar gecontracteerd en hebben nu dus een aflopend contract. Je merkt aan iedereen dat er wordt gewacht op de stappen die de topteams maken, daardoor zijn wij momenteel ook niet aan zet om te zeggen wat we in 2025 willen doen. We moeten gewoon even afwachten en onze coureurs doen het helemaal niet slecht, maar de vraag is wat er gaat gebeuren en die spanning merk je als team. Het had niet uitgemaakt of we nog RNF waren of Trackhouse zoals nu, dus ik denk dat we het goed hebben opgepakt. Het is een hectische periode geweest en daardoor voelt het niet als een normaal seizoen, maar dat heeft naar mijn mening meer te maken met het feit dat iedereen zonder contract zit en niet dat we dit jaar het team hebben moeten opzetten. Het brengt bepaalde spanningen met zich mee en daardoor staat er voor iedereen druk op.

Tot over vier weken,
Wilco Zeelenberg


Lees hier de vorige columns:

40. Column Collin Veijer: “De ene overwinning betekent niet meer dan de andere, ik wil altijd winnen”
39. Column Michael van der Mark: “Wat Glenn en Collin hebben laten zien is geweldig”
38. Column Glenn van Straalen: “Een thuisrace is mooi maar gelukkig is het er maar één per jaar!”
37. Column Collin Veijer: “De nieuwe motor is echt heel goed”
36. Column Wilco Zeelenberg: “Acosta verrast, en we zagen een andere Márquez in Qatar”
35. Column Collin Veijer: “Mijn doel, het dit seizoen beter doen dan in 2023”
34. Column Michael van der Mark: “Het is goed dat Toprak dezelfde feedback geeft als ik”
33. Column Wilco Zeelenberg: “Dit was de meest hectische periode die ik ooit heb gehad”
32. Column Glenn van Straalen: “Het hebben van een snelle teamgenoot gaat mij sterker maken”
31. Column Michael van der Mark: “Collin heeft een geweldige prestatie geleverd, ik had het stiekem al verwacht”
30. Column Collin Veijer: “Als ik dit weekend weer kan winnen dan zal ik dat doen, ik kom hier om te winnen”
29. Column Wilco Zeelenberg: “Het mooist is om de wereldtitel pas in Valencia te behalen, het wordt een echte titanenstrijd”
28. Column Glenn van Straalen: “Het was lastig om onze doelstellingen aan te passen”
27. Column Michael van der Mark: “Samengevat was het seizoen k** maar het weekend in Portimão heeft veel vertrouwen gegeven”
26. Column Wilco Zeelenberg: “De komende overzeese trip wordt de ergste van het seizoen”
25. Column Glenn van Straalen: “Het is goed om regelmatig het Wilhelmus in de paddock te horen”
24. Column Michael van der Mark: “De overstap van Jonathan heeft me verrast, hij heeft niets meer te bewijzen”
23. Column Collin Veijer: “Het kwam wellicht als een verrassing maar ik werk er hard voor”
22. Column Wilco Zeelenberg: Over de pech in Oostenrijk, de nieuwe reglementen omtrent bandenspanning en Collin Veijer
21. Column Glenn van Straalen: “De WorldSBK kalender zou anders zijn als ik het voor het zeggen had”
20. Column Michael van der Mark: “De acht uren van Suzuka in 2024, waarom niet?
19. Column Collin Veijer: “Ik had voorafgaand aan het seizoen geen verwachtingen, het niveau is heel hoog”
18. Column Wilco Zeelenberg: “De zomerstop was lang maar we hebben zeker niet stilgezeten”
17. Column Glenn van Straalen: “Het was heel heet in Imola, een kromme clip-on maakte dat niet makkelijker”
16. Column Michael van der Mark: “Ik hoop dat ik in Most weer aan de start kan staan”
15. Column Collin Veijer: “Van de uitloopronde heb ik wel echt ontzettend genoten”
14. Column Wilco Zeelenberg: “De Dutch TT zal altijd speciaal voor mij zijn”
13. Column Glenn van Straalen: “Het is de bedoeling om full-time bezig te zijn met de motorsport”
12. Column Michael van der Mark: “Toprak is een geweldige aanwinst voor BMW”
11. Column Collin Veijer: “Ik moet zelf het vertrouwen zien te krijgen, dat is onderdeel van het proces”
10. Column Wilco Zeelenberg: “Ik maak me zorgen, er staat nu zoveel druk op de rijders”
9. Column Glenn van Straalen: “Ik ben samen met het EAB Racing Team naar een hoger niveau gegroeid, we kunnen nog mooie dingen laten zien”
8. Column Michael van der Mark: “Het ging zo snel, ik wist meteen dat het fout zat”
7. Column Collin Veijer: Dit is hoe ik een Grand Prix weekend op een nieuw circuit voorbereid
6. Column Wilco Zeelenberg: “Ik vraag me af of het beoogde doel van de Sprint races behaald wordt”
5. Column Glenn van Straalen: Zo rijd ik op het TT Circuit Assen
4. Column Michael van der Mark: “De agressie in de MotoGP is te verklaren”
3. Column Collin Veijer: “Het doel is om de beste rookie te worden”
2. Column Wilco Zeelenberg: “Wij hoeven voor niemand onder te doen”
1. Column Glenn van Straalen: “Het kampioenschap klopt nog van geen kant!”



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  Twitter | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.