Wayne Gardner: ‘Remy hoefde nog niet te winnen met deze motor …’

991
remy-gardner
Wayne - (l) en Remy Gardner (r) | foto© Remy Gardner Facebook

Remy Gardner won onlangs in Portimão de laatste Moto2 race van het seizoen. Afgelopen weekend sprak zijn vader, voormalig 500cc wereldkampioen Wayne Gardner, in een interview met het Australische KTM Summer Grill o.a. over de zege van zijn zoon en het MotoGP aanbod welke hij eerder dit jaar afwees.

Het leven van een Grand Prix coureur gaat niet altijd over rozen, en daarop is ook Remy Gardner geen uitzondering. Ondanks dat de Australiër onlangs in Portimão zijn eerste Grand Prix overwinning wist te behalen ging de weg ernaar toe niet altijd van een leien dakje.







Als oudste zoon van voormalig 500 cc-wereldkampioen maakte Gardner op tienjarige leeftijd zijn eerste kennismaking met een wegracemachine, dit nadat hij voor die tijd al actief was op een motorcross- en enduro machine. In 2010 werd hij door Honda Australië uitgenodigd om het merk te vertegenwoordigen in de NS100F International Trophy en nam hij voor het eerst deel aan het eerste MRRDA Nippers Championship, een kampioenschap voor coureurs onder de 13 jaar.

Het jaar daarop verliet hij Australië om zich te vestigen in Spanje. Vanaf 2013 reed hij in de FIM CEV Repsol met het Calvo/LaGlisse team. In 2015 maakte Gardner zijn debuut als Grand Prix coureur bij het Franse CIP-team waar hij op een Mahindra uitkwam in de Moto3 klasse. In 2016 werd vervolgens de overstap gemaakt naar de Moto2 klasse. In zijn debuutseizoen in deze klasse maakte hij deel uit van het Tasca Racing Team. In 2017 stapte de Australiër over naar Tech 3 Racing waar hij twee seizoen actief was en in het tweede seizoen de teamgenoot was van Nederlander Bo Bendsneyder.

Nadat het team al voorafgaand aan het seizoen 2018 bekend maakte dat men zich na dat seizoen zou terugtrekken uit de klasse kreeg Gardner gedurende het seizoen te maken met flinke tegenslagen. Een gebrek aan ontwikkeling was echter niet het enige, een trainingsongeluk waarbij de Australiër o.a. zijn beide benen brak zorgde er tevens voor dat hij een deel van het seizoen moest missen. Ondanks deze tegenslagen scoorde hij in de laatste race van het seizoen in Valencia een vijfde plaats, zijn beste prestatie tot op dat moment in de klasse.

Een overstap naar het Onexox TKKR SAG Team in 2019 bleek succesvol al was er van regelmaat nog niet echt sprake. Maar met eerste podiumplaats in de klasse (tweede in Argentinië) en poleposition tijdens de Dutch TT in Assen zorgden voor optimisme. Het afgelopen seizoen werd de stijgende lijn voortgezet en met twee polepositions (Oostenrijke en Portugal), tweede derde plaatsen (Oostenrijk en Valencia), een tweede plaats in Frankrijk en een overwinning tijdens de laatste Grand Prix van het seizoen in Portimão sloot Gardner zijn tweede seizoen in dienst van het Spaanse team af met 135 gescoorde WK punten en een keurige zesde plaats in de eindstand van het kampioenschap.

Komend seizoen zal Gardner de overstap maken naar het Red Bull KTM Ajo Moto2 Team terwijl zijn voormalig teamgenoot Bendsneyder uitgerekend zijn debuut zal maken bij het SAG Team dat komend seizoen onder de naam Pertamina Mandalika SAG Team aan de start zal verschijnen.

Volgens vader Wayne Gardner krijgen we nu het ware potentieel pas te zien van zijn zoon, een potentieel die hij tot dusver nog niet echt heeft kunnen laten zien vanwege de tegenslagen die hij de afgelopen jaren op zijn pad tegenkwam. Sterker nog, zonder deze tegenslagen had zijn zoon volgens hem nu al actief kunnen zijn in de koningsklasse. De 500cc wereldkampioen van 1987 luchtte zijn hart afgelopen weekend in een interview met het Australische KTM Summer Grill.

Wayne Gardner: “Vorig jaar tekende Remy voor het Stop and Go Racing Team, maar toen hij tekende werden hem veel dingen beloofd die nooit zijn nagekomen. Zo zou hij de beschikking krijgen over 2020 materiaal, maar deze beloftes zijn nooit nagekomen. Twee jaar lang zijn er zoveel problemen geweest, problemen die niemand van de buitenkant ooit gezien heeft. Dat Remy met een 2019 fiets de laatste race van het seizoen gewonnen heeft was niet de bedoeling, maar hij deed het wel. Nu ziet iedereen zijn potentieel.”

Maar nog voordat Gardner zijn eerste overwinning wist te boeken kreeg hij al een aanbod om komend seizoen de overstap te maken naar de koningsklasse, eerst van KTM en vervolgens van zijn voormalig werkgever Hervé Poncharal namen Red Bull KTM Tech 3.

Wayne Gardner: “Remy dacht op dat moment dat hij er nog niet klaar voor was. Hij wilde daar niet heen om vervolgens geen resultaten te kunnen behalen. Je moet het juiste moment kiezen, en ook het juiste team.”

Ondanks dat Gardner komend seizoen niet van start zal gaan in de koningsklasse zal hij wel deel uit gaan maken van de KTM-familie, dit nadat hij enkele maanden geleden wel een aanbod van de Oostenrijkse motorenfabrikant ontving en accepteerde om in 2021 voor het Red Bull KTM Ajo Moto2 Team uit te gaan komen.

Op het moment dat Gardner tekende waren de plannen van het SAG Team nog niet bekend en was het nog niet duidelijk dat de problemen van het Spaanse team zouden worden opgelost door te breken met het Maleisische TKKR team en titelsponsor Onexox en een nieuwe samenwerking aan te gaan met het Indonesische Mandalika Racing Team en in Pertamina een nieuwe betrouwbaarder titelsponsor te vinden.

Onderstaand de KTM Summer Grill uitzending met daarin aan het woord Wayne Gardner.



Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App