Ruim negen dagen nadat bekend werd dat Suzuki aan het eind van 2022 de MotoGP klasse zal verlaten heeft Suzuki Motor Corporation nog altijd geen officieel bericht naar buiten gebracht. Wanneer verbreekt de Japanse fabrikant deze radiostilte?
Meer dan een week nadat het nieuws aan het eind van de testdag op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto naar buiten kwam is het nog steeds doodstil aan de kant van Team Suzuki Ecstar en Suzuki Motor Corporation. Het lijkt nog steeds enigszins onwerkelijk maar Suzuki zal aan het einde van 2022 uit de MotoGP klasse stappen.
Suzuki MotoGP Project Leader Sinichi Sahara en Technical Manager Ken Kawauchi hadden vanuit Japan te horen gekregen dat Suzuki Motor Corporation haar activiteiten in de MotoGP klasse aan het einde van dit jaar zal beëindigen. Dit ondanks dat er in 2021 een vijfjarig contract is getekend waarmee Suzuki tot en met 2026 in de koningsklasse actief zou zijn.
De twee Japanners maakten dit op maandag tijdens de testdag in Jerez bekend aan het personeel en de coureurs waarna dit nieuws aan het einde van de middag uitlekte naar de pers. De verbazing was groot en vooral bij alle direct betrokkenen van het Team Suzuki Ecstar sloeg het nieuws in als een bom: al het personeel is nu ineens aan het einde van dit seizoen hun baan kwijt.
Alhoewel het dus op maandagavond 2 mei al bekend was dat Suzuki zou gaan stoppen met de activiteiten in de MotoGP ontbreekt een officiële verklaring van Team Suzuki Ecstar of Suzuki Motor Corporation nog steeds. Aanvankelijk was de verwachting dat de Japanse firma op dinsdag met een officieel persbericht naar buiten zou komen maar deze bleef uit. Op dat moment was er in Japan ook sprake van de ‘Golden Week’, een reeks nationale feestdagen in Japan in de eerste week van mei waardoor er niet gewerkt wordt.
Afijn, inmiddels zijn er alweer drie werkdagen verstreken in Japan en nog steeds klinkt er oorverdovende stilte vanuit Suzuki Motor Corporation. Op maandagavond na afloop van de test stuurde het Team Suzuki Ecstar nog een persbericht met verslag van de test en op donderdagmiddag 5 mei werd er een email verstuurd met het bericht dat er een video van de test beschikbaar was. Kortom, niets bijzonders en geen enkel woord over het verlaten van de MotoGP.
Dorna liet er daarentegen geen gras over groeien en kwam op dinsdagmiddag meteen met een officieel bericht aangaande de situatie van Suzuki. Zij benadrukten dat er een contract is tussen de twee partijen t/m 2026 en dat Suzuki dit besluit niet eenzijdig kan nemen. Daarnaast zou er ook interesse zijn van andere fabrikanten voor toetreding tot de MotoGP klasse. De Spaanse rechtenhouder liet dus weten dat de Japanse fabrikant rekening moet houden met een juridische strijd als ze zich niet aan het contract houden en dat er tevens vervangers klaarstaan om hun plaats in te nemen.
Waarom blijft het stil vanuit Suzuki Motor Corporation? Het feit dat ze op maandag het personeel van Team Suzuki Ecstar hebben ingelicht dat ze uit de MotoGP stappen, vlak voordat er een week van feestdagen volgt, getuigt niet echt van goed leiderschap. Het Team Suzuki Ecstar is inmiddels al gearriveerd in Le Mans en met name Sinichi Sahara, Ken Kawauchi, teammanager Livio Suppo, de perschefs en natuurlijk de coureurs Alex Rins en Joan Mir (die vooralsnog geen MotoGP zitje in 2022 hebben) zullen ongetwijfeld gebombardeerd worden met vragen over de huidige situatie. En zolang er geen officieel bericht is vanuit Suzuki Motor Corporation zullen zij daarover geen duidelijkheid kunnen verschaffen.
Zo gaf Paco Sánchez, manager van Joan Mir, al aan tegenover The Race dat Suzuki en de wereldkampioen van 2020 op het punt stonden om het contract te verlengen. Dit bewees dat er in ieder geval vanuit het management van Team Suzuki Ecstar geen moment het idee bestond dat de fabrikant zou stoppen met de activiteiten in de MotoGP.
Een reden van de stilte zou kunnen zijn dat Suzuki momenteel nog in onderhandeling is met Dorna. Het moge duidelijk zijn dat de Japanse fabrikant een flinke som zal moeten betalen als zij het contract al na één van de vijf jaar verbreken. Ongetwijfeld heeft het management van Suzuki hier rekening mee gehouden en zal het alsnog minder zijn dan de kosten van het runnen van een fabrieksteam tot en met 2026. Alhoewel, gezien het rommelige afhandelen van deze situatie, en de huidige bedrijfsvoering van Suzuki Motor Corporation in het algemeen, is dat maar de vraag.
Een mogelijkheid kan zijn dat Suzuki in 2023 toch nog actief zal zijn in de MotoGP klasse maar dan in een andere hoedanigheid, vergelijkbaar met het Hayate team in 2009 met Marco Melandri dat in principe het Kawasaki fabrieksteam was van het jaar daarvoor. Daarmee ontliep Kawasaki een flinke boetesom en hadden zij alsnog een deel van hun contract vervuld. Het is aannemelijk dat het boetebedrag voor Suzuki afneemt als ze nog één jaar (of misschien meerdere jaren) van het bestaande contract volbrengen en dat men daar momenteel over in onderhandeling is met Dorna.
Hoe dan ook zal Suzuki Motor Corporation eerder vandaag dan morgen met een officiële verklaring naar buiten moeten komen, want dat dit tot dusver één groot PR-drama is moge duidelijk zijn. Geen van de betrokken partijen (Team Suzuki Ecstar, Dorna, Alex Rins en Joan Mir, al het personeel en Suzuki Motor Corporation) zal hier als winnaar uitkomen. De zevende Grand Prix van 2022 staat voor de deur en met Alex Rins op de vierde plaats en Joan Mir op de zesde plaats in het kampioenschap is er nog van alles mogelijk. Het zou jammer zijn dat de gebeurtenissen naast de baan de prestaties op de baan negatief beïnvloeden.
Daarnaast zal er ook lichte paniek zijn bij onder andere Pol Espargaró, Maverick Viñales en een aantal andere coureurs die nog geen contract hebben voor 2023. Naar verluidt heeft HRC al aangegeven dat ze het contract met Espargaró niet zullen verlengen en graag zouden willen beschikken over de diensten van Mir. Viñales gaf onlangs aan dat hij open staat voor aanbiedingen van andere fabrikanten dan Aprilia maar gezien de huidige prestaties van Alex Rins kan dat wel eens een hele slechte zet geweest zijn.
Het laatste woord over de hele soap is nog lang niet gezegd en er zal dit weekend ongetwijfeld meer duidelijk worden. Tot die tijd is het wachten op een officieel bericht van Suzuki Motor Corporation zodat er voor alle betrokken partijen in ieder geval duidelijkheid is en zij verder kunnen om hun toekomst zeker te stellen.
Handige links SHARK Grand Prix de France:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.
Meer info: www.racesport.nl/supporter