Dit weekend deed het Open Nederlands Kampioenschap (ONK) mee tijdens het Superbike IDM-evenement in Assen. In de trainingen deed het Walraven Racing team een aanpassing aan de Ten Kate Honda die zeer positief uitviel. Nigel Walraven kwalificeerde zich in de Superpole en pakte de achtste startplek van het gehele IDM-veld. Race één verliep goed, Nigel maakte een foutje, maar pakte toch de derde plek. Race twee was zwaar, maar wederom werd het podium behaald.
Op vrijdag werden twee vrije trainingen verreden en Nigel Walraven liet meteen zien dat hij competitief was. Hij noteerde de vijfde tijd van het gehele IDM-veld met een 1’42.614. In de laatste vrije training verbeterde hij zijn tijd met 0.300 seconden, maar moest hij genoegen nemen met de elfde plek.
De eerste kwalificatie op zaterdag verliep goed, Nigel moest wennen aan een aanpassing en nam genoegen met de tiende plaats (1’41.948) van het gehele IDM-startveld. Tijdens de tweede kwalificatie trok hij het gas van zijn Ten Kate Honda CBR10000RR SP vol open en wist ruim een seconde op zijn eerste tijd goed te maken. Hij pakte de zesde plaats en mocht daardoor deelnemen aan de Superpole. Tijdens de korte Superpole moest Nigel zijn snelste tijd neerzetten in slechts enkele ronden. Een manier van kwalificeren die hij niet gewend is, maar toch wist hij de achtste startplek te bemachtigen.
Op zondag ging het veld onder perfecte weersomstandigheden van start voor de eerste race. Nigel vertrok van de achtste startplaats en had een hele goede start. Hij positioneerde de Ten Kate Honda op de vierde plek en ging het gevecht aan voor de derde plek van het complete IDM-startveld. Hij hield dit vier ronden vol, maar moest toen drie plaatsen laten gaan. In de negende ronde kwam hij uit de Ramshoek bocht en maakte een foutje, hij wist het gras net te vermijden en kon op de baan terugkomen. Hij verloor door dit uitstapje zes seconden en vervolgde de race op de dertiende plek, welke hij tot aan het einde van de race vast wist te houden. Hiermee had hij de laatste podiumplaats in het ONK te pakken.
Ondanks dat de Pirelli banden tijdens de eerste race erg goed waren, werd er voor de tweede race gekozen voor een ander type Pirelli band, met de hoop om dichterbij de IDM-kop te komen. De start van Nigel was goed. Hij koos de buitenkant van de baan om de eerste bocht in te gaan, maar kwam hierdoor in het gedrang. Als gevolg hiervan kwam hij als twaalfde uit de bocht en moest vol aan de bak. Tot aan de tiende ronde kon hij deze plek goed verdedigen, maar begon toen last te krijgen van gripproblemen. Zijn tijden werden langzamer, waardoor hij nog twee plaatsen zakte. Het lukte hem wel om deze plaats te behouden en pakte daardoor wederom de derde plaats in het ONK.
Nigel Walraven
‘Op vrijdag hadden we last van een aantal dingen waar we het hele jaar op Assen al last van hebben. Op zaterdag veranderde we wat aan de K-Tech vering en dat bracht hetgeen waar we op hoopten. Tijdens de tweede kwalificatie zaten we er écht goed bij en konden we deelnemen aan de Superpole. In zo’n korte tijd een superronde neerzetten vind ik lastig, maar met de achtste tijd was ik zeer tevreden. Race één was echt goed tot het foutje, wel blij dat ik toch het podium gehaald heb. Voor de tweede race hebben we een aantal zaken veranderd met als doel om nog dichter bij de kop te komen. Helaas was dat geen goede keuze. Halverwege de race merkte ik dat het steeds lastiger was om rond te gaan. Ik heb ervoor gekozen om zo hard mogelijk te blijven rijden en we zijn tevreden dat we wederom op het podium stonden. Over het geheel gezien hebben we veel geleerd en zeker stappen gemaakt op het circuit van Assen.’
Over twee weken gaat Nigel Walraven deelnemen aan de ‘8 uur van Oschersleben’ endurance race. De volgende ONK wedstrijd zal pas eind september plaatsvinden.