Toprak Razgatlioglu blijft de komende twee seizoenen als coureur actief in het FIM Superbike World Championship. De huidige leider in de tussenstand blijft Yamaha trouw, dit ondanks een aanbod om de overstap te maken naar de koningsklasse. Wat zijn de beweegredenen van het Turkse talent en zijn manager Kenan Sofuoglu om een MotoGP aanbod af te slaan?
De droom van menig wegrace coureur is om uiteindelijk in de MotoGP klasse te rijden. Ook voor Toprak Razgatlioglu, maar toch legde het Turkse talent onlangs een aanbod naast zich neer en besloot hij zijn na dit seizoen aflopende WorldSBK contract bij Yamaha met twee jaar te verlengen. Het nieuws kwam voor velen als een verrassing, echter niet voor de 24-jarige Turkse coureur en zijn persoonlijk manager Kenan Sofuoglu.
Als we kijken naar het carrièreverloop van Razgatlioglu’s manager Sofuoglu dan kunnen we ons er misschien al een klein beetje een voorstelling van maken. Sofuoglu, vijfvoudig World Supersport-kampioen, probeerde gedurende zijn carrière twee keer de overstap te maken naar een andere klasse. Sofuoglu probeerde het in 2008 in de World Superbike klasse om het vervolgens in 2011 te proberen in de Moto2 klasse van het MotoGP wereldkampioenschap. Beide uitstapjes liepen uit op een teleurstelling met als gevolg een snelle terugkeer naar de WorldSSP categorie.
Ondanks deze misstappen is Sofuoglu in zijn geboorteland uitgegroeid tot een ware superster. Hij prijkt op billboards van topmerken en is goed bevriend met president Erdogan. Een aantal jaren geleden werd hij zelfs verkozen tot parlementslid voor de partij van Erdogan, een functie die hij tot op heden nog steeds vervuld in combinatie met het managen van een aantal Turkse wergace talenten. De vijfvoudig wereldkampioen is inmiddels financieel onafhankelijk en heeft in zijn carrière meer verdiend dan menig MotoGP coureur.
Sofuoglu heeft als eerste Turkse coureur in een wereldkampioenschap bekendheid gekregen en – mede zijn successen – de wegracesport in zijn geboorteland een flinke boost gegeven. En die successen, daar draait het nu juist om. In Turkije heerst namelijk een complete andere mentaliteit aangaande de sport als in menig ander land, alleen winnen telt. Een race winnen betekent geld verdienen, wordt men tweede dan betekent dat geen geld. Wereldkampioen worden betekent veel geld verdienen, tweede worden betekent ook hier geen geld. Of dit nu in de MotoGP, WorldSBK of WorldSSP klasse is, het maakt geen verschil. Winnen is winnen!!
Met deze wetenschap wordt het ook een stuk duidelijker waarom Sofuoglu destijds steevast in de WorldSSP klasse bleef rijden en na een mislukt seizoen in zowel de WorldSBK klasse als ook de Moto2 categorie als de wiedeweerga weer terug keerde naar de WorldSSP. Hier was hij snel, hier kon hij races winnen en……….winnen betekende telkens weer een dikke vette bonus. Natuurlijk had Sofuoglu in zijn goede jaren ook een goed betaald contract bij Kawasaki, maar het grote geld verdiende Sofuoglu dus met de bonussen verkregen na zijn vele overwinningen en vijf behaalde wereldtitels.
En in deze context is het misschien iets beter te begrijpen waarom hij Razgatlioglu pusht om voorlopig nog twee seizoenen in het FIM Superbike World Championship actief te blijven ondanks concrete belangstelling vanuit de MotoGP-paddock – waaronder, zoals Sofuoglu een week geleden bevestigde, een aanbod van Petronas Yamaha SRT.
Een plan
Razgatlioglu en Sofuoglu werken samen aan een plan; Razgatlioglu moet de eerste Turkse WorldSBK wereldkampioen in de geschiedenis worden. Wie de beide heren een beetje kent, wie de (Turkse) mentaliteit van het tweetal een beetje kan doordringen weet dat men hier niet snel van af zal wijken. Wereldkampioen worden, dat kan dit seizoen misschien al wel – Razgatlioglu gaat sinds dit weekend aan de leiding in de tussenstand van het kampioenschap – maar de komende twee seizoenen moet het zeker mogelijk zijn. Neem daarbij dat het makkelijker is om een wedstrijd te winnen, een titel te scoren in de WorldSBK klasse dan in de koningsklasse en…… dus een aantal riante bonussen te scoren. Daar moet voorlopig even nog alles voor wijken, zelfs een MotoGP aanbod.
MotoGP
Natuurlijk heeft Razgatlioglu naast zijn droom om WorldSBK wereldkampioen te worden ook een droom om ooit in de MotoGP klasse te gaan rijden. Maar alleen met de WorldSBK titel op zak, en die droom wordt zoals het nu lijkt dus nog niet opgegeven. Mocht hij hier de komende twee jaar in slagen en in 2024 alsnog de overstap willen maken naar de koningsklasse dan is hij tegen die tijd 26 jaar oud – al ouder dan de gemiddelde leeftijd in het de huidige MotoGP-veld, waar de regerend kampioen 23 is en de leider in het kampioenschap 22 – wat betekent dat mocht er de komende twee jaar succes in de WorldSBK komen, er een reëel risico bestaat dat de beslissingen van zijn management ertoe leiden dat hij de volgende Rea wordt in plaats van in de voetsporen te treden van rijders als Cal Crutchlow, Ben Spies en Danilo Petrucci, rijders die in het verleden met succes overstapten vanuit het op productiemachines gebaseerde wereldkampioenschap en in de koningsklasse races wisten te winnen.
Maar beide heren hebben een plan, daar wordt dus niet van afgeweken en als het dan over twee jaar niet meer lukt om de overstap te maken naar de koningsklasse, er geen wereldtitel is behaald dan is er waarschijnlijk door een flink aantal WorldSBK overwinningen financieel al wel heel goed gescoord, scoren waarmee men dan gewoon door kan gaan in het op productiemachines gebaseerde wereldkampioenschap.
Handige links Prosecco DOC UK Round:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter