Suzuki was tijdens de eerste Grand Prix van het jaar in Qatar misschien wel de meest besproken fabrikant. Tijdens de trainingen zorgden goede rondetijden en een indrukwekkende topsnelheid voor hoge verwachtingen, maar in de MotoGP race kwamen Joan Mir en Alex Rins toch niet verder dan een zesde en zevende plaats.
Het was een behoorlijke verrassing op vrijdagavond toen Alex Rins in FP2 de snelste rondetijd noteerde met Joan Mir daar niet ver achter op de derde plaats. Nou is de verrassing niet dat Rins en Mir snelle rondetijden kunnen rijden, maar het feit dat hun Suzuki GSX-RR bovenaan de lijst van topsnelheden stond is dat wel. Met een absolute topsnelheid van 355,2 km/h en een gemiddelde topsnelheid van 352,6 km/h voerde Rins deze lijst aan, Mir was daar niet ver van verwijderd op de vierde plaats.
In voorgaande jaren was de Suzuki juist meestal onderin de lijst van topsnelheden te vinden, een lijst die nagenoeg altijd werd aangevoerd door een Ducati. Nou is topsnelheid natuurlijk niet allesbepalend voor een goede rondetijd, maar het is iets waar je als coureur niets voor hoeft te doen en geen extra risico voor hoeft te nemen, in tegenstelling tot later remmen of harder door een bocht gaan. Ook heeft het in de race een voordeel, het is immers eenvoudiger om een concurrent in te halen op het rechte stuk dan door middel van een uitremactie.
Toch kon Suzuki deze vorm een dag later niet herhalen. Het was Jorge Martin die zijn Ducati zaterdagavond op pole position zette terwijl de eerste Suzuki pas op de achtste plaats werd teruggevonden dankzij Joan Mir. Alex Rins moest zelfs als tiende aan de eerste MotoGP race van het jaar beginnen.
De race werd ook niet echt een groot succesverhaal. Joan Mir finishte als zesde, Alex Rins passeerde de eindstreep als zevende. Ondanks dat het verschil tussen racewinnaar Enea Bastianini en Mir slechts vier seconden bedroeg, was de Spanjaard niet echt tevreden met dit resultaat op zondagavond.
Joan Mir: “Om eerlijk te zijn was het voor mij een teleurstellende race. Ik had er meer van verwacht. De start was goed en in de eerste paar ronden kon ik me goed staande houden, maar daarna kreeg ik al gauw problemen met de grip aan de achterkant en dat had ik niet verwacht. Normaal gesproken is dat juist hetgeen waar wij heel sterk zijn, en ik probeer ook altijd zo goed mogelijk met de banden om te gaan. Helaas was dit dus het probleem vandaag en we moeten gaan uitzoeken waar dit aan ligt en wat we kunnen doen om weer beter te zijn in de laatste paar ronden.”
We vroegen de wereldkampioen van 2020 in zijn debrief of het extra vermogen misschien een oorzaak was van dit bandenprobleem. De aanzienlijk verbeterde topsnelheid is immers te danken aan extra vermogen en dit wordt uiteindelijk allemaal doorgegeven aan de banden. Mir gaf echter aan dat dit het probleem niet was en ze het ergens anders moeten zoeken.
Joan Mir: “Ik denk niet dat dat [extra vermogen] het probleem is. De race was een stuk sneller dan vorig jaar en het is duidelijk dat we onze machine verbeterd hebben. Alleen heeft de rest ook een vergelijkbare stap gemaakt, waardoor het lastig is om te zeggen waar het aan ligt. Eerder hadden we inderdaad het sterke punt dat we goed met onze banden om konden gaan. Doordat ik voorzichtig was met de gashendel eiste ik niet zoveel van de achterband. Deze keer hadden we gewoon gedurende de hele race nauwelijks grip, dus dat moeten we uitzoeken.”
Ook Alex Rins kende problemen gedurende de race, alhoewel deze van andere aard waren dan die van zijn teamgenoot.
Alex Rins: “Het was een lastige race, ik had moeite met het vinden van een goede plaats. Doordat ik startte vanaf P10 verloor ik wat tijd met het passeren van een aantal coureurs. Toen ik [Jorge] Martin inhaalde had ik zo’n anderhalve seconde achterstand op mijn teamgenoot [Joan Mir]. Ik probeerde naar hem toe te rijden maar we zaten allebei op de limiet met de voorband. Ik ging er een aantal ronden goed voor zitten, maar toen het duidelijk werd dat het een hele lastige opgave zou worden heb ik het zekere voor het onzekere genomen.
Deze race was veel sneller dan die van vorig jaar, het probleem was dat ik weinig vertrouwen had in de voorkant en dat was ook te zien op de data. Ik remde vijf meter eerder dan normaal dus dit was het grootste probleem vandaag. Ook was onze kwalificatie niet goed en vanaf P10 wordt het dan lastig. We hebben ten opzichte van vorig jaar een stap gemaakt en het verschil is kleiner, maar we moeten nóg een stap maken. Onze machine is wel beter, en ik kon andere rijders inhalen op het rechte stuk wat volgens mij nog nooit gebeurd is, maar dit was toch wel een teleurstellend resultaat.”
Wel is Rins als coureur volwassener geworden. Met name vorig jaar, maar ook in 2020 en 2019, gooide de Spanjaard veel goede resultaten weg vanwege een crash. In 2022 houdt hij er een andere filosofie op na en rijdt hij meer met het hoofd dan met het hart.
Alex Rins: “Vorig jaar zou ik nog harder gepusht hebben met een crash als gevolg, dit jaar denk ik meer aan het kampioenschap en maande ik mezelf tot kalmte. Het was belangrijk om de finish te halen. Negen punten in de eerste race is niet het resultaat waarop ik op hoopte maar op zich is het prima. We moeten analyseren waarom ik wat problemen had met de voorkant, omdat ik dit probleem nog niet eerder gehad heb in de afgelopen seizoenen. We gaan het uitzoeken en dan kunnen we in de volgende races hopelijk dichter bij de winnaar finishen.”
Ondanks dat Suzuki dus duidelijk grote stappen heeft gemaakt in de afgelopen winter is het pakket dus nog niet helemaal verfijnd. De laatste overwinning van Suzuki dateert alweer uit november 2020, toen Joan Mir zijn tot nu toe enige MotoGP overwinning behaalde in Valencia. Het wordt dus hoog tijd voor Mir en Rins om weer eens op de hoogste trede van het podium te staan, maar zoals Mir in 2020 bewees kan het rijden van een zeer constant seizoen ook de nodige vruchten afwerpen.
Handige links Grand Prix of Qatar:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter