Honda heeft afgelopen zondag in de MotoGP race op de Sachsenring geen enkel WK-punt weten te scoren. Daarmee komt er een einde aan een reeks van veertig jaar waarin de Japanse fabrikant in iedere 500cc / MotoGP race punten heeft behaald.
De situatie bij HRC in de MotoGP klasse lijkt afgelopen zondag op de Sachsenring een absoluut dieptepunt te hebben bereikt. De Japanse grootmacht heeft namelijk voor het eerst sinds de Franse Grand Prix in 1982 geen enkel WK punt gescoord.
Takaaki Nakagami kwam al vroeg in de race ten val ter hoogte van bocht 8, Alex Márquez moest zijn Honda RC213V al gauw in de pits parkeren vanwege technische problemen en Pol Espargaró ondervond teveel last van zijn ribblessure in combinatie met een heel heet wordende RC213V waardoor ook hij de pitbox opzocht. Stefan Bradl was de enige Honda coureur die de race wist uit te rijden maar de Duitser werd voor eigen publiek zestiende en daarmee laatste waardoor hij geen WK punt scoorde.
Nadat Marc Márquez drie weken geleden in Mugello aangaf om er voor onbepaalde tijd mee te stoppen, zodat hij een vierde operatie aan zijn arm kon laten uitvoeren en ditmaal echt voor een volledig herstel kan gaan, lijkt de situatie bij HRC niet veel slechter te kunnen.
Het jaar begon geweldig met een podiumplaats voor Pol Espargaró in Qatar en dat is tot dusver dan ook het beste resultaat voor een Honda coureur in 2022. De volledig nieuwe RC213V was veelbelovend tijdens de wintertests maar daar lijkt inmiddels weinig van over.
Als we de crash van Takaaki Nakagami in de race buiten beschouwing houden hadden de drie overige Honda coureurs te maken met hetzelfde probleem: de RC213V werd veel te heet. Stefan Bradl was de enige die de race uitreed maar hij had na afloop van de race de brandwonden op zijn rechterhand en rechtervoet staan.
Stefan Bradl: “Het was een trieste dag, ik had een groot probleem met het rijden in deze hitte. Nadat ik in de eerste paar bochten andere rijders had gevolgd kon ik niet remmen omdat de remhendel zo heet werd dat ik niet goed kon remmen en de motor niet onder controle had. Na een paar ronden moest ik me terug laten zakken om wat frisse lucht te krijgen voor de motor en voor mijn lichaam. Ik heb gewoon geprobeerd om de race uit te rijden, het was fysiek meer dan op de limiet en ik heb ook een brandwond aan mijn rechtervoet omdat het zo heet was. Deze situatie is onacceptabel, we moeten het verbeteren. Gelukkig hebben we in Assen een kans om dit probleem op te lossen. Het is jammer dat een bedrijf als Honda geen kuip kan bouwen die zowel de rijder als de motor koelt.”
Rake woorden van de HRC testcoureur die achtvoudig wereldkampioen Marc Márquez vervangt bij het Repsol Honda Team. Echter is het niet de eerste keer dat Honda problemen heeft met teveel hitte. Precies een jaar geleden ontstond hetzelfde probleem op de Sachsenring en zagen we dat de rechtervoet van Pol Espargaró ingepakt was met aluminiumfolie om zo de hitte te reflecteren.
De Spanjaard was op vrijdag in FP1 twee keer ten val gekomen waarbij de tweede crash een flinke high-sider was waarbij hij zijn ribben behoorlijk bezeerde. Dat zorgde het hele weekend voor problemen maar in de race was het in combinatie met de zeer hoge buitentemperatuur iets teveel van het goede.
Pol Espargaró: “Het was al een zwaar weekend en dan werd de racedag nog zwaarder. De ribben hebben gewoon tijd nodig om te herstellen, maar ze elke dag meer belasten helpt niet. Ik probeerde te doen wat ik kon in de race, maar de pijn werd erger en erger en met de hitte had ik moeite om te ademen. We hadden ook veel hitte op mijn rechtervoet wat de pijn verergerde. Ik moest opgeven, de pijn was te hevig. Nu ga ik naar huis om daar te herstellen, de ribblessure is vergelijkbaar met wat ik vorig jaar in Valencia had dus ik weet hoe ik er een beetje mee om moet gaan. Drie dagen is niet veel voor Assen, maar het is wat het is.”
Alex Márquez kwam al na zes ronden binnen met technische problemen en gaf aan dat het onmogelijk was om door te rijden. Behoorlijk gezichtsverlies voor de grootste motorenfabrikant in de wereld die nu niet meer terug kan vallen op het uitzonderlijke talent van Marc Márquez. De compleet herziene RC213V lijkt vooralsnog niet goed genoeg te zijn in het huidige MotoGP veld en het wordt hoog tijd voor flinke veranderingen binnen HRC.
Leuk detail: aan Joan Mir werd zondag na afloop nog gevraagd hoe hij de huidige situatie bij HRC ziet aangezien hij daar naar alle waarschijnlijkheid in 2023 naartoe gaat. De Spanjaard gaf aan dat hij het druk genoeg had met het focussen op de problemen die ze zelf bij Suzuki hadden en hield het daar verder bij.
Gelukkig hoeft Honda niet lang te wachten voor een kans op eerherstel, komend weekend staat namelijk alweer de elfde Grand Prix van het seizoen op het programma. De MotoGP paddock is inmiddels al aangekomen op het TT Circuit Assen waar het raceweekend op vrijdagochtend om 09:55 uur zal worden afgetrapt met de eerste vrije training.
Handige links Liqui Moly Motorrad Grand Prix Deutschland:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.
Meer info: www.racesport.nl/supporter