Waarom FP1 in Portimão heel spannend wordt voor Aprilia

3900
Maverick Viñales en Aleix Espargaró op het Autódromo Internacional do Algarve tijdens de test | © Aprilia Racing

De eerste vrije training voor de MotoGP klasse aanstaande vrijdagochtend wordt een hele spannende voor het fabrieksteam van Aprilia. De Italiaanse fabrikant rijdt dan voor het eerst met een gloednieuw motorblok dat ze niet tot hun beschikking hadden tijdens de test.

Belangrijke zaken aan het toeval overlaten is in de meeste gevallen niet verstandig, maar in het zeer competitieve MotoGP kampioenschap is het dat zeker niet. Toch durft Aprilia het aan en zullen ze aanstaande vrijdag in de eerste vrije training van de MotoGP klasse een geheel nieuw motorblok introduceren in de Aprilia RS-GP machines van Aleix Espargaró en Maverick Viñales.







Tijdens de tests op het Sepang International Circuit en het Autódromo Internacional do Algarve waren niet alleen de Aprilia fabriekscoureurs snel maar ook satellietrijders Miguel Oliveira en Raúl Fernández beschikten over een goed tempo. Weliswaar reden de CryptoDATA RNF MotoGP Team coureurs met het 2022 model van de Aprilia, samen met Espargaró en Viñales zorgden ze ervoor dat Aprilia na Ducati de algemeen best presterende fabrikant was.

Espargaró en Viñales reden tijdens de tests nog niet met het meest recente motorblok omdat deze nog niet klaar was. Ondanks het harde werk in de fabriek kon Aprilia deze niet naar Portimão brengen waardoor de twee fabriekscoureurs het nieuwste blok nog niet aan de tand hebben kunnen voelen.

Aprilia is er echter volledig van overtuigd dat dit nieuwe blok een verbetering is van de voorgaande en op de testbank is deze uiteraard wel uitvoerig getest, waardoor ze erop vertrouwen dat er geen problemen zullen zijn gedurende het seizoen. Doordat Aprilia ook geen concessies meer heeft moeten zij hun motorblokken (8 stuks per rijder als alle 21 Grands Prix plaatsvinden) voor de start van het seizoen homologeren en vervolgens verzegelen.

Of het gestelde vertrouwen van Aprilia terecht is of dat het een grote fout is zullen we gauw weten.



Handige links Grande Prémio Tissot de Portugal:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • Sprint
  • Sprint
  • Sprint
  • Sprint
  • Sprint
  • Sprint
  • Sprint
  • Sprint
  • Bo Bendsneyder
  • Barry Baltus
  • Collin Veijer
  • Zonta van den Goorbergh
  • Fabio Quartararo
  • Jack Miller
  • Alex Marquez
  • Maverick Viñales
  • Miguel Oliveira
  • Marc Marquez
  • Jorge Martin
  • MotoGP FP1 Portugal-27
  • Aleix Esparagaró
  • MotoGP FP1 Portugal-26
  • Francesco Bagnaia
  • Augusto Fernandez
  • Brad Binder
  • Alex Rins
  • Enea Bastianini
  • Fabio Di Giannantonio
  • Raul Fernandez
  • Fabio Di Giannantonio
  • Fabio Di Giannantonio
  • Joan Mir
  • Fabio Di Giannantonio
  • Johann Zarco
  • Augusto Fernandez
  • Luca Marini  & Marco Bezzecchi
  • Zonta van den Goorbergh
  • Barry Baltus
  • Franco Morbidelli
  • Jake Dixon
  • Bo Bendsneyder
  • Collin Veijer
  • Daniel Holgado
  • Francesco Bagnaia
  • Marc Marquez
  • Fabio Quartararo
  • Francesco Bagnaia & Marc Marquez
  • Luca Marini, Fabio Di Giannantonio en Enea Bastianini
  • Marc Marquez
  • VR46 Riders Academy coureurs
  • 2023 MotoGP bikes
  • 2023 MotoGP startveld
  • Marc Marquez, Joan Mir en Francesco Bagnaia
  • Bo Bendsneyder & Zonta van den Goorbergh
  • Zonta van den Goorbergh
  • 2023 Moto2 startveld
  • Zonta van den Goorbergh & Barry Baltus
  • Collin Veijer - helm
  • Guido Fenneman
  • Collin Veijer
  • 2023 Moto3 startveld
  • BMW cars
  • Formule 1 demo car