Pecco Bagnaia werd voorafgaand de seizoensopener op het Lusail International Circuit gezien als één van de favorieten voor de overwinning. Niets bleek minder waar want het werd, met uitzondering van MotoGP racewinnaar Enea Bastianini, een rampzalige racedag voor Ducati in Qatar.
Nadat Pecco Bagnaia vier van de laatste zes MotoGP races in 2021 won, en daarin vijf keer vanaf pole position mocht vertrekken, werd de Italiaan meteen al gezien als grote favoriet voor de wereldtitel in 2022. Na de race in Valencia gaf Bagnaia aan dat zijn Ducati al ‘de perfecte motorfiets’ was.
Ontwikkeling in MotoGP staat echter nooit stil en dat is ook bij Ducati het geval. Van 2020 naar 2021 hadden de fabrikanten samen met Dorna afgesproken om de ontwikkeling aan banden te leggen en geen nieuwe motorblokken toe te laten, om zo kosten te besparen vanwege de coronapandemie. Natuurlijk is er achter de schermen wel gewoon doorgewerkt door de MotoGP fabrikanten waardoor er aan het einde van 2021 tijdens de eerste wintertests een hoop nieuwe machines tevoorschijn kwamen.
Zo kwam Honda met een compleet nieuwe RC213V, heeft Aprilia een volledig herziene RS-GP gebracht, heeft een Suzuki een veel krachtiger motorblok ontwikkeld en heeft ook KTM grote stappen gemaakt met hun RC16. De enige fabrikant die geen radicale veranderingen heeft doorgevoerd is Yamaha. Wereldkampioen Fabio Quartararó is dan ook niet echt te spreken over het gebrek aan topsnelheid van de YZR-M1.
Ondanks dat Bagnaia de Ducati Desmocedici GP21 dus al als ‘de perfecte motorfiets’ omschreef hebben de Italianen een nieuw motorblok ontwikkeld. De eerste nieuwe versie kwam in november 2021 tijdens de Jerez Test, de tweede nieuwe versie werd in februari meegenomen naar het Sepang International Circuit. Er werd nog een derde motorblok ingezet in Indonesië, en hier is waar de verdeeldheid tussen de Ducati Desmocedici GP22 rijders (Pecco Bagnaia, Jack Miller, Johann Zarco, Jorge Martin en Luca Marini) begon. Enea Bastianini en MotoGP rookies Marco Bezzecchi en Fabio di Giannantonio rijden op het 2021 model wat dus al volledig doorontwikkeld is.
Aan de vooravond van de eerste MotoGP race van het seizoen in Qatar werd duidelijk dat Bagnaia toch liever met een ander motorblok wilde racen dan wat Ducati voor ogen had. Het nieuwe 2022 motorblok was agressief bij het openen van het gas en gaf daardoor veel wheelspin. Er werd niet teruggegaan naar het 2021 motorblok, maar eerder een motorblok wat tijdens één van de tests is gebracht. Deze had een andere gasreactie en voelde prettiger aan voor Bagnaia.
Omdat de regel is dat coureurs in een fabrieksteam met hetzelfde blok moeten rijden, heeft Jack Miller automatisch dezelfde motorblokken als Bagnaia. Het Pramac Racing team met Jorge Martin en Johann Zarco, en Luca Marini bij het Mooney VR46 Racing Team hebben wel het 2022 motorblok.
Of dit eraan ten grondlag ligt dat Bagnaia zich op zaterdagavond als negende kwalificeerde en uiteindelijk tijdens de race ten val kwam is moeilijk te zeggen, maar dat het niet helemaal rustig was in de Ducati Lenovo pitbox is een gegeven. Na afloop van de MotoGP race legde Bagnaia allereerst uit wat er gebeurde tijdens zijn crash met Jorge Martin.
Pecco Bagnaia: “Voorafgaand aan de crash had ik een paar plaatsen goedgemaakt, maar ik kon gewoon niet zo’n goed tempo rijden. Ik verloor veel tijd en we moeten uit zien te vinden waar dat aan ligt. Ik was een beetje aan de late kant bij mijn inhaalactie op Jorge [Martin], maar ik remde niet bijzonder hard. Het was vreemd dat het voorwiel blokkeerde maar ik kan alleen sorry zeggen aan Ducati, Pramac en Jorge en focussen op de volgende race.”
Maar de problemen zaten iets dieper geworteld. Bagnaia gaf aan dat hij gedurende de wintertests voornamelijk werd ingezet als testrijder en hij iedere keer op een andere Ducati zat dan in de sessie daarvoor. Dat bracht hem flink van de wijs, omdat de Italiaan aangeeft het nodig te achten om juist veel te rijden met dezelfde machine, daarmee vertrouwen op te bouwen en de machine op die manier naar zijn hand te zetten.
Pecco Bagnaia: “Het probleem is dat ik gedurende de hele wintertests op geen enkel moment twee sessies achter elkaar op dezelfde machine heb gereden. Dit heeft voor verwarring gezorgd. Zelfs tijdens de race ontdekte ik weer een aantal dingen en dat is wat mij betreft onacceptabel. Ik moet mij als rijder kunnen focussen op het rijden en mijn rijstijl, en werken aan het rijden op het betreffende circuit. Vanaf de eerste testdag tot aan FP3 dit weekend hebben we geen moment gewerkt aan mijn rijstijl of aan het aanpassen van de machine aan het circuit. Hierdoor ben je nooit goed voorbereid op de race, en dat was nu ook de situatie.”
Pecco Bagnaia was echter niet de enige coureur op een Ducati Desmocedici GP22 die problemen kende tijdens de Grand Prix van Qatar. Jack Miller kreeg meteen te maken met technische problemen en moest zijn GP22 noodgedwongen aan de kant zetten. Net als Bagnaia viel ook polesitter Jorge Martin in de openingsronde ver terug, waarna hij uiteindelijk betrokken raakte bij de crash van Bagnaia. Ook Luca Marini kon geen potten breken en finishte uiteindelijk als twaalfde, ruim 27 seconden achter Enea Bastianini.
Pecco Bagnaia: “Het is vreemd, want als je kijkt naar alle nieuwe [GP22] Ducati’s dan zie je dat we allemaal veel plaatsen verloren bij de start. Ik reed zelfs op zestiende plaats toen we bij bocht 3 aankwamen. Het was zeker niet de beste start. Daarna begon ik te pushen om de verloren plaatsen weer goed te maken, maar het werd al gauw duidelijk dat meedoen voor de overwinning niet meer mogelijk was. Dat was te ambitieus.
Mijn pace was niet zo slecht, in ieder geval vergelijkbaar wat ik eerder in het weekend wist te rijden. Het belangrijkste voor de komende races is dat we meer rust in het team moeten brengen. We moeten geen grote veranderingen meer doorvoeren want ik moet mezelf meer kunnen focussen op het rijden en op mijn rijstijl, en ervoor zorgen dat ik weer hetzelfde gevoel heb als aan het einde van vorig jaar, met hopelijk ook dezelfde resultaten. Ik weet dat we in staat zijn om races te winnen. Vanaf nu moet ik meer aan mezelf gaan denken, dat zal belangrijk zijn om weer vooraan mee te kunnen doen.”
Vervolgens ging Bagnaia in zijn debrief nog eens dieper in op de materie. Waarom kon Enea Bastianini de race winnen op een machine van vorig jaar, en had hij zoveel moeite op een nieuwere machine?
Pecco Bagnaia: “Het was vreemd om te zien dat alle 2022 Ducati’s het hier moeilijk hadden in de race. Als ik naar mijn eigen situatie kijk, is de oorzaak van het probleem dat we teveel gewerkt hebben aan het proberen te verbeteren van de machine. Bijvoorbeeld in FP3, daar probeerden we van alles maar daardoor raakte ik een beetje de weg kwijt. In FP4 kreeg ik het gevoel met de machine weer terug omdat we weer teruggingen naar een eerdere setting. Sinds dat moment hebben we de motor ook niet meer aangeraakt.
Maar in de warm-up merkte ik gewoon dat ik niet klaar was voor de race. Ik was weliswaar wat sneller, maar de elektronica en de algehele setting van de machine was niet goed voor het gripniveau van dit circuit. We hebben nog wat geprobeerd voor de race maar het was meteen al duidelijk dat we de snelheid niet hadden.
Als we kijken naar onze snelheid van zaterdag, dan was het al best goed wat we in de race hebben laten zien. Ik kon plaatsen goedmaken en ik was vrij snel, alhoewel natuurlijk niet zo snel als de jongens vooraan. Het is natuurlijk een duidelijk verhaal dat de machine die vorig jaar heel sterk was en veel races won, ook nu weer gewonnen heeft.
De Ducati Desmocedici GP21 was al heel competitief dus Enea [Bastianini] heeft vanaf de eerste tests alleen maar brandstof in de machine hoeven doen en rijden. Wij hebben ons teveel gericht op het ontwikkelen van nieuwe dingen. Wat mij betreft veranderen we nu helemaal niets meer aan onze machine en gaan we gewoon rijden.”
Het leek dus op een behoorlijk verwijt van Bagnaia aan het adres van Ducati. Hij moest veel van het vuile testwerk op zich nemen terwijl de concurrentie, en coureurs zoals Enea Bastianini, zich gewoon bezig konden houden met rijden en het verfijnen van de afstelling. Ducati Lenovo teammanager Davide Tardozzi werd na afloop van de race aangesproken door collega’s van The Race en verontschuldigde zich aan het adres van Bagnaia. De Italiaan, World Superbike racewinnaar in de jaren 90, gaf toe dat ze hun coureur meer ruimte moeten geven om zich te richten op het rijden van de machine en minder op zoek moeten gaan naar de laatste technische verbeteringen.
Davide Tardozzi – Ducati Lenovo teammanager: “Wat er gebeurde was niet acceptabel en dat is iets waar we over na moeten denken. We moeten het begrijpen en kritisch zijn op onszelf om te proberen alle problemen te herstellen. Ik denk dat we een aantal fouten hebben gemaakt en dat mag geen tweede keer gebeuren. Pecco is een zeer, zeer goede teamspeler en een zeer snelle rijder. We denke, dat als we hem geven wat hij verdient – concentratie en een motor die hem zonder problemen laat rijden – dat hij dan in elke race mee kan doen voor de overwinning. Het was onze fout, niet die van Pecco.”
Allesbehalve een ideaal begin voor het fabrieksteam van Ducati, alhoewel twee pitboxen verderop een zeer emotionele overwinning werd behaald door Enea Bastianini voor het Gresini Racing team. Heeft Bastianini met deze volledig doorontwikkelde Ducati Desmocedici GP21 goud in handen en kan hij een gooi doen naar de wereldtitel? Of is het zaak voor Bagnaia en Ducati om de kinderziekten van de GP22 te verhelpen en komen ze dan pas echt op stoom? Het is allemaal nog heel vroeg om te zeggen en Qatar is niet altijd een goede indicatie voor de rest van het seizoen. Wel is het duidelijk dat ze bij Ducati Corse nu goed wakker zijn geschud en dat ze in de eerstvolgende raceweekenden ongetwijfeld beter voor de dag zullen komen.
Handige links Grand Prix of Qatar:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter