Alex Marquez verlaat na dit seizoen met aangrenzende zekerheid LCR Honda om in 2023 aan een nieuw avontuur te beginnen bij Gresini Racing Ducati. Een opmerkelijke wending op de MotoGP transfermarkt nadat een week eerder Miguel Oliveira zo goed als zeker was bij het team maar een contract bij het Italiaanse team op het allerlaatste moment zag afketsen. Inmiddels is duidelijk waarom Marquez in 2023 bij Gresini Racing Ducati rijdt en niet Oliveira.
In het verleden begon eind juni rondom de Dutch TT de MotoGP transfermolen langzaam op gaan te komen. De afgelopen paar jaar is dit echter een ander verhaal, steeds vroeger worden de coureurs vastgelegd, soms zelfs al voordat er nog een seizoen gereden moet worden de eerste nieuwe contracten al getekend voor het daaropvolgende seizoen.
Hoewel inmiddels al een flink aantal MotoGP coureurs duidelijkheid hebben voor 2023 is er momenteel nog wel het nodige gaande op de MotoGP transfermark, helemaal nadat Suzuki onlangs besloot na dit seizoen de MotoGP te verlaten en er ineens twee extra talentvolle en ervaren coureurs (Alex Rins en Joan Mir) beschikbaar kwamen en er twee startplaatsen te verdelen waren.
De afgelopen weken gonst het dan ook van de geruchten in de MotoGP paddock. Zo zou Miguel Oliveira een overeenkomst gaan tekenen bij Gresini Ducati, zou Alex Rins in eerste instantie de overstap maken naar Aprilia, wordt hij inmiddels genoemd als kandidaat bij zowel Aprilia, LCR Honda en Gresini Ducati, is Joan Mir zo goed als zeker de opvolger van Pol Espargaró binnen het Repsol Honda Team. Pol Espargaró keert op zijn beurt zo goed als zeker terug naar KTM waar hij door de Oostenrijkers ondergebracht zal worden bij KTM Tech3 Factory Racing. Wat echter ook zo goed als zeker zou zijn is dat Alex Marquez na dit seizoen zal vertrekken bij LCR Honda. Kortom, nog genoeg reuring op de MotoGP transfermarkt. Maar vrijdag tijdens de eerste dag van de Motul TT Assen werd er opnieuw het één en ander duidelijk, namelijk de reden waarom Miguel Oliveira een week geleden zijn deal met Gresini Ducati op het allerlaatste moment zag afketsen.
Er staat namelijk een verrassing te gebeuren bij Gresini Racing Ducati en het LCR Honda Team. Vrijdagochtend in Assen werd namelijk duidelijk waarom Gresini Racing Ducati teameigenaar Nadia Padovani op het laatste moment afzag van een deal met Oliveira. De vrouw van de vorig jaar overleden Fausto Gresini heeft een voorstel ontvangen van Emilo Alzamora – de persoonlijk manager van zowel Marc- als ook Alex Marquez – voor een sponsordeal met Estrella Galicia 0,0, een deal die het team jaarlijks een slordige miljoen euro oplevert. Er is echter wel één belangrijke voorwaarde verbonden aan de sponsordeal, en dat is dat men Alex Marquez onder contract neemt en hem in 2023 voorziet van een competitieve Ducati GP machine.
Het nieuws is nog niet officieel bevestigd, de vraag is echter niet meer of maar alleen nog wanneer dit zal gebeuren.
Het nieuws van Alex Marquez maakt daarentegen wel de weg vrij voor Rins bij het LCR Honda Team. Teameigenaar Lucio Cecchinello wilde de komst van Rins en het vertrek van Alex Marquez vrijdagochtend in Assen nog niet bevestigen. Volgens Cecchinello is de komst van Rins een mogelijkheid en zal HRC binnenkort beslissen of Nakagami na dit seizoen zal blijven of dat zijn plaats binnen het team zal worden overgenomen door Ai Ogura. Een politiek antwoord van de Italiaan die zelf zijn rijders niet onder contract heeft, beide coureurs van het LCR Honda Team staan namelijk rechtstreeks onder contract bij HRC, zij beslissen dan ook wie er komend seizoen de LCR Honda Castrol en de LCR Honda Idemitsu machine gaan bemannen.
Handige links Motul TT Assen 2022:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.
Meer info: www.racesport.nl/supporter