De deal leek al in kannen en kruiken, alle voortekenen wezen erop dat het huidige Pertamina Enduro VR46 Racing Team in 2025 de overstap zou maken van Ducati naar Yamaha. Niets blijkt minder waar, nu Alessio Salucci (sportief directeur VR46 Racing) zich heeft laten ontvallen dat de voorkeur van het team uitgaat naar een verlenging van het aflopende contract met Ducati i.p.v. een overstap naar Yamaha.
Met de Indonesische oliegigant Pertamina als nieuwe titelsponsor begint het team van Valentino Rossi in 2024 aan zijn derde seizoen als team in de MotoGP klasse. Sinds de start van het MotoGP project maakt het in Tavullia gevestigde team gebruik van Ducati motoren. Maar zoals bekend loopt het contract tussen VR46 Racing en Ducati aan het einde van het seizoen af.
Met Valentino Rossi als Yamaha ambassadeur aan het roer en de wetenschap dat Yamaha voor 2025 naarstig op zoek is naar een tweede (satelliet) team in de koningsklasse was de puzzel snel gelegd, helemaal omdat VR46 Racing ook nog eens de belangen behartigd en het door Yamaha gefinancierde Moto2 team genaamd Correos Prepago Yamaha VR46 Team (in 2024 aan de start met Jeremy Alcoba en Ayumu Sasaki) runt.
Ondanks dat de afgelopen tijd alle voortekenen wezen op een mogelijke overstap, er volgens doorgaans goed ingewijde bronnen door Yamaha al de nodige voorbereidende werkzaamheden worden gedaan lijkt deze deal nog verre van afgerond zo blijkt uit de woorden van Valentino Rossi’s jarenlange rechterhand Alessio “Uccio” Salucci.
Alessio Salucci: “We hebben al een optie met Ducati voor de seizoenen 2025 en 2026 en op dit moment is het erg belangrijk voor ons als team om te begrijpen wat er momenteel gaande is, op dit moment is het in mijn ogen zelfs goed om met Ducati door te gaan. Mijn wens is om het nieuwe contract al vóór aanvang van het seizoen in Qatar te tekenen. Zoiets betekend dat we ons zonder verdere afleiding op het seizoen kunnen richten, dus om op korte termijn ons contract met Ducati te verlengen en een nieuw contract te tekenen is beter.”
Nu kunnen de uitspraken van Salucci natuurlijk een commercieel tintje hebben, gedaan zijn om een betere onderhandelingspositie te krijgen met Yamaha of gebaseerd zijn op een persoonlijke voorkeur. Feit is wel, mocht VR46 Racing in 2025 opnieuw met Ducati in zee gaan dan heeft Yamaha nog een flinke uitdaging om voor komend seizoen al een tweede MotoGP team op de been te brengen. Yamaha is hierbij afhankelijk van een bestaand MotoGP team aangezien Dorna geen extra Independent Team zal toelaten en alleen genegen is om twee extra startplaatsen beschikbaar te stellen voor een nieuw in te stappen fabrikant.
Inmiddels weten we dat Lucio Cecchinello (LCR Honda), Hervé Poncharal (GASGAS Tech3), Paolo Campinoti (Pramac Racing) geen oren naar een overstap hebben en dat Justin Marks (Trackhouse Racing) onlangs een meerjarige deal heeft gesloten met Aprilia. De enige overgebleven kandidaat zal in dit geval Nadia Padovani (Team Gresini MotoGP) zijn, de kans dat zij met haar team met Yamaha in zee zal gaan lijkt ons echter heel klein. Dit betekent dat Valentino Rossi en zijn management een sterke uitgangspositie hebben in de onderhandelingen met Yamaha. We zijn benieuwd.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.