Na de openingswedstrijden voor de coureurs uit het MotoGP wereldkampioenschap op het Losail International Circuit in Qatar is het komend weekend opnieuw de beurt aan de coureurs uit het World Superbike kampioenschap. Op het MotorLand Aragon circuit staat namelijk de eerste Europese ronde van het seizoen op het programma.
Gelegen in het bijna woestijnachtige landschap van het Spaanse Alcañiz is Motorland Aragon een circuit die tot de verbeelding spreekt en waar in het verleden ook nog eens geweldige races werden verreden. Jonathan Rea is tot nu toe dit seizoen de baas van het WorldSBK veld, maar zullen we komend weekend in Aragon een ander bekend gezicht op de hoogste trede zien?
Het Kawasaki Racing Team duo Jonathan Rea en Tom Sykes gaat met een tot nog toe indrukwekkend openingsrecord richting Spanje; één die moeilijk zal zijn bij te houden hier in Europa. Zo had Jonathan Rea een perfecte start van het seizoen, met twee pole-positions en vier overwinningen in de inmiddels twee verreden openingsronden. Hoe dan ook, de Noord-Ier heeft pas één overwinning weten te behalen op MotorLand Aragon – in 2015. Ondanks dit feit waren zijn testtijden erg goed en heeft hij een sterk gevoel op zijn Kawasaki ZX-10RR. Temgenoot Tom Sykes heeft op dit circuit betere prestaties geleverd, met vier pole posities en een dubbele winst in 2014. Sykes heeft zijn rijstijl iets aangepast en tot nu toe werpt dat zijn vruchten af, het zal dus interessant zijn om te zien wat hij in Spanje kan doen.
Chaz Davies mag komend weekend gezien worden als de onbetwiste favoriet voor aankomend weekend. De Ducati coureur heeft een prachtig cv op dit vijf kilometer lange circuit, waar hij de afgelopen drie races op zijn naam schreef en ook in 2013, toen nog op de BMW S 1000 RR de winst pakte. Motorland Aragon is dé kans voor Davies om dit seizoen echt goed van start te gaan, hij wacht namelijk nog op zijn eerste overwinning. Teamgenoot Marco Melandri zou ook zomaar eens gevaarlijk uit de hoek kunnen komen in Aragon – In 2011, toen Aragon voor het eerst op de WorldSBK kalender stond, behaalde hij hier op een Yamaha de pole en pakte hij ook nog eens de winst, en herhaalde dat laatste kunstje nog eens in 2012. Melandri heeft hier de mogelijkheid om terug te keren aan de top.
Het Pata Yamaha Official WorldSBK Team heeft een solide start van het 2017 seizoen, met constante resultaten voor het team dat tijdens de winter grote stappen heeft gemaakt. Alex Lowes gaat op zoek naar dat kleine beetje extra wat hem op het podium zou doen kunnen belenden in Aragon. Het Motorland Aragon is echter wel een circuit waar hij het in het verleden moeilijk heeft gehad – met enkel een paar top tien noteringen. Met een sterker wordend pakket en een groeiend zelfvertrouwen kan hij hier een stap in de goede richting gaan zetten. Michael van der Mark gaat door met aarden in zijn nieuwe team en had helaas in Thailand de nodige pech waardoor hij de herstartte race 2 aan zich voorbij moest laten gaan vanwege een technisch probleem. De Nederlander heeft een wisselend rapport in Aragon; Hij werd in de WorldSSP twee keer tweede maar behaalde enkel top 8 finishes in de WorldSBK tot zover. We zullen zien hoe hij het er dit jaar vanaf gaat brengen op de voor hem nieuwe Yamaha YZF-R1.
Terwijl de nieuwe CBR1000RR Fireblade SP2 nog volop in ontwikkeling is, heeft het Red Bull Honda World Superbike Team een zwaar maar leerzaam weekend voor de boeg. Met top tien klasseringen in Buriram, werken Nicky Hayden en Stefan Bradl er hard aan met hun team om de machine echt competitief te maken. Hayden had in 2016 een moeilijk weekend in Aragon, waar hij respectievelijk als zesde en drieëntwintigste over de streep kwam, maar in de MotoGP heeft hij hier mooie dingen laten zien. Voor Bradl geldt eigenlijk hetzelfde. Van de zeven keer dat hij op het MotorLand Aragon circuit gereden heeft, is hij er maar twee buiten de top tien gefinisht, wat betekent dat hij hier met zijn ervaring de Honda goed kan helpen doorontwikkelen.
Het Milwaukee Aprilia duo Lorenzo Savadori en Eugene Laverty hoopt dat zij de moeilijke openingsronden van 2017 achter zich kunnen laten en dat ze in Spanje goed kunnen gaan presteren. Beide mannen kennen de baan goed.
Jordi Torres en Markus Reiterberger van het Althea BMW Racing Team hadden een gestage start van het seizoen maar ze hopen in Europa te kunnen verbeteren, met de koelere condities die misschien beter uitpakken voor het duo. Torres heeft al een aantal top 5 klasseringen op zijn naam staan in Aragon, en na zijn top vijf finish in Thailand hoopt hij dat hij zijn thuispubliek nu kan imponeren. Reiterberger presteerde tot nu toe redelijk op het circuit, wat betekent dat er altijd ruimte is voor verbetering.
Leon Camier en het MV Agusta Reparo Corse team hopen dat ook zij in Europa terug kunnen slaan, tot nu toe is het een moeilijk seizoen voor ze. Mechanische problemen belemmerde het team tot nu toe, maar Camier wist zich door iedere Superpole en race dit seizoen heen te worstelen. Op dit circuit verging het hem nooit erg goed, dus het zal een lastige opgave voor hem en de Italianen worden dit weekend.
Overige categorieën
Naast de coureurs uit de WorldSBK klasse komen natuurlijk ook de WorldSSP coureurs opnieuw in actie terwijl de STK1000 en de nieuwe WorldSSP300 komend weekend hun 2017 seizoen zullen openen en hun eerste wedstrijden op het programma staan.
Handige links Pirelli Aragón Round:
Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag
Waar te volgen op TV
Het weer in Aragon