De zomeronderbreking zit erop en de heren coureurs zullen dan ook weer aan de bak moeten. De laatste jaren gebeurde dit op het Automotodrom Brno in Tsjechie en dat zal ook dit jaar weer het geval zijn. Komende vrijdag gaan de eerste trainingen van start.
Brno 2004: Gibernau, Rossi en Biaggi in gevecht met elkaar
De onderbreking kwam vooral voor John Hopkins goed uit. De Amerikaan brak tijdens een trainingscrash op de Sachsenring n van de middenvoetsbeentjes van zijn linkervoet en ging daarna tijdens de race ook nog eens erg hard onderuit. Hopper is geopereerd door de inmiddels welbekende Dr. Ting en heeft hard gewerkt aan herstel om er in Brno weer bij te kunnen zijn.
Het 5,4 km lange en 15 meter brede circuit bestaat uit 14 bochten, waarvan 8 rechter- en 6 linkerbochten en heeft door de combinatie van snelle bochten en hoogteverschillen nog enkele karakteristieken van het stratencircuit dat Brno in het verleden was, waardoor de races daar altijd spannend zijn.
Het circuit is hobbeliger dan de andere circuits en dat maakt het voor iedereen moeilijker. Daarnaast waren er in het verleden veel problemen met chatter.
Vanwege de hobbels, snelle s-bochten en heuvelafwaartse bochten is de keuze van de voorband, net als op Mugello, dat enigszins op dit circuit lijkt, erg belangrijk.
Het circuit van Brno van bovenaf
In de tweetakt tijd was dit n van de circuits waarop Max Biaggi altijd goed voor de dag kwam. Destijds behaalde hij zes overwinningen uit acht starts, maar sinds de viertakten hun intrede hebben gedaan heeft Ôde Romeinse KeizerÕ nog maar n zege op dit circuit weten te behalen. Rossi lag toen op het vinkentouw, maar kreeg problemen met de banden – de stukken vlogen er zelfs vanaf – en gaf na een bandenwissel op, omdat er geen eer meer te behalen viel. Het jaar daarna nam Rossi, na een voor de Italiaan wat resultaten betreft wat mindere periode, revanche op zijn concurrenten en op de Italiaanse pers door, na een zinderend duel met Gibernau, Capirossi en Bayliss, de winst te pakken. Biaggi kwam er met een slecht lopende Honda helemaal niet aan te pas.
Vorig jaar was het Sete Gibernau die de zege, na een spannende strijd met zijn grote rivaal Rossi, naar zich toe wist te trekken. Naast het rivaliserende tweetal waren er ook hoofdrollen weggelegd voor Alex Barros en Nicky Hayden, maar beide Repsol Honda coureurs gingen onderuit, waarna de beide Camel Honda coureurs de honneurs mochten waarnemen.
Het zal dit jaar niet veel verschillen van de afgelopen jaren. Rossi zal er alles aan doen om te winnen en zo weer records te gaan breken, maar zal daarvoor strijd moeten leveren met Gibernau, Hayden en waarschijnlijk ook Melandri en Biaggi, mits laatstgenoemde zijn Honda goed afgesteld gaat krijgen.
Rossi kan zich met 120 punten voorsprong op Melandri wel een foutje veroorloven en lijkt het kampioenschap al in zijn zak te hebben. Achter Rossi is de strijd alleen maar spannender geworden. Een paar slechte resultaten van Melandri en betere resultaten van de rest hebben ervoor gezorgd dat de heren Melandri, Gibernau, Edwards en Biaggi elk op n punt van elkaar staan. Barros en Hayden volgen daarna met allebei 12 punten achterstand op Biaggi.
Het is zeker dat de heren voluit zullen gaan, mede gezien het feit, dat het circuit van Brno n van de weinige circuits is waar op veel plaatsen het volle vermogen van de MotoGP motoren gebruikt kan worden.
Voor het team van voormalig wereldkampioen Kenny Roberts (Sr.) zal het een vreemde race worden, nu KTM de stekker uit het project getrokken heeft. Team KR zal de oude V5 uit de mottenballen gaan halen, maar met welke coureur en met welke banden ze gaan rijden is op dit moment de grote vraag aangezien ze allebei door KTM werden betaald. Er is al wel contact geweest met Jeremy McWilliams en deze is zeker geønteresseerd. Shane Byrne zal overigens gewoon aanwezig zijn in Brno.
Ook WCM Blata zal met gemengde gevoelens aan deze Tsjechische GP gaan beginnen. Het was de bedoeling om hier het debuut te gaan maken met de Blata V6, maar dat is wederom uitgesteld. De motor is er al wel, maar deze is nog niet af. Geruchten gaan rond dat het debuut pas op Valencia en mogelijk zelfs pas volgend seizoen gaat plaatsvinden.
In de 125cc klasse werd de race vorig jaar gewonnen door Jorge Lorenzo, gevolgd door Andrea Dovizioso en Roberto Locatelli. Deze drie heren rijden inmiddels in de 250cc klasse en mogen daar een poging gaan wagen. Ook nu zal het weer een grote kopgroep gaan worden, met daarin minstens twee en waarschijnlijk alledrie de KTMÕs, maar ook Thomas L_thi, Marco Simoncelli en Mattia Pasini.
De kwartliter race van vorig jaar was enigszins omstreden vanwege wat lichte regenval. Enkele coureurs, waaronder Dani Pedrosa, probeerden de race te laten stoppen door hun hand op te steken, maar hier ging de racedirectie niet op in. De coureurs met wat meer lef of regenervaring gingen gewoon door en zo wist Sebastian Porto, die komend weekend in Brno overigens zijn 150e Grand Prix wedstrijd rijdt, de zege met ruime voorsprong naar zich toe te trekken, v__r Randy de Puniet en eerdergenoemde Pedrosa.
Het kwartliterveld is dit jaar flink uitgebreid met potentile winnaars en er zal dus weer flink geknokt gaan worden tussen Pedrosa, Casey Stoner, De Puniet, Lorenzo en Dovizioso. Natuurlijk zal Jakub Smrz ook een duit in het zakje willen doen op zijn thuiscircuit. De Tsjech zal voor zijn thuisrace in een aangepast leren pak rijden.
Data met betrekking tot het circuit:
Pole positie: Links
Lengte: 5,403 km
Breedte: 15 m
Rechterbochten: 8
Linkerbochten: 6
Langste rechte stuk: 636 m
Laatste aanpassing: 1996
Records:
125cc: 2Õ07.836 – Lucio Cecchinello, Aprilia, 2003
250cc: 2Õ03.332 – Dani Pedrosa, Honda, 2004
MotoGP: 1Õ59.302 Ð Alex Barros, Honda, 2004
Pole record: 1Õ58.769 Ð Max Biaggi, Honda, 2003
tekst: Ren van der Does; [email protected]