Voorbeschouwing Barwa Grand Prix of Qatar

2382
lusail-international-circuit
Lusail International Circuit | foto© Suzuki Racing

Na een lange winterstop en slecht vijf testdagen is het komend weekend dan eindelijk zover, het 2021 MotoGP seizoen gaat beginnen met de Barwa Grand Prix of Qatar. Wie gaan we zien schitteren, wie zijn de favorieten en wie staat er zondagavond na afloop van de MotoGP race op het Losail International op de hoogste trede van het podium. Onderstaand een voorbeschouwing.

In het huidige MotoGP tijdperk is er zelden iets voorspelbaar, maar over één ding is iedereen het eens: de teams zijn er klaar voor, de coureurs zijn er klaar voor om te gaan racen. Jij ook?







We beginnen 2021 met een nieuwe regerend wereldkampioen die luistert naar de naam Joan Mir en de motorsportwereld wacht met ingehouden adem op de terugkeer van achtvoudig wereldkampioen Marc Marquez hoewel we inmiddels weten dat hij er in Qatar nog niet bij zal zijn. Door de stoelendans van afgelopen winter tussen coureurs en teams krijgen we sowieso al een andere startgrid dan het afgelopen jaar terwijl we ook een aantal nieuwkomers op de startgrid mogen verwelkomen. Maar uit de testdagen van de afgelopen week kunnen we wel concluderen dat het niveau van de competitie hetzelfde is en dat de verschillen opnieuw erg klein zullen zijn.

Doha is gastheer van het eerste en tweede Grand Prix weekend van het seizoen en het Losail International Circuit heeft dit jaar ook haar poorten geopend voor alle officiële wintertestdagen, dus de coureurs gaan niet blindelings maar goed voorbereid aan het eerste Grand Prix weekend van 2021 beginnen.

Jack Miller (Ducati Lenovo Team) begint met veel zelfvertrouwen aan het eerste Grand Prix weekend nadat hij tijdens de Official MotoGP testdagen het snelst was. De Australiër voerde het veld aan terwijl zijn teamgenoot Francesco Bagnaia de top vijf afsloot. Tussen de twee Ducati Lenovo Team coureurs op de tijdlijst bevonden zich maar liefst drie Yamaha coureurs, te weten Maverick Viñales (Monster Energy Yamaha MotoGP), Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP) en Franco Morbidelli (Petronas Yamaha SRT). Maar er komt meer bij kijken tijdens een MotoGP race dan alleen de pure snelheid tijdens één ronde…

Jack Miller: “Mijn gevoel met de Desmosedici is geweldig’ in aanloop naar het eerste MotoGP weekend van het seizoen”

Miller zal zeker iemand zijn om in de gaten te houden als de lichten zondagavond uitgaan, net als Bagnaia. Beiden zijn voor dit seizoen gepromoveerd naar het officiële Ducati fabrieksteam en de druk is hierdoor zeker groter, maar dat geldt ook voor de prestaties die we in het verleden zagen van de Ducati’s in Qatar. Ducati heeft namelijk al een aantal serieuze successen weten te behalen op het Losail International Circuit, en het moge duidelijk zijn dat de Italiaanse motorenfabrikant er veel aan gelegen is om deze trend komend weekend voort te zetten.

En dan hebben we het nog niet eens over Johann Zarco, die de afgelopen winter de overstap maakt naar Pramac Racing, steeds meer ervaring opdoet op de Ducati en tijdens de wintertestdagen al zijn potentie heeft laten zien. De holeshot-helden beschikken over een flinke topsnelheid (Zarco – 357,6 km per uur) en drie ervaren coureurs die op papier klaar lijken om zich komende zondag meteen in de strijd te mengen voor een topklassering.

Drie Yamaha’s beëindigden de wintertestdagen op minder dan tweetienden van een seconde van de snelste rondetijd van Miller: Viñales, Quartararo en Morbidelli die vorig jaar als tweede wist te eindigen in het kampioenschap. Viñales begint het jaar gesetteld, Morbidelli evenzo. Quartararo stapte over naar het Yamaha fabrieksteam, maar lijkt onmiddellijk zijn draai gevonden te hebben als de opvolger van Valentino Rossi binnen het Monster Energy Yamaha MotoGP Team. Ook negenvoudig wereldkampioen Valentino Rossi – die de omgekeerde weg volgde als Quartararo – bij Petronas Yamaha SRT, was na de test enthousiast. De legendarische Italiaan is iemand die tijdens de tests niet vaak voor een knaller zorgt, maar hij was toch in de buurt van de top tien te vinden. Na een 2020 seizoen met hoogte- en dieptepunten voor zowel Yamaha, en tot op zekere hoogte ook voor Ducati, waren het tijdens de wintertesten deze twee fabrieken die het beste uit de startblokken kwamen en als favorieten aan het eerste Grand Prix weekend lijken te gaan beginnen.

Vlak achter de twee Ducati’s en de drie Yamaha’s, op de zesde plaats was een Aprilia te vinden na afloop van de vijf testdagen. Aleix Espargaró (Aprilia Racing Team Gresini) wist de bijna geheel nieuwe motor van de Noale-fabriek elke keer dat hij de baan op ging in de bovenste gelederen van de tijdlijsten te zetten. Maar wat kan de nummer 41 doen als de zondagmiddag de lichten doven voor de race? Met teamgenoot Lorenzo Savadori, die nog steeds kampt met de naweeën van een schouderblessure en eigenlijk ook een MotoGP rookie is, is Espargaró duidelijk de man die in de schijnwerpers staat bij Aprilia. We hebben al briljante momenten gezien, maar het doel voor Aprilia in 2021 zal zijn om dat vol te houden en het beloond zien worden met een aantal topklasseringen in een race.

En dan is er Suzuki. Zevende en achtste was waar regerend wereldkampioen Mir en Team Suzuki Ecstar teamgenoot Alex Rins de Qatar testdagen beëindigden, en de feedback van het tweetal was na afloop positief. Maar het Suzuki tweetal is tevreden en kijkt vol vertrouwen uit naar het nieuwe seizoen maar net als afgelopen seizoen lijkt de kwalificatie de achilleshiel voor de mannen van de fabriek in Hamamatsu. Het lijkt er echter op dat niets groots te melden zich zal vertalen in “ja, we hebben de Jaws-muziek hard nodig zodra de lichten doven voor de race”… met testcoureur Sylvain Guintoli die tijdens de testdagen al aan hun 2022-motor heeft gewerkt. Als dat geen teken is dat alles onder controle is…

Joan Mir: “Er zijn nog enkele verbeterpunten, maar ook al zijn we niet de sterkste die we kunnen zijn, we zijn sterk”

Nu het eerste raceweekend voor de deur staat, wachten we op het antwoord van misschien wel de vraag die iedere MotoGP fan de laatste tijd beziggehouden heeft: wanneer keert Marc Marquez terug? De achtvoudig wereldkampioen is vorig jaar in juni in Jerez geblesseerd uitgevallen en heeft inmiddels al een lange weg van operaties en herstel achter de rug, maar de voortekenen zien er goed uit. Onlangs was hij weer te zien op een Honda RC213V-S in Catalunya en Portimão en hij zag er steeds beter uit om binnenkort weer te kunnen gaan racen. Zijn terugkeer zal echter niet in Qatar zijn, dus de onheilspellende muziek voor zijn rivalen blijft voorlopig op een laag pitje staan.

Aan de andere kant van de Repsol Honda Team pitbox is er echter ook genoeg om over te praten. Pol Espargaró voegde zich deze winter bij het team en na een aantal indrukwekkende optredens in de afgelopen paar seizoenen begon hij 2021 met een al even indrukwekkende snelle aanpassing aan de Honda RC213V. De Spanjaard was na afloop van de testdagen als tiende op de samengestelde tijdlijsten te vinden en zou in 2021 weleens een dark horse kunnen zijn om veel verder naar voren te komen als het eerste raceweekend begint, waarbij elke sessie circuittijd hem alleen maar meer ervaring met zijn nieuwe motor en team oplevert. Pol Espargaró, reeds een podiumfinisher in de koningsklasse, maar het winnen van een MotoGP race is het volgende doel van de Spanjaard.

LCR Honda Idemitsu coureur Takaaki Nakagami hoopt ook vooruitgang te boeken na een iets mindere test en begin van 2021. Zowel hij als zijn nieuwe teamgenoot Alex Marquez (LCR Honda Castrol) kwamen een paar keer ten val – de laatste blesseerde daarbij ook zijn voet, maar hij is klaar om van start te gaan tijdens het eerste Grand Prix weekend. Beiden streden vorig jaar om podiumplaatsen en Alex Marquez slaagde daar ook nog eens in, als MotoGP rookie nota bene, dus ze zullen beiden weer een stap wil maken in 2021 en willen voortborduren op waar ze vorig seizoen gebleven waren.

Zweeler MotoGP Jaarspel 2021: Minimaal € 1.750,00 aan prijzen!
Klik hier om je te registreren en klik hier om direct de lobby in te gaan!

Dat geldt ook voor KTM. De Oostenrijkse fabriek verscheurde de geschiedenisboeken en schreef in 2020 een aantal MotoGP races op hun naam. Brad Binder (Red Bull KTM Factory Racing) won de eerste MotoGP race voor KTM – en tevens de zijne – als rookie en als eerste winnaar in de hoogste klasse uit Zuid-Afrika. Zijn nieuwe teamgenoot voor dit seizoen Miguel Oliveira voegde daar nog twee MotoGP overwinningen voor KTM aan toe en werd ook de eerste Portugese winnaar in de koningsklasse. Oliveira, die nu samen met Binder deel uitmaakt van het Red Bull KTM Factory Racing-team, was tijdens de tests de snelste op de Oostenrijkse machine, maar de twee reden zij aan zij op P16 en P17. Ze zullen meer willen als de lichten zondag uitgaan, want KTM wil de ongelofelijke succesreeks voortzetten, maar we hebben het al eerder gezegd en we zeggen het nog eens: testen is testen. De vrijdagtraining, de kwalificatie en dan uiteindelijk de eerste race van het jaar zijn vaak een wijzere lakmoesproef.

Iker Lecuona (Tech3 KTM Factory Racing) zal dit jaar ook op zoek zijn naar meer, nu hij aan zijn tweede seizoen begint en hogerop moet zien te komen dan waar hij tijdens de tests geëindigd was, en ook nieuwkomer Danilo Petrucci (Tech3 KTM Factory Racing) zal interessant zijn om te zien hoe hij zich aanpast aan de voor hem nieuwe KTM-motor.

Over aanpassing gesproken, er is ook genoeg om in de gaten te houden nu de vanuit de Moto2 overgekomen coureurs aan hun eerste seizoenen beginnen in de MotoGP categorie en staan te popelen aan zich met de besten uit de sport te kunnen gaan meten. Savadori is eigenlijk ook een MotoGP rookie, maar hij heeft al een paar wedstrijden achter de rug. Het trio rookies dat vanuit de middenklasse is overgekomen proefde tijdens de testdagen in Qatar voor het eerst van de MotoGP. De snelste van de drie was Jorge Martin (Pramac Racing) op de veertiende plaats, maar het scheelde niet veel want de regerend Moto2 wereldkampioen Enea Bastianini (Avintia Esponsorama) zat daar slechts 0,022 seconde achter. Luca Marini (Sky VR46 Avintia) had een iets grotere achterstand, maar maakte ook indruk. En net als degenen die zich moeten aanpassen van de ene fabriek naar de andere… is elke sessie gewoon een nieuwe kans voor het drietal om zich te verbeteren.

Het podium is klaar, de schijnwerpers staan gericht en het startveld lijkt klaar voor een nieuw spannend MotoGP seizoen met ongelooflijke spannende races, te beginnen komend weekend met de Barwa Grand Prix van Qatar.

Mis het niet, want de lichten gaan zondagavond om 19:00 uur Nederlandse tijd uit voor de eerste MotoGP race van 2021. Let’s GO!

Handige links Barwa Grand Prix of Qatar:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag – donderdag
Fotoverslag – weekend

Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter