Vooralsnog geen nieuwe deal VR46 Racing – Ducati

7725
alessio-salucci
Alessio “Uccio” Salucci | foto© Randy van Maasdijk

Pertamina Enduro VR46 Racing teambaas Uccio Salucci zijn wens om het na dit seizoen aflopende contract met Ducati te verlengen al voor de start van het seizoen, dit is echer niet gelukt. Ondanks de bereidheid van beide partijen is het ook nog maar de vraag of deze verlenging er komt. Financiële redenen zouden op dit moment het grootste struikelblok vormen melden beide partijen.

Naast de vele rijderscontracten loopt na het huidige MotoGP seizoen ook het contract tussen VR46 Racing en Ducati af wat betreft het leveren van de motoren. In het huidige contract is echter wel een clausule opgenomen waarin een verlenging van het contract met nog eens twee jaar een optie is.




Ondanks dat Yamaha dolgraag met het team van Valentino Rossi in zee wil, de negenvoudig wereldkampioen is immers al als merkambassadeur verbonden aan het merk, liet Pertamina Enduro VR46 Racing teambaas Uccio Salucci de afgelopen wintermaanden regelmatig doorschemeren dat de wens van het team is om Ducati trouw te blijven en dat hij het liefst al voor de start van het 2024 MotoGP seizoen in Qatar duidelijkheid wilde hebben. Dit laatste is niet gelukt en het heeft er ook alle schijn van dat er op korte termijn ook nog geen witte rook zal komen.

Sportief directeur bij Ducati Corse, Mauro Grassilli, sinds dit seizoen de vervanger van Paolo Ciabatti, heeft namelijk een flinke uitdaging. Vanuit Ducati’s moederbedrijf Audi heeft Grassilli bij zijn aanstelling een duidelijk opdracht meegekregen. De salarissen van niet alleen de MotoGP coureurs maar ook die van het management zijn momenteel te hoog en moeten de komende tijd omlaag en in het nieuwe economische kader passen. Met andere woorden; de hand moet op de knip.

Deze boodschap zal niet alleen zijn weerslag hebben op de invulling van het tweede MotoGP zitje binnen het fabrieksteam naast Francesco Bagnaia maar zeker ook op de andere activiteiten waaronder die bij de verschillende MotoGP satellietteams. Nu is het algemeen bekend dat Pramac Racing het enige team naast het fabrieksteam is dat kan beschikken over het nieuwste en hetzelfde materiaal en dat de overige twee satellietteams (Gresini Racing MotoGP en Pertamina Enduro VR46 Racing Team) het moeten doen met materiaal van het voorgaande seizoen. Daarnaast moeten de twee laatstgenoemde teams zelf de broek ophouden en de salarissen van hun coureurs ophoesten (Pramac Racing coureurs staan onder contract bij de fabriek).

Nu is het algemeen bekend dat VR46 Racing aast op eenzelfde status als Pramac Racing, dus het nieuwste materiaal en rijderscontracten ondergebracht bij de fabriek. Als we dit afzetten tegenover het feit dat Ducati dat vanaf 2025 duidelijk de hand op de knip zal houden dan ziet dat er niet heel veelbelovend uit.

Mauro Grassilli: “Pramac heeft exclusiviteit als MotoGP satellietteam die fabriekssteun ontvangt. We zijn daarnaast in gesprek met VR46 Racing om de mogelijkheden voor het verlengen van onze samenwerking te onderzoeken. Maar het is niet eenvoudig omdat dit akkoord ook in het nieuwe economische kader moet passen. We vergaderen wekelijks met hen, maar we hebben nog geen oplossing gevonden. We weten dat ze ook met andere fabrikanten in gesprek zijn, zoals normaal, maar wij hebben op dit moment minder haast dan hun.
Het management van Pramac, ons eerste MotoGP satellietteam, en ook dat van de andere onafhankelijke teams, zal een beetje veranderen. De mondiale economische situatie dwingt ons om heel voorzichtig te zijn met de bedragen die we toekennen, zowel aan het officiële fabrieksteam als aan Pramac Racing, dat momenteel de grootste steun krijgt van de fabriek. Maar we maken er geen geheim van dat de kosten omlaag zullen moeten en onze uitgaven economisch verantwoord moeten zijn.”

Naast het feit dat VR46 Racing de dupe lijkt te worden van de op stapel staande bezuinigingen lijkt dit ook een streep door de rekening van o.a. Jorge Martin en Enea Bastianini. Beiden azen voor 2025 op een zitje in het Ducati fabrieksteam. Beide heren weten inmiddels al dat ze financieel gezien een flinke veer zullen moeten laten en slechts een schijntje van het salaris aangeboden zullen krijgen als hun eventuele teamgenoot Bagnaia die onlangs zijn na dit seizoen aflopende contract verlengde. Zowel Bastianini (Aprilia) als ook Martin (Honda en Yamaha) kunnen inmiddels op belangstelling rekenen van andere fabrikanten.



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.