Ondanks dat het FIM Superbike World Championship dit weekend op Circuit de Barcelona – Catalunya pas bezig is aan de vierde ronde van het seizoen draait de transfer – en de daarbij behorende geruchtenmolen op volle toeren. Met name de toekomst van Toprak Razgatlioglu is dit weekend in Catalunya zo’n beetje het gesprek van de dag.
Met Jonathan Rea die nog een contract op zak heeft tot aan het einde van het seizoen 2024, met Alvaro Bautista die eerder deze week zijn contract met Ducati met een jaar verlengde en hiermee ook komend seizoen in de kleuren van het Aruba.it Racing – Ducati Team te bewonderen zal zijn hebben twee van de huidige top drie WorldSBK coureurs inmiddels een contract op zak voor 2024.
Anders is dat voor Toprak Razgatlioglu, de huidige Pata Yamaha Prometeon WorldSBK coureur heeft een contract tot aan het einde van het huidige seizoen met zijn huidige werkgever. Het is al enige tijd een publiek geheim dat het Turkse talent een overstap naar de MotoGP klasse overweegt, echter liggen daar de plaatsen niet voor het oprapen en zowel Razgatlioglu als ook zijn manager Kenan Sofuoglu gaan zeker niet over één nacht ijs als het gaat om een overstap naar de koningsklasse. Sterker nog, Sofuoglu ziet zijn protegé het liefst ook de komende jaren als coureur in het op productiemachines gebaseerde kampioenschap.
Ondanks dat iedere expert zonder twijfel is overtuigd van het uitzonderlijke talent van de Turkse coureur en elke fabrikant een dergelijk talent graag binnen de gelederen wil hebben liggen de vrije (top) plaatsen niet voor het oprapen, ook niet binnen het WorldSBK. Inmiddels is wel duidelijk dat Yamaha er veel, zo niet alles aan gelegen is om Razgatlioglu ook voor de komende jaren aan boord te houden. In de paddock van het Circuit de Barcelona – Catalunya werd bekend dat Razgatlioglu inmiddels een ‘mega’ aanbod van Yamaha op zak heeft. Ook werd duidelijk dat Razgatlioglu’s manager Kenan Sofuoglu door BMW Motorrad is benaderd en de Duitse fabrikant vanaf komend seizoen graag gebruik wil maken van de diensten van Razgatlioglu. Zowel Razgatlioglu als ook BMW houden voorlopige de kaken stevig op elkaar over deze kwestie, maar zoals zo vaak waar rook is daar is ook vuur en het is dan ook de vraag of het ‘mega’ aanbod van Yamaha te maken heeft met deze kwestie.
Mocht Razgatlioglu kiezen voor BMW dan zal dit betekenen dat dit ten koste gaat van de plaats van Scott Redding. Naast dat de Brit een na dit seizoen aflopend contract op zak heeft is de liefde tussen de Duitse motorenfabrikant en de flamboyante Redding de laatste tijd niet heel erg goed meer of misschien zelfs wel gezakt naar een dieptepunt. Met andere woorden, in dit geval zal Razgatlioglu herenigd worden met zijn voormalige teamgenoot bij Yamaha, Michael van der Mark. De Nederlander heeft nog een doorlopend contract bij BMW tot aan het einde van het seizoen 2024. De grote vraag is echter hoe en wanneer de momenteel geblesseerde Van der Mark terug zal keren na zijn derde grote blessure binnen twee jaar tijd. Kan de Nederlander de accu nogmaals opladen en de motivatie opbrengen om na de derde tegenslag binnen twee jaar en als dertigjarige binnenkort gewoon weer op zijn BMW M 1000 RR stappen.
Hield Razgatlioglu de kaken stevig op elkaar, manager Sofuoglu bevestigde zaterdagmiddag in Catalunya dat men inderdaad een aanbieding van Yamaha op zak heeft, dit nadat men Yamaha gevraagd had om voor dit weekend een aanbod te ontvangen. Yamaha’s Racing Manager Andrea Dosoli bevestigde het aanbod ook, sterker nog de Yamaha manager liet weten dat het nog slechts een kwestie van tijd is en het uitwerken van de laatste details alvorens er een deal is. Sofuoglu had echter een ander verhaal, zo bleek tijdens een gesprek met onze collega’s van speedweek.com.
Kenan Sofuoglu: “Ik heb het aanbod van Yamaha inmiddels afgewezen. Ze boden ons niet wat ik me had voorgesteld. Ik had Yamaha verteld dat ik een graag een aanbieding wilde hier in Catalunya, tot dan zou ik met geen enkele andere fabrikant praten. Nu praat ik ook met anderen. Ik heb een aanbod van BMW en ik praat ook met Kawasaki en fabrikanten in de MotoGP. Toprak heeft een hoge pet op van BMW. Ik heb geen aanbod van Honda. Toen we in 2020 naar Yamaha gingen, raadden velen mij dat ook af en zei men dat dit Toprak’s carrière zou schaden. Toprak is momenteel niet helemaal tevreden bij Yamaha, dus we zien momenteel niet de beste Toprak. Een positief punt is dat Yamaha ons een langetermijncontract heeft aangeboden en dat we een zeer nauwe band hebben met Yamaha Turkije. Ik zal niets overhaasten, misschien beslissen we pas in de zomer waar Toprak naartoe gaat.”
Hoe de toekomst van Razgatlioglu eruit zal zien, of hij actief blijft als coureur in het FIM Superbike World Championship of na dit seizoen de overstap zal maken naar de koningsklasse in het MotoGP wereldkampioenschap en bij welke fabrikant dit zal zijn in één van de twee genoemde kampioenschappen is allemaal nog niet duidelijk. Eén ding is sinds vandaag wel duidelijk en dat is dat het Turkse talent een zeer gewilde kandidaat is voor verschillende fabrikanten en aan aanbiedingen- aanbiedingen waar veel andere coureurs van zullen watertanden en dromen – geen gebrek heeft.
Wordt ongetwijfeld vervolgd……….
Handige links Prosecco DOC Catalunya Round:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag