Maverick Viñales was woensdag tijdens de tweede testdag op het Circuit Ricardo Tormo in Valencia het snelst en eindigt daarmee deze test bovenaan de tijdlijsten. Achter de Monster Energy Yamaha coureur maakten Petronas Yamaha SRT coureurs Fabio Quartararó en Franco Morbidelli er wederom een Yamaha top drie van.
Door als enige onder de 1’30 grens te duiken was Maverick Viñales woensdag tijdens de tweede dag van de Valencia Test het snelst en voerde hij een Yamaha top drie aan voor Petronas Yamaha SRT coureurs Fabio Quartararó en Franco Morbidelli. LCR Honda Castrol coureur Cal Crutchlow was de enige coureur die binnen een halve seconde van de Yamaha’s geklasseerd stond.
Belangrijk was dat Maverick Viñales zijn snelste rondetijd op de nieuwe YZR-M1 wist te rijden – voorzien van een nieuw motorblok en een nieuw chassis – waarmee hij uiteindelijk 67 ronden volbracht. Teamgenoot Valentino Rossi sloot de dag wederom als negende af en wist, ondanks een technisch probleem in de middag, 68 ronden te rijden. De Italiaan hield zich vooral bezig met het evalueren van het nieuwe materiaal en richtte zich minder op het rijden van één snelle ronde.
Fabio Quartararó en Franco Morbidelli konden niet duidelijk vertellen waarmee zij zich bezig hielden en het waren volgens het tweetal ‘een aantal kleine dingen’, maar eerder werd de carbon swingarm al gezien op de YZR-M1 van de jonge Fransman. Quartararó zei zelf dat deze tweede dag vooral was om meer kilometers te maken: niet geheel ondenkbaar voor de pas twintigjarige coureur die aan zijn tweede seizoen begint.
Voor Cal Crutchlow was het een dag hard werken. De Brit ging de baan op met de 2020 RC213V en kwam hiermee ten val maar uiteindelijk bleek hij in staat te zijn om het dichtst in de buurt te komen van de concurrentie. Na 73 ronden verbeterde hij zijn tijd van het weekend. Aan de andere kant van de garage was Alex Márquez gepositioneerd (omdat Stefan Bradl plaatsneemt in de Repsol garage om met nieuw materiaal te werken) en de huidig Moto2 kampioen kende een goede dag. Márquez reed maar liefst 79 ronden en was 0,6 seconde sneller dan zijn tijd op dinsdag.
In de Repsol Honda garage was ook broer Marc Márquez hard aan het werk en ging hij voor het eerst de baan op met een nieuwe aero kuip. De achtvoudig wereldkampioen schoot ook zijn jongere broer te hulp en reed een aantal ronden samen om hem het één en ander te kunnen leren. Uiteindelijk reed Marc 71 ronden waarmee kostbare data is verzameld voor HRC.
Team Suzuki Ecstar coureurs Joan Mir en Alex Rins sloten een positieve dag af met de vijfde en zesde rondetijd. Het meeste werk bestond uit het testen van het nieuwe motorblok, iets waar testcoureur Sylvain Guintoli eerder dit jaar al druk mee bezig is geweest. Mir reed 61 ronden waarvan een 1’30.427 het snelst as, Rins reed er 47 en was slechts 0,076 seconde langzamer dan zijn teamgenoot. In Jerez zullen zij het nieuwe motorblok verder aan de tand voelen.
Ook in het KTM kamp werd er tijdens deze tweede testdag hard gewerkt. Pol Espargaró reed een verdienstelijke achtste tijd terwijl testcoureur Dani Pedrosa naar de veertiende tijd kwam. MotoGP rookies Iker Lecuona en Brad Binder hadden de mogelijkheid om te leren van hun meer ervaren collega’s. Espargaró was de eerste van de drie KTM coureurs die ten val kwam maar dit leidde weliswaar tot zijn snelste rondetijd. Aangezien hij hierna op een andere RC16 moest stappen dat voorzien was van een nieuw chassis, en hij hier een goed gevoel mee had, wist hij zijn rondetijd te verbeteren. Lecuona en Binder kwamen later op de dag ten val maar hielden hier niets aan over.
Aan de Ducati zijde was Andrea Dovizioso bezig met het verzamelen van meer informatie na wat ze tijdens de eerste dag hadden getest. Met name een nieuw chassis was het grote aandachtspunt voor de Italiaanse fabrikant. Er werden meerdere sensoren op de Ducati gezien en ook de ‘salad box’, de grote carbon toevoeging onder het zitje van de machine, was weer eens groter geworden. Danilo Petrucci was niet aanwezig vanwege een schouderblessure. De Italiaan had deze blessure zondagmiddag na zijn crash in de race verergerd en besloot om deze test aan zich voorbij te laten gaan. Of de Italiaan er in Jerez bij zal zijn is nog maar de vraag. Michele Pirro was er om het testwerk te verrichten en ook Jack Miller hield zich bezig met het evalueren van nieuw 2020 materiaal. Tito Rabat testte de voor hem nieuwe GP19 net als Karel Abraham, echter is het nog maar de vraag hoe lang de Tsjech nog rijdt voor het Reale Avintia team. De geruchten dat Johann Zarco zijn plaats in zal nemen worden sterker en het lijkt erop dat het een kwestie van tijd is dat de Fransman wordt aangekondigd bij het Spaanse team.
Aprilia was wederom aan het testen met hun 2019 machines – de 2020 RS-GP’s zullen pas voor de Sepang Test klaar zijn – waarbij Aleix Espargaró de zestiende rondetijd noteerde en Andrea Iannone de dag afsloot als negentiende. Voor de Spanjaard was er nog een crash in de laatste bocht voor start / finish en de machine van Iannone vatte vlam in bocht 1 wat voor behoorlijk wat spektakel zorgde. Testcoureur Bradley Smith was ook aanwezig om de nodige informatie in te winnen voor de Italiaanse fabrikant.
De Valencia Test zit erop maar het is nog niet gedaan voor MotoGP in 2019. Komende maandag en dinsdag (25 en 26 november) wordt er getest op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto waarna de winterstop daadwerkelijk in zal gaan.
Handige links Valencia MotoGP Official Test:
Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App