Doordat hij ook in de zonnige tweede vrije training op Phillip Island de snelste rondetijd wist te rijden sloot Maverick Viñales de eerste dag op het Australische circuit als snelste af voor Andrea Dovizioso en Cal Crutchlow. Vanwege de gunstige weersomstandigheden werd er ook een twintig minuten durende bandentest afgewerkt voor Michelin.
Vrijdag om 15:05 uur lokale tijd, 06:05 uur Nederlandse tijd gingen de lichten op groen voor de tweede vrije training van de MotoGP klasse op het Phillip Island Grand Prix Circuit in Australië. Na een zeer regenachtige eerste vrije training in de ochtend met lage temperaturen en veel wind waren de weersomstandigheden nu volledig anders. Een fel schijnende zon, een buitentemperatuur van zo’n 20°C en een asfalttemperatuur van ruim 36°C zorgden voor zeer gunstige omstandigheden op het legendarische en zeer snelle circuit aan de Australische kust.
De grote afwezige in deze tweede vrije training was Fabio Quartararó. In de eerste vrije training onder zeer regenachtige omstandigheden kwam de Fransman hard ten val en liep hij hiermee een enkelblessure op. Hij werd vervolgens wel fit verklaard maar vanwege het innemen van pijnstillers werd besloten om FP2 over te slaan.
Net als in de sessies voor de Moto3 en Moto2 klassen aarzelden ook de MotoGP coureurs niet en gingen ze meteen de baan op om optimaal gebruik te kunnen maken van de beschikbare rijtijd op het nu nog droge Phillip Island. De verwachtingen voor de rest van het weekend zijn niet bepaald gunstig en zoals we inmiddels gewend zijn kan de situatie wat betreft de weersomstandigheden binnen enkele minuten volledig anders zijn.
Halverwege had achtvoudig wereldkampioen Marc Márquez de snelste rondetijd in handen voor Danilo Petrucci en Maverick Viñales. De Repsol Honda coureur was echter bezig met een indrukwekkende reeks op gebruikte hard-compound banden. Ook Suzuki coureurs Alex Rins en Joan Mir waren snel onderweg eveneens als publieksfavoriet Jack Miller en de dit weekend aan zijn 400e Grand Prix deelnemende Valentino Rossi.
Showing how it’s done through Stoner Corner! 👌🏼@jackmilleraus smokes his way through the fast left-hander! 💨#AustralianGP 🇦🇺 pic.twitter.com/Ag2FX21QvA
— MotoGP™ 🇦🇺 (@MotoGP) October 25, 2019
Na een veelbelovende start voor Johann Zarco in FP1 met de Honda RC213V op het natte Phillip Island bleek het in FP2 op droog asfalt een stuk lastiger te zijn. Volgend motogp.com pit-lane reporter en voormalig 500cc en WorldBSK coureur Simon Crafar was ‘de oude’ Zarco weer te zien waarmee bedoeld werd dat hij gefrustreerd in de pitbox aan het roepen was dat hij niet het juiste gevoel aan de voorkant had.
Met iets meer dan tien minuten te gaan stonden vrijwel alle coureurs in hun pitbox om nieuwe banden te laten monteren. Met name vanwege de slechte weersverwachtingen gingen alle coureurs op jacht naar een snelle rondetijd om zo een plaats in de top tien te bemachtigen en rechtstreekse deelname aan Qualifying 2 te verzekeren.
Dankzij een zeer snelle en constante run sloot Viñales de sessie uiteindelijk als snelste af met een 1’28.824 en is hij daarmee dan ook de snelste coureur van de dag. Opvallend was het verschil richting de achtervolging, Andrea Dovizioso kwam naar de tweede tijd met een marge van een halve seconde richting de Spanjaard met Cal Crutchlow daarachter op de derde plaats. Danilo Petrucci eindigde de eerste dag in Australië als vierde met thuisrijder Jack Miller daarachter in de top vijf. Marc Márquez besloot geen zachte band te monteren aan het einde van de sessie en eindigde ondanks dat als zesde voor Valentino Rossi, Alex Rins, Franco Morbidelli en Aleix Espargaró in de top tien. De terugkerende Johann Zarco eindigde uiteindelijk als vijftiende op de tijdlijsten, anderhalve seconde achter Viñales.
Flinke crashes waren er in de slotfase nog voor Pol Espargaró en Pecco Bagnaia. De KTM coureur verloor de voorkant van zijn RC16 bij het ingaan van de zeer snelle bocht 8 (Hayshed) en schoof met hoge snelheid de grindbak in. Espargaró zelf bleef relatief ongedeerd maar de machine was nagenoeg volledig afgeschreven. Bagnaia ging de fout in bij het ingaan van bocht 2 (Southern Loop) en zorgde ook voor aanzienlijk schade aan zijn Ducati GP18.
Ten slotte was er nog een aanvaring tussen Repsol Honda teamgenoot Marc Márquez en Jorge Lorenzo. De achtvoudig wereldkampioen was bezig met een snelle ronde maar vond Lorenzo langzaam rijdend op de racelijn ter hoogte van bocht 12. Márquez ging aan de buitenkant voorbij van de vijfvoudig wereldkampioen en raakte daarbij één van de vleugels die vervolgens losschoot. Márquez was zichtbaar gefrustreerd en liet dit vervolgens dan ook duidelijk merken aan zijn teamgenoot.
Michelin 2020 bandentest
Na afloop van FP2 stond er nog een twintig minuten durende bandentest op het programma. Een unieke gebeurtenis aangezien dit nog nooit gebeurd is tijdens een Grand Prix weekend. Michelin wil voor 2020 een nieuwe band introduceren met een andere constructie die onder andere in Brno en Barcelona al is getest. Nagenoeg alle coureurs waren hier zeer over te spreken en een aantal wilde zelfs dat deze nieuwe band al gedurende het seizoen werd geïntroduceerd. Dit was echter niet het geval maar om zeker te zijn voor 2020 wilde Michelin deze band nog testen op een zeer veeleisend circuit; iets waar het Phillip Island circuit zich uitstekend voor leent met de lange, snelle linkerbochten.
De couerurs moesten verplicht minimaal 11 ronden rijden zodat Michelin genoeg data kon verzamelen voor hun analyse. Ondanks dat de rondetijden er in deze sessie absoluut niet toe deden en nog nergens voor zouden gelden werden deze wel bijgehouden. Marc Márquez was het snelst met een 1’29.254 voor de indrukwekkende Andrea Iannone en Maverick Viñales.
Isn’t the track invasion supposed to come on Sunday? 😂
Watch out @andreaiannone29! 🦘#AustralianGP 🇦🇺 pic.twitter.com/ZV8x9wNXqN
— MotoGP™ 🇦🇺 (@MotoGP) October 25, 2019
Een zeer opmerkelijk moment werd er in deze sessie echter nog verzorgd door Márquez. Ondanks dat het een bandentest was zonder gevolgen voor het Grand Prix weekend was de Repsol Honda coureur aan het pushen. Bij het ingaan van bocht 10 (MG Corner) verloor hij de voorkant van zijn Honda RC213V en leek het zeker dat hij onderuit zou gaan. Echter, op bijna niet te begrijpen wijze, wist Márquez de machine door middel van zijn rechterknie en rechter elleboog overeind te houden en werd een crash voorkomen.
De derde vrije training voor de MotoGP klasse op het Phillip Island Grand Prix Circuit in Australië gaat zaterdagochtend om 10:50 uur lokale tijd, 01:50 uur Nederlandse tijd van start met de vierde vrije training en aansluitend beide kwalificatiesessies om 05:25 uur.
Handige links Pramac Generac Australian Motorcycle Grand Prix:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App