Viñales sluit eerste dag op de Sachsenring af met nieuw ronderecord in hectische training met maar liefst tien crashes

3286
maverick-vinales
Maverick Viñales - Sachsenring | © Randy van Maasdijk

Maverick Viñales was vrijdagmiddag het snelst in de officiële trainingssessie voor de MotoGP klasse op de Sachsenring. De Spaanse Aprilia coureur verbrak het tweejaar oude ronderecord voor Jorge Martin en Miguel Oliveira in een sessie die voornamelijk werd gekenmerkt vanwege maar liefst tien valpartijen.

Evenement: Liqui Moly Motorrad Grand Prix Deutschland
Circuit: Sachsenring
Categorie: MotoGP
Tijd: 15:00 – 16:00 uur
Sessie: Training
Omstandigheden: Bewolkt, 18°C




Vrijdagmiddag om 15:00 uur begon de uur durende officiële trainingssessie voor de MotoGP klasse op de Sachsenring. Het was redelijk fris op het Duitse circuit vanwege veel bewolking en een behoorlijk stevige wind.

Voorzichtigheid was hierdoor geboden voor de coureurs, met name in de rechterbochten omdat die kant van de band nauwelijks gebruikt wordt op de Sachsenring. Het 3,7 kilometer lange circuit telt namelijk maar liefst tien linkerbochten en slechts drie rechterbochten.

Dit ondervonden Marco Bezzecchi en Marc Márquez al vroeg in de sessie aan den lijve. De Italiaan verloor de voorkant van zijn Ducati Desmocedici GP23 in de zeer snelle bocht 11 (Ralf Waldmann Kurve, ook wel bekend als ‘Wasserfall’) en schoof met hoge snelheid de grindbak in. Hij tolde flink en na een drietal crashes op het TT Circuit Assen was het bepaald niet wat de Italiaan kon gebruiken.

De crash van Bezzecchi was hevig maar Marc Márquez deed er nog een schepje bovenop. De Spanjaard verloor ook de voorkant van zijn Ducati in bocht 11 maar doordat hij deze wilde opvangen met zijn elleboog stapte vervolgens ook de achterkant van de machine uit. Hierdoor werd de Gresini Racing coureur met een gigantische high-sider door de lucht geworpen en kwam hij hard op het asfalt terecht. Gelukkig leek hij oké te zijn maar dat gold niet voor de Ducati.

Het bleef daar niet bij wat betreft valpartijen want even later zou ook Fabio di Giannantonio hard onderuitgaan. Voor de Pertamina Enduro VR46 Racing coureur ging het mis bij het aanremmen voor bocht 1, al heel vroeg verloor hij de voorkant van zijn Ducati Desmocedici GP23 met een crash als gevolg. Terwijl de Italiaan hard door de grindbak werd geslingerd klapte zijn Ducati hard tegen de luchtkussens aan en eindigde deze er uiteindelijk bovenop. Doordat het luchtkussen lek was geraakt werd de rode vlag gezwaaid zodat deze vervangen kon worden. Di Giannantonio greep meteen naar zijn schouder en werd naar het medical centre gebracht, later werd duidelijk dat er niets gebroken was.

De rode vlagsituatie kwam Marc Márquez goed uit want het Gresini Racing team had hierdoor tijd om de gecrashte machine op te lappen. Zijn tweede Ducati Desmocedici GP23 bleek namelijk niet in orde te zijn nadat hij deze zowel in de ochtend als in de middagsessie meteen al na één ronde naar binnen stuurde, vermoedelijk met een elektronisch probleem.

Met iets meer dan een halfuur op de klok gingen alle coureurs – met uitzondering van Di Giannantonio – de baan weer op om de sessie te hervatten. Het duurde niet lang voordat Takaaki Nakagami de volgende coureur werd die onderuitging, net als bij Di Giannantonio gebeurde dat in bocht 1. Ook Honda-collega Joan Mir en Pedro Acosta zouden niet veel later crashen in bocht 1, Augusto Fernández ging onderuit in bocht 3.

Marc Márquez ging de baan op met zijn opgeknapte machine en reed een 1’20.384 om daarna meteen de pitbox weer in te duiken. Het leek erop dat de Spanjaard toch nog behoorlijk last had van zijn crash maar in ieder geval een rondetijd achter zijn naam wilde hebben staan voor mogelijke rechtstreekse doorgang naar Q2. Márquez ging naar het medical centre om zich daar te laten checken terwijl er nog twintig minuten op de klok stonden in deze sessie. De achtvoudig wereldkampioen werd fit verklaard dus hij kan morgen weer in actie komen op de Sachsenring.

Met iets minder dan tien minuten op de klok werd Maverick Viñales de eerste coureur die dit weekend onder de grens van 1’20 dook. Sterker nog, met een 1’19.622 verbrak hij het absolute ronderecord van Pecco Bagnaia dat hij reed in 2022.

Het was nog niet gedaan met de crashes want na Bezzecchi en Marc Márquez ging ook Enea Bastianini onderuit in de zeer snelle bocht 11 (Ralf Waldmann Kurve). De Italiaan schoof met hoge snelheid de grindbak in maar bleef gelukkig ongedeerd, dat kon niet gezegd worden van zijn Ducati Desmocedici GP24. Niet veel later werd Remy Gardner – de vervanger van Alex Rins bij Monster Energy Yamaha MotoGP – de volgende crasher in bocht 13.

In de laatste minuut van de sessie werd Johann Zarco de tiende crasher van deze sessie, hij deed het ook in bocht 13.

Met de 1’19.622 van eerder in de sessie werd Maverick Viñales de snelste coureur van de dag en schreef hij een nieuw ronderecord op zijn naam. WK leider Jorge Martin eindigde als tweede met Miguel Oliveira daarachter op de derde plaats voor Ducati coureurs Alex Márquez, Pecco Bagnaia, Enea Bastianini en Franco Morbidelli. Daarachter maakten Pedro Acosta, Fabio di Giannantonio en Brad Binder de top tien compleet waardoor zij allemaal verzekerd zijn van een plek in Q2.

Ondanks zijn knappe rondetijd eindigde Marc Márquez als dertiende waardoor hij zaterdagochtend deel moet nemen aan Q1.

Uitslag:

  1. Maverick Viñales – Aprilia | 1’19.622
  2. Jorge Martin – Ducati | +0,340
  3. Miguel Oliveira – Aprilia | +0,362
  4. Alex Márquez – Ducati | +0,407
  5. Pecco Bagnaia – Ducati | +0,439

Klik voor de volledige uitslag

Volgende sessie: Tweede vrije training + Q1 en Q2
Tijd: Zaterdagochtend 10:10 uur



zs-728x90



Handige links Liqui Moly Motorrad Grand Prix Deutschland:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag 



collin-veijer





Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  — X — | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.