Maverick Viñales was vrijdag erg snel op het Circuit of The Americas. De Spanjaard kwam slechts enkele honderdsten tekort op landgenoot Jorge Martin en was betreft racetempo misschien wel de snelste. Ook deed de Aprilia coureur een boekje open over zijn nieuwe rem / koppelingsysteem.
Met een 2’01.473 sloot Maverick Viñales de eerste dag op het Circuit of The Americas als tweede af op slechts 0,076 seconde van landgenoot Jorge Martin. Viñales dook hiermee ruim 0,4 seconde onder het ronderecord van Pecco Bagnaia van een jaar geleden. De Spanjaard was met name in de vierde sector zeer snel en kwam alsnog heel dichtbij de rondetijd van Martin ondanks dat hij wat tijd verloor op het lange rechte stuk.
In Portimão werd al gespot dat de Aprilia RS-GP24 voorzien was van een bijzonder rem / koppelingsysteem. Tegenwoordig gebruiken bijna alle coureurs een ‘normale’ remhendel als achterrem, slechts een enkeling gebruikt nog een duimrem of een voetrem. Hierdoor zijn er doorgaans twee hendels te zien (koppeling en achterrem) waarbij ze de koppeling alleen bij het wegrijden gebruiken. Voeg daarbij ook nog de schakelaar voor het ride height device toe en de knoppen die gebruikt worden om de traction control en torque map aan te passen en het is een heus doolhof waar de MotoGP coureurs zich doorheen moeten zien te krijgen.
Bij de machine van Viñales is dus een nieuw systeem gespot waarbij de achterrem en de koppeling met dezelfde hendel worden bediend en deze kan worden omgezet middels een schakelaar. De koppeling heb je met een race immers maar één keer nodig en de achterrem wordt nagenoeg constant gebruikt. Of het om gewichtsbesparing gaat of dat Aprilia hier iets anders mee wil bereiken is niet duidelijk, het vraagt in ieder geval wel de nodige oplettendheid van de coureur.
Maverick Viñales: “Het is de rem. Ik gebruik dezelfde hendel voor de rem en de koppeling, dus het is gewoon een schakelaar [op het stuur]. Ik moet deze handmatig omzetten. De ene schakelaar is rem, de andere schakelaar is koppeling. Luister, ik moet heel voorzichtig zijn. Stel je voor dat ik op de startgrid sta met en ik gebruik te achterrem in plaats van de koppeling, dan zou de motor afslaan. Dus ik moet heel voorzichtig zijn. Maar het is goed, ik heb wat regels in mijn hoofd gezet wanneer ik naar buiten ga.”
Op dit moment lijkt Viñales in zijn beste moment te zitten bij Aprilia. Na een enigszins moeizame start van het seizoen in Qatar behoorde hij tot de snelste coureurs in Portimão waarbij hij op zaterdag dan ook de Sprint race wist te winnen, zijn eerste zege in Italiaanse dienst. De Spanjaard zal echter ook wel moeten aangezien zijn contract aan het einde van dit seizoen afloopt en Aprilia naar verluidt al een aanbod aan Fabio Quartararo had gedaan. Ook lijken Jorge Martin en Enea Bastianini kanshebber voor een zitje bij de Italiaanse fabrikant als zij niet bij het Ducati Lenovo Team terechtkomen / blijven. Vooralsnog gaat het dit weekend in Austin in ieder geval goed met Viñales.
Maverick Viñales: “Ja natuurlijk, dit is mijn beste moment bij Aprilia. Sinds vorig jaar in Qatar, toen we echt ontdekten wat we misten, zijn we erg sterk geweest, altijd vooraan. Dus ik voel dat het een goed moment is, we moeten doorgaan.
Ik ben goed in de sectoren met de snelle bochten maar er is nog ruimte voor verbetering. Morgen zal ik me voornamelijk focussen op sector 3 en 4 maar het zal slechts enkele tienden zijn. Jorge [Martin] en ik waren op vrijdag al erg snel maar ik moet nog iets verbeteren bij het remmen. Met de medium-compound achterband hebben we een goede set-up gevonden maar met de soft-compound achterband moeten we de motorrem nog wat verbeteren. Ook kan ik zelf nog iets meer de limiet op zoeken en wat meer risico’s nemen.”
De MotoGP coureurs komen zaterdag om 10:10 uur lokale tijd, 17:10 uur Nederlandse tijd weer in actie op het Circuit of The Americas voor de tweede vrije training met aansluitend de twee kwalificatiesessies. De Sprint race over 10 ronden gaat om 15:00 uur lokale tijd, 22:00 uur Nederlandse tijd van start.
Klik HIER om de hoogtepunten van de vrijdagsessies te bekijken.
Handige links Red Bull Grand Prix of the Americas:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | — X — | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.