#PoweredByMotul. Als officiële partner van vele raceteams en fabrikanten draagt Motul bij aan de verdere technologische ontwikkeling in de motorsport. Daarnaast is Motul o.a. ook naamdrager van het MOTUL FIM Superbike World Championship alsmede ook van meerdere MotoGP events, waaronder de MOTUL TT Assen. Hieronder een kijkje in de wereld van Motul.
Het 2022 MotoGP-seizoen is alweer begonnen, de eerste Grand Prix van het jaar heeft al plaatsgevonden. Team Suzuki Ecstar is goed begonnen met de GSX-RR die in een nieuw jasje is gestoken voor de Spaanse coureurs Joan Mir en Alex Rins. Laten we in de aanloop naar het nieuwe seizoen eens terugblikken op enkele verbazingwekkende feiten over Suzuki’s inspanningen in de motorracerij.
1. Suzuki debuteert in de Isle of Man TT
In 1960 was de Isle of Man TT voor Suzuki de eerste stap in het motorracen. De uitdaging die zij zichzelf stelden kon niet zwaarder zijn geweest: de beruchte TT van het eiland Man. Ongetwijfeld de zwaarste wegrace op de planeet. Hoewel dit Suzuki’s eerste race ooit was, slaagde het team erin om alle drie de motorfietsen bij het veeleisende evenement over de finish te krijgen en zijn ze sindsdien teruggekeerd naar het eiland, vaak met groot succes.
2. 16 wereldkampioenschap titels
Sinds 1962 heeft Suzuki 16 wereldkampioenschappen vergaard, soms meerdere titels in één decennium. De Nieuw-Zeelander Hugh Anderson bewees onverslaanbaar te zijn in de jaren ’60 door vier kampioenschappen op zijn naam te schrijven. Later zouden bekende namen zoals Barry Sheene en Kevin Schwantz wereldtitels op een Suzuki behalen. Door de jaren heen heeft Schwantz de meeste overwinningen op een Suzuki behaald met 25 op zijn naam in de 500cc klasse. Tot op heden heeft Suzuki een totaal van 160 overwinningen en 498 podiums in zes decennia van het racen behaald.
3. Een GSX-RR in een nieuw jasje
Nieuw voor dit jaar is de Suzuki GSX-RR, die door Team Suzuki Ecstar zal worden ingezet met als doel opnieuw een wereldkampioenschap in de wacht te slepen, na het fabuleuze kampioenschap van Joan Mir in 2020 en een prachtige derde plaats vorig jaar. Naast een gloednieuwe kleurstelling zijn er ook een paar veranderingen onder de kuip, zoals Ken Kawauchi, technisch manager van het team, uitlegt: “De 2022 GSX-RR heeft dezelfde basis als de motorfiets van vorig jaar, maar met een paar cruciale updates, vooral op het gebied van de motorprestaties. We wilden de beheersbaarheid van onze motor behouden die altijd sterk is geweest in bochten en stabiliteit, en tegelijkertijd de vermogensafgifte verbeteren. Met de hulp van alle ingenieurs in Japan en Europa hebben we het gevoel dat we dit hebben bereikt, dus nu is het tijd om hem op het circuit te testen met onze rijders.”
4. Eerste MotoGP-zege
In 2002 veranderde het wereldkampioenschap voor motorfietsen zijn naam in MotoGP. Toen werden ook de 990cc-viertakten geïntroduceerd. Na een tussenjaar waarin zowel 500cc tweetaktmotoren als 990cc viertaktmotoren waren toegestaan, richtten alle fabrikanten hun ontwikkeling uiteindelijk in de richting van de krachtigere motoren. Snel vooruit naar 2007, en een andere mijlpaal in de racegeschiedenis van Suzuki werd bereikt toen Australiër Chris Vermeulen het Team Rizla Suzuki een epische overwinning in de regen op Le Mans bezorgde – de eerste MotoGP overwinning van het merk.
5. Suzuki en Motul: 34 jaar samenwerking
Dit jaar markeert 34 jaar van ononderbroken samenwerking tussen Suzuki en Motul in motorraces. In de afgelopen drie decennia hebben de ingenieurs van Suzuki en de technische experts van Motul een diepgaand begrip en een wederzijdse werkrelatie opgebouwd die beide merken tot grote sportieve successen heeft gebracht. Speciaal voor Suzuki motoren zijn de perfecte oliën ontwikkeld, waaronder een exclusief en experimenteel smeermiddel voor gebruik in Suzuki’s MotoGP-prototypes, ontwikkeld om te voldoen aan de unieke en extreme eisen van dit soort races op hoog niveau. Die meer dan 30 jaar samenwerking heeft bijgedragen tot de ontwikkeling van Motul’s Factory Line: een race-georiënteerde reeks producten die het Team Suzuki Ecstar MotoGP-team vandaag de dag gebruikt.
Masahiro Nishikawa – Executive General Manager Motorcycle Operations bij Suzuki: “Een meer dan 30 jaar durend partnerschap met één enkele technische partner in de zich snel ontwikkelende wereld van de Grand Prix-motorraces is een buitengewone prestatie voor beide bedrijven. Het bewijst dat zowel Suzuki als Motul volledig geloven in de waarde van deze unieke relatie bij de ontwikkeling van zowel Grand Prix-winnende motorfietsen als Grand Prix-winnende smeermiddelen.”
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter