Pecco Bagnaia heeft zondag opnieuw gewonnen in de MotoGP klasse op het Circuit Ricardo Tormo in Valencia. De Italiaan moest er hard voor werken maar bleek uiteindelijk wederom oppermachtig. Met een speciaal helmontwerp was dit het perfecte eerbetoon aan leermeester Valentino Rossi.
In het seizoen 2021 heeft Pecco Bagnaia een grote stap gemaakt. Na een zeer moeilijk debuutseizoen in 2019 liet de Italiaan in 2020 de eerste tekenen zien waar hij toe in staat was. In de tweede Grand Prix van het jaar in Jerez was Bagnaia op weg naar zijn eerste podiumfinish in de MotoGP klasse. Echter gaf zijn Ducati Desmocedici toen de geest.
Twee weken later op het Automotodrom Brno ging het volledig mis, na een zware crash in FP1 brak hij zijn scheenbeen en lag hij er een paar weken uit. In september 2020 op het Misano World Circuit Marco Simoncelli behaalde Bagnaia eindelijk zijn eerste podiumfinish in de MotoGP klasse achter goede vriend Franco Morbidelli. Een week later reed hij op hetzelfde circuit aan de leiding en leek hij zijn eerste zege te gaan behalen, echter ging hij onderuit en was de teleurstelling groot.
Toch was dit voor het Ducati management genoeg om het aan te durven om Bagnaia in het fabrieksteam te plaatsen aangezien zowel Danilo Petrucci als Andrea Dovizioso het team zouden verlaten. Ook Jack Miller zou gepromoveerd worden van het Pramac Racing team naar het Ducati fabrieksteam.
Dit bleek uiteindelijk een uitstekende zet te zijn. In de eerste Grand Prix van het jaar in Qatar behaalde Bagnaia pole position en werd hij derde in de openingsrace. Vervolgens werden er tweede plaatsen behaald in Portimão en Jerez en leek hij in zijn thuisrace op het Autodromo del Mugello de favoriet te zijn voor de overwinning. Helaas voor Bagnaia ging het al in de tweede ronde mis en schoof hij onderuit, terwijl titelconcurrent Fabio Quartararó er met de zege vandoor ging.
Dit bleek een belangrijk keerpunt te zijn want Bagnaia zou pas in de tweede race op de Red Bull Ring in augustus weer op het podium finishen. In Silverstone verloor hij opnieuw cruciale punten door slechts als veertiende te finishen terwijl Quartararó ook die race won. Bagnaia stond op dat moment nog vierde in het kampioenschap met maar liefst zeventig punten achterstand op de Fransman.
Toen reisde de MotoGP paddock af naar Aragón, waar Bagnaia pole position behaalde en een fantastische eerste zege behaalde in de koningsklasse door Marc Márquez achter zich te houden. Een week daarna won de Italiaan op zijn eigen Misano World Circuit Marco Simoncelli opnieuw vanaf pole position en leek het ineens weer een stuk spannender te worden in het kampioenschap.
Op het Circuit of the Americas werd opnieuw pole position behaald maar finishte hij in de race achter Quartararó. De MotoGP paddock keerde terug naar Misano en andermaal behaalde Bagnaia pole position. Vrijwel de hele race reed hij aan de leiding maar met drie ronden te gaan schoof hij onderuit en was de MotoGP wereldtitel een feit voor Quartararó.
Ere wie ere toekomt maar Bagnaia had zijn zinnen gezet op de laatste twee races van het jaar. In Portimão was hij ontketend en werd de vijfde pole position op vrij behaald, waarna hij op zondag het hele veld zijn wil oplegde en de derde overwinning van het jaar behaalde.
Tot slot stond het raceweekend in Valencia op het programma, en dat was een circuit waar Bagnaia zeker niet naar uitkeek. In al zijn jaren in het MotoGP kampioenschap (Moto3, Moto2 en MotoGP) had hij daar naar eigen zeggen nog nooit een goede race gereden, en was het één van zijn minst favoriete circuits.
Op zaterdagmiddag werd zijn polereeks doorbroken door Ducati collega Jorge Martin, maar op zondag was Bagnaia opnieuw heer en meester. Zijn start was niet geweldig want aan het eind van de eerste ronde viel hij van de tweede plaats terug naar de vierde. Echter wist hij al gauw af te rekenen met teamgenoot Jack Miller en Joan Mir waardoor hij de achtervolging kon inzetten op leider Jorge Martin.
Veertien ronden lang reed Bagnaia achter Martin waarna hij toesloeg en zich vervolgens niet meer liet passeren. Martin, die verre van fit was, wist de druk op indrukwekkende wijze hoog te houden maar Bagnaia liet zich niet van de wijs brengen. De Italiaan kwam wederom als winnaar over de finish om daarmee zijn vierde zege van het seizoen te behalen. Het constructeurskampioenschap was in Portimão al veiliggesteld, met teamgenoot Miller op het podium was nu ook het teamkampioenschap behaald.
Gezien zijn vorm in de tweede helft van het seizoen en de opmars van Ducati dit jaar is de concurrentie gewaarschuwd. Quartararó is dan weliswaar de 2021 wereldkampioen maar Bagnaia zal ongetwijfeld één van de grote favorieten zijn voor de wereldtitel in 2022.
Pecco Bagnaia: “Het belangrijkste vandaag was om de carrière van Valentino [Rossi] zo goed mogelijk te vieren. Ik droeg mijn favoriete helmdesign van hem (Che Spettacolo, de helm na het eerste kampioenschap met Yamaha in 2004) en ik denk het meest belangrijk in zijn carrière. In 2004 won hij met Yamaha wat zeker niet makkelijk was, waardoor het voor mij vooral de mooiste was vanwege het verhaal erachter. Daarom koos ik voor die helm en vandaag was de beste manier om hem te eren door te winnen. In het moment na de finish hebben we samen veel emoties gedeeld. Ik ben er heel blij mee.
Ik weet niet waarom maar mijn start in deze en de vorige race was heel slecht. Na de start zakte ik terug naar P3 of P4, dus ik denk dat ik hieraan nog kan werken. Toch maakte ik me geen zorgen want ik wist dat onze pace heel goed was. Ik kon Jack [Miller] inhalen nadat hij een foutje maakte in de laatste bocht waarna ik Jorge [Martin] kon volgen. Ik zag dat ik sneller was terwijl ik op mijn pitbord ook zag dat Joan [Mir] dichterbij kwam. Hierdoor wilde ik zo snel mogelijk voorbij Jorge en daarna pushte ik flink.
Ik ben zo blij dat ik hier heb kunnen winnen, Valencia is een circuit waar ik me eerder nog nooit goed heb gevoeld. We hebben een grote stap gemaakt en deze overwinning betekent heel veel voor ons.
Ik hoop dat we dit volgend jaar ook waar kunnen maken. We hebben nu veel meer vertrouwen en we weten dat we kunnen winnen. De machine is min of meer hetzelfde als vorig jaar, maar we hebben kunnen veranderen dat deze nu veel beter stuurt in tegenstelling tot eerdere jaren. We hebben er met alle rijders hard aan gewerkt om de machine in deze richting te verbeteren waardoor we nu heel competitief zijn. Niet alleen de machine is heel goed maar ook de Ducati coureurs zijn heel goed, we zijn een goed team.”
De MotoGP coureurs hebben nu een paar dagen rust, maar het seizoen 2022 staat alweer voor de deur. Komende donderdag en vrijdag zullen alle coureurs en teams een tweedaagse test afwerken op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto waarna de winterstop wel echt kan beginnen.
Handige links Gran Premio Motul de la Comunitat Valenciana:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter