Pecco Bagnaia heeft zondagmiddag een zeer spannende MotoGP race gewonnen op zijn thuiscircuit, het Misano World Circuit Marco Simoncelli. Het was de vierde achtereenvolgende overwinning voor de Italiaan en de tweede keer dat hij zijn thuisrace won. Landgenoot en toekomstig teamgenoot Enea Bastianini legde hem het vuur aan de schenen maar Bagnaia had een tactiek in de laatste bocht die perfect werkte.
Na de Grand Prix van Duitsland op de Sachsenring, die gewonnen werd door Fabio Quartararó terwijl Pecco Bagnaia voor de vierde keer in het seizoen uitviel, bedroeg de voorsprong van de Fransman maar liefst 91 punten op de Italiaan. Vier races verder, met vier overwinningen op rij voor Pecco Bagnaia, is deze achterstand op Fabio Quartararó teruggebracht naar 30 punten. Na die vierde uitvalbeurt van het seizoen op de Sachsenring van Bagnaia en een geweldige prestatie van Quartararó aldaar dachten velen dat de titelstrijd voor 2022 al beslist zou zijn maar dat ziet er nu toch heel anders uit.
Bagnaia en het Ducati Lenovo Team zijn in absolute topvorm en hebben de laatste vier Grands Prix op hun naam geschreven, nog nooit heeft een Ducati coureur dat gepresteerd in de MotoGP klasse. Als de huidige trend zich voortzet en Bagnaia punten blijft goedmaken op de regerend wereldkampioen dan is de Italiaan over twee races al de nieuwe leider in het kampioenschap.
Nu is dat misschien wat makkelijk gezegd maar gezien de circuits die eraan komen is dat zeker iets om rekening mee te houden. De Grand Prix van Aragón op Motorland Aragón is de volgende op de kalender en dat is het circuit waar Bagnaia zijn eerste overwinning in de MotoGP klasse behaalde, toen nog na een zinderende strijd met Marc Márquez. Fabio Quartararó heeft al eerder dit jaar gezegd dat juist dat circuit voor hem de minst favoriete op de MotoGP kalender is. Vorig jaar werd Quartararó achtste op Aragón, ruim zestien seconden achter Bagnaia.
Daarna komen circuits als Motegi in Japan en Buriram in Thailand waar het veel hard remmen en hard accelereren is, iets dat goed bij de Ducati past en minder bij het karakter van de Yamaha. Aan de andere kant heeft Quartararó laten zien dat hij – als enige – het niveau van de Yamaha soms kan ontstijgen en wordt hij door meerdere concullega’s ‘de beste coureur’ genoemd.
Dat is echter de nabije toekomst, eerst nog een terugblik naar de Grand Prix van San Marino waar Bagnaia wederom de sterkste bleek te zijn op het Misano World Circuit Marco Simoncelli. Het Italiaanse circuit waar Bagnaia en de rest van de VR46 Riders Academy veel trainen heeft naast mooie herinneringen voor de vicewereldkampioen, vanwege de zege die hij daar vorig jaar behaalde tijdens de Grand Prix van San Marino, ook minder mooie herinneringen.
In 2020 leek hij al op weg te zijn naar zijn eerste MotoGP overwinning maar ging toen onderuit en zag deze in rook opgaan. Ook vorig jaar, tijdens de Grand Prix van Emilia Romagna op het Misano World Circuit Marco Simoncelli, reed Bagnaia aan de leiding maar ging toen onderuit en wierp daarmee de wereldtitel in de schoot van Fabio Quartararó.
Afgelopen zondag startte hij vanaf de vijfde plaats ondanks dat hij zich als tweede gekwalificeerd had: vanwege hinderlijk rijgedrag in FP1 werd hij drie plaatsen teruggezet op de grid. De Italiaan maakte een goede start en nam de derde plaats in achter Ducati Lenovo teamgenoot Jack Miller en landgenoot Enea Bastianini waarna de Australiër een fout maakte en onderuit schoof. Een ronde later besloot Bagnaia toe te slaan en nam hij de leiding van Bastianini over die hij uiteindelijk tot aan de streep niet meer weggaf.
Wel werd hij gedurende de hele race onder druk gezet door Maverick Viñales en in de slotfase door Bastianini die bij het passeren van de finish slechts 0,034 seconde achter zijn toekomstig teamgenoot reed. Bagnaia bezweek niet onder de druk en deed precies genoeg om zijn vierde overwinning op rij te behalen en een steeds sterkere positie in te nemen in de titelstrijd.
Pecco Bagnaia: “Dit was zeker geen makkelijke race want meteen na de start had ik het gevoel dat er niet veel grip was. Ik vond het moeilijk om competitief te zijn en had het gevoel dat Maverick [Viñales] achter mij flink aan het pushen was. Hij had meer tractie, ook bij de exit in bocht 6.
Naarmate de race vorderde werd het gevoel beter en kon ik het tempo verhogen. Het was een ongelooflijke race want ik denk dat ik nog nooit in mijn carrière de snelste ronde pas in de laatste ronde van de race heb gereden. Na 27 ronden in deze hitte is dat ongekend. We hebben weer laten zien dat we ontzettend goed werk hebben geleverd dit weekend.”
In de laatste ronde kwam Bastianini in bocht 4 (Rio) eerst nog heel dichtbij, het leek erop dat de Gresini Racing coureur alle zeilen bij moest zetten om het achterwiel van Bagnaia niet te raken. Toch kwam de jonge Italiaan uiteindelijk nog hee ldichtbij.
Pecco Bagnaia: “Ik wist niet dat het zo close was maar de hele race had ik het gevoel dat er iemand heel kort achter me zat. Ik dacht niet echt na over bepaalde strategieën maar probeerde gewoon slim te rijden en heel constant te zijn. Ik probeerde niet om in bepaalde bochten een kortere lijn te rijden en zo de deur dicht te gooien want dat geeft de coureur achter mij ergens anders weer de kans om in te halen. Ik probeerde zo foutloos mogelijk te zijn en dat heeft denk ik geholpen om constant te zijn.”
Zoals gezegd is de voorsprong van Quartararó in vier races teruggebracht van 91 punten naar 30 punten. Denkt Bagnaia al na over een mogelijke wereldtitel in de MotoGP klasse?
Pecco Bagnaia: “Dertig punten zijn er nog steeds heel veel. Ik wil me daar niet teveel op focussen, ik wil gewoon op dezelfde manier werken zoals we nu doen in de laatste races van dit seizoen. We moeten slim zijn, weten waar we staan en kijken waar we kunnen eindigen. Zoals dit weekend, zodra ik zag dat ik kon winnen ging ik ervoor en pushte ik vanaf de koppositie. Ik denk dat we nu gedurende het weekend heel goed werken want we zijn overal snel en constant. Dat is een grote verandering vergeleken met het begin van dit seizoen.”
Dan nog die laatste bocht. Het leek erop dat Bastianini een aanval voorbereidde maar Bagnaia reed dusdanig dat er geen kans was voor de Gresini Racing coureur om zijn Ducati naast die van zijn oudere landgenoot te zetten. Toch kwam hij nog akelig dichtbij en was het verschil over de finish slechts 0,034 seconde.
Pecco Bagnaia: “In de laatste ronde probeerde ik zoveel mogelijk bochtensnelheid mee te nemen want ik had het gevoel dat ik geen grip meer had aan de achterkant, er was geen tractie. Doordat ik veel snelheid in de bocht meenam ging ik wat wijd bij het uitkomen en op dat moment had Enea [Bastianini] juist een hele goede exit en kon hij het vermogen aan de grond krijgen. Mijn lijn was juist om snelheid mee te nemen, als ik mijn gebruikelijke lijn had gebruikt dan denk ik dat ik niet gewonnen had.”
Veel tijd voor rust is er niet voor de MotoGP coureurs want op dinsdag en woensdag zullen ze opnieuw in actie komen op het Misano World Circuit Marco Simoncelli voor een zeer belangrijke test. De meeste fabrikanten zullen hier het materiaal van 2023 meebrengen zodat het ook door hun Grand Prix coureurs getest kan worden. Het volgende raceweekend staat gepland in het weekend van 16 t/m 18 september op Motorland Aragón in Spanje.
Handige links Gran Premio Gryfyn di San Marino e della Riviera di Rimini:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.
Meer info: www.racesport.nl/supporter