Suzuki maakte begin mei, een dag na afloop van de Grand Prix van Spanje in Jerez, bekend dat men na afloop van het seizoen als fabrikant de MotoGP zou gaan verlaten. Onlangs was het zover, Suzuki nam aan het einde van het seizoen 2022 afscheid van de MotoGP-klasse met een overwinning van Alex Rins in Valencia. Maar wat betekent de terugtrekking van de Japanse fabrikant voor de toekomst van de koningsklasse?
Het feit dat het FIM MotoGP World Championship in 2023 na het vertrek van Suzuki verder moet met de deelname van vijf – in plaats van zes fabrikanten is op het eerste gezicht geen schokkende verandering. Natuurlijk is het een aderlating voor de Suzuki fans, maar ach ja….er blijven nog vijf andere fabrikanten over. Maar schijn bedriegt, althans als we iets dieper in de materie duiken. Als dit maar geen voorteken is en een het spreekwoord “als er één schaap over de dam is volgen er meer” een eigen betekenis gaat krijgen.
Als we terugkijken op de afgelopen jaren, en dan met name na het afgelopen seizoen dan zien we een bepaalde tendens. Honda slaagde er in 2022 – mede gezien de blessure van hun paradepaard Marc Marquez – niet in om een race te winnen, Yamaha was afhankelijk van het uitzonderlijke talent van hun paradepaard Fabio Quartararo terwijl Aprilia zijn ster rijzende was en Ducati met een overmacht van maar liefst acht machines op de grid nagenoeg alle hoofdprijzen wegkaapte (rijders -, team – en constructeurs wereldtitel). Met andere woorden, terwijl de Japanse fabrikanten het moeilijk hadden en in het geval van Suzuki het strijdtoneel verlieten zijn de Europese fabrikanten bezig aan een opmars.
De grote vraag is nog steeds waarom beëindigde Suzuki het avontuur ondanks dat men nog niet zolang geleden een nieuw contract tekende met Dorna voor een langer verblijf als fabrikant in de MotoGP klasse. Ondanks dit besloot de Japanse directie toch voor een exit en het afkopen van het nog doorlopende contract tot aan het seizoen 2026.
Er zijn geen details vrijgegeven over de financiële kosten van de exit maar de te betalen boete is waarschijnlijk aanzienlijk geweest. Maar als Suzuki de MotoGP zo gemakkelijk de rug kan toekeren, hoe zit het dan met andere langdurige contracten van de fabrikanten? Wie zal de volgende fabrikant zijn die de MotoGP verlaat, nu de overname door Europese fabrikanten steeds nadrukkelijker zichtbaar wordt?
De afgelopen paar seizoenen zijn in meerdere opzichten bijzonder geweest. Zo heeft de coronapandemie een flinke weerslag gehad, een weerslag die met name de Japanse fabrikanten veruit het hardst geraakt heeft. Ontwikkelingsafdelingen die dicht gingen, Japanse engineers die niet vanuit Japan naar Europa konden en mochten reizen en de Japanse discipline die niet in vergelijking stond met die van de Europeanen. Met name dit laatste punt heeft de afgelopen tijd de nodige interne discussies opgeleverd tussen de deelnemende fabrikanten. De betekenis van een ontwikkelingstop werd door de Europeanen namelijk nog wel iets anders opgevat door de Europeanen dan door de Japanners.
Neem daarbij de dalende verkopen van de met name ‘zwaardere’ straatmotoren, de toename van het marktaandeel van ‘lichtere’ productie motoren en een daarmee gepaard gaande verschuiving van de markt van Europa naar met name de Aziatische landen. Kortom, voor de Japanse fabrikanten gaat de vlieger “What wins on Sunday sells on Monday” een steeds minder belangrijke rol spelen.
Dat Dorna, de rechtenhouder van het MotoGP wereldkampioenschap, deze trend inmiddels ook wel onder ogen ziet is duidelijk te zien aan de nieuwe MotoGP kalender voor 2023 en de plannen op langere termijn aangaande de MotoGP kalender. Zo zijn er komend seizoen maar liefst 10 van de 21 Grand Prix weekenden buiten Europa en zijn er van de 10 overzeese Grand Prix weekenden maar liefst 7 in het Aziatische deel van de wereld. Een als we de geruchten mogen geloven is dit nog maar het begin, het begin van een nieuwe trend.
Voor de neutrale MotoGP fan lijkt er op het eerste gezicht niet zoveel aan de hand, alle races zijn live te volgen via het world wide web of de tv. Het enige verschil is dat men in sommige gevallen vroeg op zal moeten staan om – of pas later op de avond thuis – de actie live kan volgen.
Maar wie iets verder durft te kijken ziet een belangrijke trend, een verschuiving binnen onze sport. Een trend die de komende tijd zo maar eens voor een enorme aardverschuiving kan gaan zorgen. Niemand kan in de toekomst kijken, maar dat er binnen Honda en Yamaha het nodige gaande is wat betreft hun toekomst als fabrikant in de koningsklasse zal niemand vreemd in de oren klinken. Nu heeft men met Marc Marquez (Honda) en Fabio Quartararo (Yamaha) twee uitzonderlijke talenten in dienst, twee coureurs die – indien men fit is – het verschil kunnen maken. Vanzelfsprekend zijn beide heren ook afhankelijk van het werk van de Japanse engineers, dat moge duidelijk zijn. Maar wat heel erg duidelijk is dat er komend seizoen ook veel afhangt van hun prestaties op de baan.
We moeten er niet aan denken, maar het zou wel heel erg zonde zijn en een aderlating voor de sport als de andere Japanse fabrikanten op korte termijn het voorbeeld van Suzuki gaan volgen. Nogmaals, we kunnen niet in de toekomst kijken maar dat er werk aan de winkel is voor vele betrokkenen binnen de MotoGP paddock moge duidelijk zijn.
Handige links Gran Premio Motul de la Comunitat Valenciana:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.
Meer info: www.racesport.nl/supporter