De Isle of Man TT is weer begonnen waarbij er op Racesport.nl veel aandacht zal worden geschonken aan dit legendarische road race evenement. Racesport.nl redacteur Guido Fenneman is er gedurende de hele Isle of Man TT bij om niet alleen verslag te doen van de races maar ook om in beeld te brengen wat er allemaal bij dit evenement komt kijken.
Afgelopen donderdag 2 juni mocht ik een wel heel bijzondere coureur interviewen: John McGuinness. Voor de mensen die de Isle of Man TT of het road racen in het algemeen volgen hoef ik niet uit te leggen wat voor een legende hij is, de 23 TT overwinningen spreken daarbij voor zich. Alleen Joey Dunlop heeft met 26 overwinningen meer TT races gewonnen.
Er is zelfs een bocht op de zestig kilometer lange ‘Snaefell Mountain Course’ naar John McGuinness vernoemd, vlak voor de twaalfde ‘Milestone’. Zoals McGuinness zelf altijd spottend zegt: “Meestal wordt er pas een bocht naar je vernoemd als je er niet meer bent.”
Afgelopen zaterdag werd er door de 50-jarige McGuinness nog een mijlpaal behaald, hij stond namelijk aan de start van zijn honderdste TT race. Er zijn drie coureurs die meer starts achter hun naam hebben, maar die zijn uiteraard niet zo succesvol geweest als McGuinness.
Het moge duidelijk zijn dat John McGuinness in de ‘nadagen’ van zijn carrière zit maar de honger naar resultaten is nog steeds goed te zien. Zijn laatste Isle of Man TT overwinning stamt uit 2015 toen hij de hele week niet snel genoeg leek te zijn maar in de Senior TT toch ineens hard terugsloeg. In 2016 stond hij wederom op het podium in de Superbike races en reed hij naar eigen zeggen zijn beste ronden ooit, echter moest hij toen wel buigen voor Michael Dunlop en Ian Hutchinson.
In 2017 ging het echter helemaal mis met de nieuwe Honda Fireblade van dat jaar. Tijdens de North West kwam McGuinness zwaar ten val vanwege een valse neutraal en liep hij een ernstige blessure aan zijn been op. Dit betekende dat hij sowieso de TT van 2017 moest missen en nadat het herstel niet helemaal goed verloop zat hij ook in 2018 aan de kant. Hij had toen al wel getekend voor Norton en deed een demoronde dat jaar, in 2019 zou hij de Isle of Man TT rijden met de Britse motorenfabrikant. De relatie met Honda was op dat moment behoorlijk bekoeld geraakt omdat zij destijds nooit hun excuses hebben aangeboden voor de technische malheur, ook Guy Martin kwam in 2017 hard ten val tijdens de Isle of Man TT vanwege een valse neutraal.
John McGuinness en Norton leek een ‘match made in heaven’ maar het werd uiteindelijk een dramatische verloop van omstandigheden. In de Senior TT brak één van de motorsteunen af (!) en moest hij de machine al in de eerst ronde parkeren. Daarnaast had Norton eigenaar Stuart Garner hem niet betaald, Garner zou later nog meerdere rechtszaken aan zijn broek krijgen vanwege onder andere pensioenfraude.
In 2020 en 2021 gooide corona roet in het eten waardoor McGuinness wederom niet kon racen op het Isle of Man. Aan het einde van vorig jaar werd bekend dat de toen nog 49-jarige coureur en Honda weer samen zouden gaan werken. Het was op dat moment zeker merkwaardig te noemen maar het is duidelijk dat dit voor beide partijen het enige juiste is.
Ik zou nog wel 1000 woorden kunnen wijden aan McGuinness maar het interview van afgelopen donderdag spreekt voor zich. De video staat hieronder.
Er wordt momenteel gewerkt aan een Nederlandse ondertiteling.
Met dank aan Motul.
Deze Isle of Man Roadtrip is mede mogelijk gemaakt door:
Handige links Isle of Man TT 2022:
Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter