Dit weekend begint de 2022 Isle of Man TT waarbij er op Racesport.nl veel aandacht zal worden geschonken aan dit legendarische road race evenement. Racesport.nl redacteur Guido Fenneman is er gedurende de hele Isle of Man TT bij om niet alleen verslag te doen van de races maar ook om in beeld te brengen wat er allemaal bij dit evenement komt kijken.
Nadat ik op maandag het verhaal van de aankondiging van deze trip plaatste was het tijd om alles in de pakken en op tijd naar bed te gaan want de planning was om de volgende ochtend om 06:00 uur op de motor te zitten. Het was fris maar wel droog bij vertrek en gelukkig viel het qua verkeer mee.
Dat veranderde bij het passeren van de Belgische grens want al gauw begon het flink te regenen en stond het (zoals misschien wel te verwachten was) vast rondom Antwerpen. Gelukkig biedt de motor hierin een uitkomst en kon er zonder al teveel problemen door de file gemanoeuvreerd worden. Het hoge scherm van de BMW K1600GT in combinatie met de waterdichte jas van RST zorgden ervoor dat ik in ieder geval warm en droog bleef. Ook ben ik erachter gekomen dat verwarmde handgrepen en een verwarmd zitje nog best wel fijn kunnen zijn.
Met de cruise control netjes op 130 km/h ging de tocht verder richting de Franse kust om daar de Eurotunnel in Calais te bereiken. Met een stevige wind en af en toe een regenbui waren de omstandigheden zeker niet ideaal maar het comfort van de K1600GT zorgde ervoor dat het allemaal prima te doorstaan was.
Bij de Eurotunnel was het niet druk en dit gaf de persoon bij de paspoortcontrole, want dat moet sinds oktober 2021 vanwege Brexit, alle tijd om mij uitvoerig te ondervragen. Wat ging ik in Engeland doen? Wat was mijn uiteindelijke reisdoel? Wat was mijn verblijfadres op het Isle of Man? Kon ik dat bevestigen? Hoe lang bleef ik daar? Er werd nog net niet naar mijn pincode gevraagd maar na netjes antwoord te hebben gegeven kon ik de motor in de trein parkeren en veertig minuten rust pakken om vervolgens uit te stappen in het zeer regenachtige Folkestone.
Na de ergste regenbui even af te wachten vervolgde ik mijn weg en was het natuurlijk even wennen om aan de linkerkant te rijden. Na ruim 400 kilometer snelweg heb ik in de zeer handige navigatie-app van BMW Motorrad ingesteld dat ik snelwegen wilde vermijden wat ervoor zorgde dat ik via een aantal zeer mooie weggetjes uiteindelijk eindigde in Watford, net boven Londen. Na een hotel te hebben gevonden en in de stad een pizza en een pint te hebben genuttigd was het tijd om wat nodige uurtjes slaap te pakken voordat de volgende dag weer een lange dag in het zadel gepland stond.
Het hotel bood een Full English als ontbijt dus met een gevulde maag had ik een aantal hotspots gepland op mijn route naar de ferry in Liverpool. Via het Red Bull Racing Formule 1 team in Milton Keynes, het Silverstone circuit en het hoofdkwartier van Triumph in Hinckley werd Liverpool uiteindelijk ruim op tijd bereikt. Onderweg waren al de nodige motoren met buitenlandse kentekens te zien die zonder twijfel dezelfde eindbestemming hadden als ik.
De Isle of Man Steam Packet vertrok uiteindelijk om 21:15 uur en kwam rond middernacht aan op het eiland. Meteen viel op dat het een stuk koeler was maar het voelde speciaal om voor het eerst op dit eiland te zijn. Ik zette het adres van mijn Homestay in de navigatie maar mistte een afslag waardoor ik ineens op een weg kwam die ik herkende. Ik reed namelijk voorbij Quarterbridge omhoog naar Bray Hill (in tegengestelde richting van het circuit) wat toch wel voor wat kippenvel zorgde.
Na warm onthaal bij de Homestay en wat ingehaalde uurtjes slaap stapte ik op donderdag weer op de motor om het eiland te verkennen. Het was zonnig en ondanks dat de temperatuurmeter zo’n 15°C aangaf voelde het best wel warm aan. Op de paddock was men druk bezig met alle hospitality’s en tenten aan het opbouwen en op de rest van het eiland was te zien dat iedereen zich bezighield met de laatste voorbereidingen voor de eerste TT in drie jaar. Bermen werden gemaaid, ramen werden gezeemd, tuinhekken werden nog even in de verf gezet en de auto’s werden gewassen. Het hele eiland is er klaar voor.
Vervolgens kon ik het niet laten om toch in de juiste richting Bray Hill af te dalen. Na het eerste gedeelte van het circuit te hebben gereden besloot ik meteen maar om ook de rest van het circuit te rijden dus mijn eerste ronde op de ‘Mountain Course’ zit erop.
Motoerit biedt ook prachtige motorreizen aan, onder andere naar het Isle of Man, met routes die ik de komende weken zeker nog ga rijden. Behalve het circuit waar wij motorliefhebbers natuurlijk graag eens zouden rijden zijn er nog veel meer prachtige plekken op het eiland die absoluut de moeite waard zijn.
De eerste racemotoren zijn vanavond (vrijdag 27 mei) al te zien op het Isle of Man maar dan op het ‘Billown Circuit’ in het zuiden van het eiland. Dit is ook een stratencircuit waar in juli de ‘Southern 100’ plaatsvindt maar dus ook de Pre- en Post-TT races. Na vandaag verslag te hebben gedaan van de MotoGP op Mugello ga ik dus zeker even kijken.
De komende dagen zal ik meer verhalen verzamelen en de eerste video’s opnemen die ik hopelijk maandag kan publiceren. Zondagmiddag gaat de ‘Mountain Course’ voor het eerst sinds augustus 2019 dicht en gaat de 2022 Isle of Man TT echt van start. Voor nu zijn de weersomstandigheden nog goed maar de voorspellingen voor de rest van de week zien er niet geweldig uit. Laten we hopen dat het meevalt en de coureurs voldoende trainingskilometers kunnen rijden voor de eerste race van volgende week zaterdag. Ik heb er zin in.
Volg Racesport.nl op Instagram waar ik ook de nodige dingen zal plaatsen.
Deze Isle of Man Roadtrip is mede mogelijk gemaakt door:
Handige links Isle of Man TT 2022:
Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter