Het EK supermono wegrace team van Eurol rijder Mike Velthuijzen stond sinds lange tijd weer aan de start bij de UEM F.I.M supermono cup op het circuit van het Kroatische Rijeka genaamd Grobnik.Velthuijzen had ruim 2 maanden geen motorfiets aangeraakt na zijn crash in Assen bij een test.
De eerste meters waren dan ook een regelrechte ramp wat betreft de rondetijden. Dit kwam vooral doordat de schouder en arm nog niet genoeg aangesterkt waren. Daarbij komt natuurlijk ook een stukje scherpte om de hoek kijken, deze scherpte kun je immers alleen krijgen door veel te rijden.
Naar mate de trainingen vorderde werden de seconden van het rondebord afgesnoept, maar dit bleek onvoldoende. De Fanatieke coureur van MVS race Engineering dacht aanvankelijk vrij voorin te zitten toen hij op de tijdlijst keek, maar kwam er al snel achter dat hij de lijst onderste boven hield.
Velthuijzen kwam in de kwalificatie niet verder dan de derde startrij, een startpositie die hij kon noteren als een pr want dit was zijn slechtste ooit in de supermono.
Op de wedstrijddag werden er aanvankelijk nog kleine veranderingen aangebracht aan het OV-20 Chassis waarmee het team dit jaar voor het eerst aan het zo mooie EK supermono kampioenschap deelneemt. Een vrij complexe motor qua afstelling waarbij het team veel gebruik maakt van specialisten op het gebied van chassis afstelling zoals HK suspension, Intrax suspension, Bomba 2d datarecording en Suspect chassis analyse.
Met de kleinere veranderingen reed Velthuijzen direct al betere rondetijden en reed vervolgens naar een vijfde plaats in de race. Klassements aanvoerder Lukas Wimmer won de race. De zijtrede van het hoogste ere schavot werden in beslag genomen door de Europees kampioen Jerry vd Bunt en de Oostenrijker Josef Frauwenschoen.
De tweede race werd op de zondag verreden en was tevens de zesde wedstrijd van het EK seizoen.
Het zonovergoten Rijeka werd nu bedekt door donkere wolken die flink te kampen hadden met lekkage, de gehele dag stond in het teken van volle regen.
Voor Velthuijzen kwam dit goed van pas vanwege de minder stabiele schouder en arm waarin hij veel last kreeg naarmate de ronden vorderden in race 1.
De eerste paar doorkomsten kwam de Eurol rijder op de OV -2- MVS Mono al door op een vijfde positie.
Doordat hij in de eerste ronden erg in het gedrang kwam hadden de nummers 1 t/m 4 al een behoorlijke voorsprong opgebouwd. Velthuijzen kon een enorm gat dicht rijden de komende 8 ronden en sloot vervolgens aan bij de nummers 4 en 3.
Er ontstond een prachtig gevecht tussen Rookie Dennis Bayreuther op de Kramer ktm en met de regerend Europees kampioen Jerry vd Bunt op de razend snelle factory ondersteunde rotax 450.
Velthuijzen wist zich goed vast te bijten en wist met een prachtige inhaalactie de 3e positie in handen te nemen.
Hij wist deze positie vast te houden tot de finish.
Een weekend wat moeizaam begon eindigde zo in een prachtige afsluiter.
Velthuijzen zelf: “Het was absoluut een zeer moeilijk weekend voor mij persoonlijk. De motorfiets liep geweldig hard maar de scherpte is er domweg nog niet. Ik had gewoon veel geluk dat de 2e race volledig regen was want ik ben wel zo realistisch dat ik deze mooie prestatie niet had kunnen waarmaken in het droog, er word domweg knal hard gereden in de voorhoede van het EK supermono en daar ben ik met mijn blessure nog niet aan toe. Volgende week staat de zevende en achtste EK ronde van dit jaar alweer voor de boeg op het super snelle en veilige stratencircuit van Frohburg te Duitsland Ik zal hier starten in 2 klassen waaronder ook op een moto2 Grand prix motor van Tom Luthi, maar hierover snel meer nieuws. Kortom……heel veel zin in het aankomende EK evenement wat alweer tevens het laatste evenement is voor dit seizoen.”