Aleix Espargaró en Raúl Fernández hadden zondagmiddag een vergelijkbare reden waardoor hun race vroegtijdig ten einde kwam. Beide Aprilia coureurs kregen te maken met een ride height device dat vastzat en niet meer omhoogkwam.
Afgelopen zondag kwamen er slechts dertien van de 22 coureurs over de finish in de MotoGP race op het Circuit of The Americas. Twee van de negen uitvallers waren Aleix Espargaró en Raúl Fernández, ze kregen te maken met hetzelfde probleem. Voor Espargaró resulteerde dat in een crash in de twaalfde bocht van de openingsronde terwijl Fernández zijn Aprilia in de zesde ronde noodgedwongen naar binnen stuurde.
Aleix Espargaró: “Ik heb niet zoveel te zeggen. Ik had een goede start en reed na de eerste bocht op de derde plaats. Zodra ik accelereerde voelde ik dat het ‘ride height device’ omlaag bleef, hierdoor moest ik het eerste gedeelte van het circuit rijden met de achterkant verlaagd. Toen ik bij het uitkomen van bocht 12 op het gas ging verloor ik de voorkant, heel veel meer kan ik er niet over zeggen. Voor zover ik weet had Raúl [Fernández] hetzelfde probleem.”
Het was niet de eerste keer dat het ‘ride height device’ (rijhoogteregeling) van Aprilia voor problemen zorgde. In het voorseizoen kreeg Espargaró hier al vaker mee te maken.
Aleix Espargaró: “Ja, dit is een kritiek punt van de Aprilia. Ze moeten dit oplossen, het is niet de eerste keer dat dit gebeurd is. Vorig jaar gebeurde het niet maar van het 2022 model naar het 2023 model hebben we iets aan dit onderdeel veranderd, het 2022 model [waar Fernández mee rijdt] heeft dit ook.
We hadden dit probleem al tijdens de wintertests maar in de eerste twee raceweekenden gebeurde het niet. Het komt meestal voor als het heel warm is maar zaterdag [toen het warmer was dan zondag] gebeurde het niet. We weten dus niet precies hoe en wanneer het gebeurt.”
Er kwamen zondag slechts dertien coureurs aan de finish, inclusief de gecrashte Brad Binder. Het grote aantal valpartijen heeft volgens Espargaró een simpele oorzaak.
Aleix Espargaró: “Dat ligt gewoon aan het circuit, het is ontzettend hobbelig. Dit circuit is mooi voor de show maar voor de rijders is het ontzettend lastig, en voor het materiaal is het ook heel zwaar. De layout op zich is mooi met snelle bochten, langzame bochten, hard remmen en lange rechte stukken. Maar deze ondergrond met deze hobbels is wat de crashes veroorzaakt.”
Lees: Pecco Bagnaia: “Vier soorten asfalt op één circuit is niet normaal”
Zoals gezegd hetzelfde probleem als Espargaró maar dan enkele ronden later in de race. De CryptoDATA RNF MotoGP Team coureur besloot de machine de pits in te sturen na een sterke openingsfase.
Raúl Fernández: “Ik maakte een goede start en toen ik in de eerste bocht op de dertiende plaats reed dacht ik: “Wow, dit is heel goed.” Ik was nog niet eerder zo comfortabel op de motor als in deze race, het voelde heel gemakkelijk om naar de groep voor mij te rijden. Na twee ronden reed ik achter Maverick [Viñales], Miguel [Oliveira] en Johann [Zarco] en daardoor wist ik dat mijn tempo goed was.
Vervolgens kreeg ik te maken met een mechanisch probleem en ik probeerde naar een oplossing te zoeken, maar helaas lukte dit niet en was dit de reden dat mijn race eindigde. Het is niet aan mij om te zeggen wat het was …”
Na een moeizame start van het seizoen heeft Fernández slechts twee punten gescoord door als veertiende te eindigen in de regenrace in Argentinië. Daarmee staat hij 22e in het MotoGP kampioenschap maar afgelopen zondag in Austin leek de Spanjaard wel een duidelijke stap in de juiste richting te hebben gezet.
Raúl Fernández: “Stap voor stap begin ik de machine te begrijpen en vandaag [in de race] schreeuwde ik tegen mezelf: “Fuck, ik kan dit!” Ik kwam steeds dichterbij en op een bepaald moment maakte ik een foutje waardoor ik wat tijd verloor, maar binnen een paar bochten had ik de aansluiting weer te pakken. We moeten gewoon zorgen dat we een keer een goed resultaat behalen en dan weten we dat de rest zal volgen.”
De MotoGP coureurs hebben nu zo’n anderhalve week vrij waarna ze in het weekend van 28 t/m 30 april weer in actie komen op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto voor de vierde Grand Prix van het seizoen.
Handige links Red Bull Grand Prix of the Americas:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.