Vanaf 2023 meer vermogen uit Triumph motorblokken in Moto2

5007
Steve Sargent (l), Chief Product Officer van Triumph en Carlos Ezpeleta (r), Managing Director van Dorna | © Dorna

De Triumph blokken die in de Moto2 klasse worden gebruikt zullen vanaf 2023 meer vermogen leveren. Dit wordt mogelijk gemaakt dankzij een aantal updates aan het driecilinder 765cc blok die op donderdagavond voorafgaand aan de Britse Grand Prix zijn gepresenteerd.

Aan de vooravond van de Monster Energy British Grand Prix kondigde Triumph een reeks ontwikkelingen aan voor de 765cc triple Moto2 motor die is afgeleid van het productiemodel, de Street Triple RS, om het toerental, vermogen en de prestaties op te voeren. Triumph’s Chief Product Officer Steve Sargent werd op het podium vergezeld door Dorna Managing Director Carlos Ezpeleta tijdens een speciale persconferentie.







Sinds het begin van het Triumph tijdperk van de triple-motoren in 2019 heeft de 765 cc motor de klasse opnieuw gedefinieerd met 68 nieuwe ronderecords en racerecords, 20 verschillende winnaars en de allereerste topsnelheid in de Moto2 klasse van meer dan 300 km/u.

De kenmerken van de Triumph-triple hebben veel lof ontvangen omdat ze de kloof met de MotoGP klasse hebben gedicht op het gebied van prestaties en vereiste rijstijl, waardoor ze nog relevanter zijn geworden in de rol van de serie als aanvoercategorie.

De 765cc-motor die vanaf begin 2019 in de Moto2 klasse wordt gebruikt betekende al een aanzienlijke vermogensstijging. Na vier seizoenen waarin het huidige prestatiepakket van motor, elektronica en banden is geoptimaliseerd, zullen de rijders met de nieuwste ontwikkelingen van Triumph nog meer in hun mars hebben.

De nieuwste ontwikkelingen zorgen voor een verdere verbetering van de topklasse van de motor met een hogere compressieverhouding dankzij een nieuwe cilinderkop, langere kleppen om de lichthoogte te vergroten, een nieuw nokkenasprofiel en herziene klepveren.

Om de indrukwekkende betrouwbaarheid van de motor te behouden, die al bijna een miljoen competitieve Moto2 kilometers heeft afgelegd, zijn verdere verbeteringen gericht op de zuigers, de drijfstangen en de krukas om de hogere zuigerdruk van 90 BAR (tegenover 85 BAR) aan te kunnen.

Steve Sargent, Triumph’s Chief Product Officer: “Wij zijn ongelooflijk trots op de manier waarop onze 765cc triple-motor de Moto2 categorie heeft geherdefinieerd waardoor deze sneller, competitiever en beter klinkt. Het behalen van zoveel ronderecords en een topsnelheid die overeenkomt met meer dan 100 km/u per cilinder is iets waar we erg tevreden over zijn sinds Triumph de klasse vanaf het seizoen 2019 aandrijft.

Wanneer een categorie zo’n fundamentele verandering ondergaat begint voor iedereen een leerproces. Allereerst voor de rijders en teams omdat zij zich moeten aanpassen aan de karakteristieken van de triple en het totale pakket van motor, elektronica en banden moeten optimaliseren. Daarnaast voor ons als Triumph omdat wij ons moeten richten op het prestatiepotentieel en de betrouwbaarheid.

We hebben bijna 1 miljoen wedstrijdkilometers afgelegd met de huidige 765cc Moto2 motor en dat geeft ons enorm veel vertrouwen bij het nemen van deze volgende stap om de rijders iets te geven wat ze allemaal willen: meer toeren en meer vermogen. Wij kijken ernaar uit om nog meer ronderecords te zien sneuvelen en hoe meer vermogen de coureurs meer vrijheid geeft om inhaalkansen te creëren. Wij kijken ernaar uit om te beginnen aan het volgende hoofdstuk van Moto2™ powered by Triumph.”

Carlos Ezpeleta, algemeen directeur Dorna Sports: “Sinds het begin van het Triumph tijdperk in de Moto2 zijn wij zeer tevreden over de prestaties en betrouwbaarheid van de Triumph 765cc triple en de ronderecords spreken voor zich. Het is belangrijk dat de Moto2 op zichzelf een spektakelstuk is en dat het een relevant platform biedt voor de ontwikkeling van de volgende generatie MotoGP-rijders. Deze nieuwe aankondiging van meer motorvermogen draagt nog verder bij aan de verwezenlijking van beide doelstellingen. Wij zijn erg blij met het werk van Triumph als motor voor de Moto2 en zien hoe zij constant bezig zijn met evalueren en verbeteren”.

De Triumph Moto2 765cc racemotor is een doorontwikkeling van de Street Triple RS 765cc wegmotor en produceert meer dan 140 pk en dezelfde viscerale soundtrack. De topversie van de Street Triple RS is net zo geschikt voor het circuit als voor de weg.

De Triumph Triple Trophy, die naast het Moto2 wereldkampioenschap blijft bestaan, heeft voor 2022 een nieuwe formule waarbij punten worden toegekend voor het beste raceverloop vanaf de startpositie tot aan de finish. Dit heeft al een aantal opmerkelijke prestaties opgeleverd, zoals Jeremy Alcoba die 20 plaatsen steeg in de Grand Prix van Portugal en Joe Roberts die 17 plaatsen steeg in Le Mans. Deze nieuwste motorontwikkelingen zijn erop gericht om meer mogelijkheden te bieden voor inhaalacties.

Voor 2022 is de puntenstructuur van de Triumph Triple Trophy als volgt herzien:
7 punten – Beste raceverloop van start tot finish: 7 punten voor de rijder of rijders die de meeste posities goedmaken van start tot finish
6 punten – Pole position: 6 punten voor de rijder die zich op pole position kwalificeert
5 punten – Snelste raceronde: 5 punten voor de snelste rijder(s) in geval van een gelijke snelste ronde

De winnaar – de rijder die gedurende het seizoen het grootste aantal punten heeft behaald – krijgt een op maat gemaakte Triumph Street Triple RS motorfiets die wordt aangedreven door de triple-motor van 765 cc waarvan de Moto2 krachtbron is afgeleid.




ziggo-sport




Handige links Monster Energy British Grand Prix 2022:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag




  • Alonso Lopez
  • Augusto Fernandez
  • Moto 2 race - finish
  • Jake Dixon
  • Moto 2 race - finish
  • MotoGP podium
  • Jack Miller
  • Maverick Viñales
  • Francesco Bagnaia
  • Francesco Bagnaia
  • MotoGP race
  • Francesco Bagnaia
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • 07 Dennis Foggia
  • 05 Jaume Masia
  • 53 Deniz Oncu
  • Moto3 podium
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • 64 Bo Bendsneyder
  • 07 Barry Baltus
  • 84 Zonta Van Den Goorbergh
  • 88 Miguel Oliveira
  • 89 Jorge Martin
  • 73 Alex Marquez
  • 87 Remy Gardner
  • 63 Francesco Bagnaia
  • 72 Marco Bezzecchi
  • 43 Jack Miller
  • 44 Pol Espargaro
  • 49 Fabio Di Giannantonio
  • 40 Darryn Binder
  • 41 Aleix Espargaro
  • 42 Alex Rins
  • 36 Joan Mir
  • 30 Takaaki Nakagami
  • 33 Brad Binder
  • 23 Enea Bastianini
  • 25 Raul Fernandez
  • 21 Franco Morbidelli
  • 20 Fabio Quartararo
  • 10 Luca Marini
  • 12 Maverick Vinales
  • 05 Johann Zarco
  • 06 Stefan Bradl
  • 04 Andrea Dovizioso
  • Fabio Quartararo
  • Alex Rins
  • Francesco Bagnaia
  • Aleix Espargaró
  • Pre event persconferentie
  • Pre event persconferentie
  • Aleix Espargaró, Fabio Quartararo en Francesco Bagnaia
  • Jack Miller



Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.

Meer info: www.racesport.nl/supporter