Als je een Formule E-racewagen naast een klassieke elektrische auto zet, zie je wellicht weinig overeenkomsten. Behalve dan misschien de elektrische aandrijving. Maar vergis je niet, er is een sterke band tussen de twee. De technologie en innovaties uit de (elektrische) racesport hebben een rechtstreekse invloed op de EV’s die je op de openbare weg ziet. En soms gebeurt ook het omgekeerde. We leggen uit hoe en waarom deze kruisbestuiving belangrijk is.
Efficiëntie op de eerste plaats
In de Formule E is efficiëntie, net als in andere vormen van motorsport, de sleutel tot succes. Hoe beter een auto energie kan omzetten in snelheid, des te groter de kans op een podiumplek is. Zelfs de beste chauffeur maakt geen schijn van kans zonder een efficiënte auto. Daarom is de racesport een fantastische testomgeving voor technologieën die de efficiëntie van elektrische auto’s bevorderen. Denk aan verbeteringen in de aerodynamica, gewichtsreductie en geavanceerde koelingssystemen. Deze technologieën vinden hun weg naar de klassieke EV’s. Het maakt ze sneller, zuiniger en betrouwbaarder.
Een voorbeeld hiervan is de technologie voor regeneratief remmen (Kinetic Energy Recovery System), een technologie die oorspronkelijk is ontwikkeld voor de Formule 1 en die nu wordt toegepast in elektrische auto’s. Deze technologie zet de kinetische energie die normaal verloren gaat tijdens het remmen om in elektriciteit.
Accutechnologie geeft energie aan winnaars
Het hart van elke elektrische auto, ongeacht of het nu een racewagen of een gezinsauto is, is de accu. Accutechnologie is dan ook een gebied waarop de racesport veel invloed heeft gehad. De hoge druk en de competitieve aard van de racesport hebben geleid tot belangrijke doorbraken in de accutechnologie. Maar ook klassieke EV-fabrikanten gingen op zoek naar hogere energiedichtheden en nieuwe mogelijkheden. Men doet er alles aan om hogere capaciteiten te bieden, de accu niet te zwaar te maken en de auto optimaal in balans te houden.
Software en aandrijflijnen
De software is het brein van elke moderne auto en dus ook van de elektrische auto. Net als de hardware profiteert ook de software van de lessen die in de racesport zijn geleerd. Software beheert alles, van de levering van het motorvermogen tot het controleren van de accutemperatuur. Elke softwarematige verbetering kan een aanzienlijk verschil maken in de prestaties en efficiëntie van een auto. Door te racen onder extreme omstandigheden, kunnen ingenieurs de software sneller en effectiever verfijnen dan in welke andere omgeving dan ook. Het racecircuit vormt voor software-ingenieurs een geliefd proefterrein, want men kan testen en verfijnen nog voordat een auto op de openbare weg komt en er volledig andere eisen gelden.
Het mag in ieder geval duidelijk zijn dat de technologieën en innovaties die in de racesport worden ontwikkeld, niet op het circuit blijven. Ze vinden hun weg naar de auto’s waar we dagelijks mee rijden, waardoor elektrische auto’s efficiënter, betrouwbaarder en leuker worden om mee te rijden. Met elke ronde op het circuit wordt de elektrische auto weer een stuk beter en betrouwbaarder.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.