Het Yamaha Factory Racing MotoGP Team nam zondag in Portimão afscheid van Valentino Rossi. Hiermee kwam er een einde aan een 15 jaar durende samenwerking met de negenvoudig wereldkampioen en nog steeds mateloos populaire MotoGP ster.
Zondagmiddag na afloop van de laatste MotoGP race werd er in de Monster Energy Yamaha MotoGP Team pitbox een feestje gevierd, geen feestje aangaande de successen op de baan maar een afscheidsfeestje om Valentino Rossi te bedanken voor zijn 15 jaar van uitstekend werk, toewijding en passie. Rossi is de afgelopen 15 jaar een belangrijk lid van de Yamaha-familie geweest, dit gedurende twee lange termijnen in zijn indrukwekkende Grand Prix-carrière (seizoen 2004 – 2010 en seizoen 2013 – 2020). Het Yamaha Factory MotoGP-team maakte zondagmiddag van de gelegenheid gebruik om hun oprechte waardering uit te spreken voor de nog steeds zeer actieve MotoGP coureur en een groot deel van zijn vertrouwde crew die net als ‘the Doctor’ na deze laatste race van 2020 afscheid zullen nemen.
Valentino Rossi & Yamaha Factory Racing MotoGP
Rossi reed in 2004 voor het eerst voor het team in en bleef zeven jaar lang, alvorens een uitstapje van twee seizoenen te maken naar Ducati. In 2013 keerde hij echter terug bij Yamaha waar hij zijn doel, zijn energie en zijn prestaties herstelde. Zijn tweede termijn bij het Yamaha Factory Racing MotoGP Team duurde acht jaar, een jaar langer dan zijn eerste termijn en dat mag gezien worden als een duidelijke indicatie hoezeer de Italiaan zich thuis voelt bij Yamaha.
Rossi’s lijst met resultaten die hij samen met het Yamaha Factory Racing Team heeft weten te behalen is indrukwekkend. Er werden samen 4 MotoGP-wereldtitels behaald, 56 overwinningen gescoord en 142 podiumplaatsen in de wacht gesleept tijdens de 255 Grand Prix races waar men aan de start verscheen.
Naast Rossi neemt het Yamaha Factory Racing Team ook afscheid van de zeer gewaardeerde collega’s Brent Stephens (Monteur sinds 1999), Alex Briggs (Monteur sinds 2004), Matteo Flamigni (Dataengineer sinds 2000), David Muñoz (Crew Chief sinds 2020) en Idalio Gavira (Rider Performance Analyst sinds 2019), die allemaal deel uitmaken van The Doctor’s crew.
Briggs en Stephens zullen Yamaha verlaten, terwijl Muñoz, Flamigni en Gavira hun werk in 2021 met ‘the Doctor’ voortzetten bij Petronas Yamaha SRT.
Het Yamaha Factory Racing MotoGP Team bedankte tijdens de bijeenkomst Rossi en de vertrekkende teamleden nogmaals voor hun harde werk, professionaliteit, toewijding en passie. Hun geweldige bijdrage en resultaten zullen altijd deel blijven uitmaken van Yamaha’s race-erfenis.
Lin Jarvis: “Dit is een emotioneel moment. Het is altijd triest om afscheid te nemen, vooral van mensen die zo’n belangrijk onderdeel van het team zijn geweest. Maar niets in het leven is blijven, niets blijft hetzelfde, en dat is ook de aard van MotoGP. De situatie in de paddock is voortdurend in ontwikkeling. Mensen komen in het team, sommigen vertrekken, en sommigen komen weer terug.
2020 was Valentino’s 15e seizoen met het Yamaha Factory Racing MotoGP-team. Ik heb zeer veel levendige herinneringen aan deze jaren. Er waren hoogte- en dieptepunten – het was een achtbaanrit, maar zijn lijst met resultaten op een Yamaha is echt indrukwekkend: 4 MotoGP-wereldkampioenschapstitels, 255 Grand Prix-races, 56 overwinningen, 142 podia. Het is verbazingwekkend hoeveel hij heeft bereikt in zijn tijd bij ons.
In Valentino’s geval worden we nu geconfronteerd met wat ik zou noemen ‘een wisseling van de wacht’. Hoewel hij het Yamaha Factory Racing MotoGP Team verlaat, is dit niet het einde van zijn carrière. Dit is geen compleet afscheidsscenario, dit is een overgangsmoment. Het is hoe dan ook belangrijk, want Valentino maakt al zo lang deel uit van ons team. Maar volgend jaar blijft hij in de buurt, hij blijft dicht bij ons. Zijn status als fabrieksrijder gaat door, en hij zal blijven rijden op een fabriek YZR-M1 met de volledige steun van Yamaha Motor Co., Ltd. Hij zal ook crewchief David, dataengineer Matteo en rijderscoach Idalio meenemen, dus hij zal omringd worden door enkele bekende gezichten in de Petronas Yamaha SRT pitbox.
Brent, Alex en Javier zullen hun langdurige samenwerking met Yamaha beëindigen. Hun expertise, professionaliteit en passie voor het werk is iets wat ons team vele jaren staande hield, dus het is erg triest om afscheid van hen te moeten nemen. We wensen hen het beste voor de toekomst en hopen in contact te blijven.”
Valentino Rossi: “Dit is een belangrijk moment, want dit is het einde van onze lange reis samen. Onze geschiedenis, tussen mij en het Yamaha Factory Racing MotoGP Team, is verdeeld in twee delen – bijna net zoals een goede film, denk ik.
Het eerste deel is van het begin in 2004 tot 2010. Ik denk dat dat het beste deel van mijn carrière was. We hebben geschiedenis geschreven voor Yamaha. We hebben het kampioenschap voor Yamaha kunnen winnen na twintig jaar. Ik zal me deze prestaties altijd blijven herinneren, want het zijn ook sleutelmomenten in mijn carrière.
Maar ik ben ook erg trots op het tweede deel. Ik wil Lin en heel Yamaha nogmaals bedanken. Ze gaven me de kans om terug te komen naar het Factory Team na twee slechte jaren met een andere fabriek, toen ik al ‘oud werd’ voor MotoGP-standaarden, dus ik was destijds best wel een beetje wanhopig. Ik zal nooit het moment vergeten waarop Lin me vertelde dat ik de kans zou krijgen om hier terug te komen. Ik zal altijd dankbaar zijn voor dat moment, want misschien had ik toen ook wel kunnen stoppen met rijden als ik hier niet terug kon komen. Mijn terugkeer in het Factory Yamaha team heeft 8 jaar geduurd, dus een jaar langer dan het eerste deel. Het tweede deel was wat moeilijker qua resultaten, maar we kwamen op een gegeven moment wel dicht in de buurt van het winnen van een kampioenschap, wat ons verhaal had kunnen veranderen. Maar de dingen gebeurden zoals ze gebeurden, en ik ben nog steeds dankbaar voor de steun die ik kreeg van Lin, Maio en alle Japanse ingenieurs. Maar vooral wil ik mijn crew bedanken. We zijn al heel lang samen. Bernie, Alex, Brent, Matteo, Mark, David, Idalio, en meer. Ik wil ook dankzeggen aan de andere jongens van het team en de hospitality medewerkers. En natuurlijk aan mijn maatje Maverick: de sfeer was altijd goed sfeer met die kant van de box, dus ik wil hen ook bedanken.
Volgend jaar rijd ik nog steeds op een fabrieksfiets met volledige fabrieksondersteuning, alleen in ander kleuren. Het is waar, ik zal niet in meer in de Yamaha Factory Racing garage zitten, maar gewoon een deur verderop – samen met Matteo, Idalio en David – dus we kunnen zeker nog even gedag zeggen.”
Rossi maakt komend seizoen deel uit van Petronas Yamaha SRT, het Yamaha MotoGP satellietteam waar hij zijn eigen VR46 Riders Academy protegé Franco Morbidelli zal treffen als teamgenoot.