Marco Bezzecchi en Luca Marini krijgen gedurende het 2023 MotoGP seizoen niet de beschikking over het nieuwste materiaal van Ducati. Beide Mooney VR46 Racing Team coureurs zullen het moeten doen met een GP22 uitvoering, maar volgens de teamleiding is dit een bewuste, weloverwogen en strategische keuze.
Valentino Rossi was er in 2022 voor het eerst zelf niet meer bij als actief MotoGP coureur, maar met zijn Mooney VR46 Racing Team zorgde de negenvoudig wereldkampioen wel voor een prachtige erfenis binnen de sport waar hij zovele successen wist te behalen en die veel aan hem te danken heeft.
Het was zeker geen onverdienstelijk eerste seizoen voor het team. Zo eindigden Luca Marini en Marco Bezzecchi respectievelijk op een twaalfde en veertiende plaats in de eindstand, waarbij laatstgenoemde het team met een tweede plaats in Assen ook meteen in zijn debuutseizoen een podiumplaats bezorgde en in Australië Rookie of the Year werd.
Volgens teameigenaar Valentino Rossi is het succes mede te danken aan het goede werk van teamdirecteur Alessio Salucci, zijn jarenlange vriend en rechterhand. Lang tijd om na te genieten van het succes was er voor Salucci echter niet na de laatste Grand Prix in Valencia aangezien twee dagen later (dinsdag) al de eerste MotoGP Test ter voorbereiding op 2023 op het programma stond.
Een dag na de laatste MotoGP race van het seizoen werden er twee Ducati Desmosedici GP22 machines door Ducati afgeleverd in de Mooney VR46 Racing Team pitbox. Opvallend daarbij was dat de twee machines van Francesco Bagnaia – ook een lid van de VR46 Riders Academy – naar binnen gereden werden. Deze machines zijn namelijk bestemd voor Bezzecchi terwijl Marini het afgelopen seizoen al op een GP22 machines onderweg was en komend seizoen derhalve gebruik zal blijven maken van het bestaande materiaal, met dien verstande dat deze tijdens de eerste testdag in Valencia al wel voorzien was van de laatste en allernieuwste updates.
Een strategische keuze
In 2022 moest Bezzecchi het nog doen met een Ducati GP21 terwijl Marini de officiële Desmosedici GP22 tot zijn beschikking had. Marini’s machine was echter een totaal andere machine dan waarmee o.a. Bagnaia tijdens de laatste Grand Prix in Valencia onderweg was.
Alessio Salucci: “Voor het MotoGP-seizoen 2023 hebben we twee GP22’s, we hebben besloten om niet de nieuwste fabrieksmotor aan te schaffen, zoals we voor dit jaar wel hadden gedaan voor Luca. Om meerdere redenen een logische keuze, aangezien we nu verder kunnen bouwen op onze opgedane ervaring van het afgelopen seizoen. Een andere belangrijke reden is geweest dat we op de manier komend seizoen twee identieke motoren in de pitbox hebben staan, zodat ook het team beter kan werken en optimaal gebruik kan maken van elkaars data. De machine van Luca zal daarentegen een compleet andere machine zijn dat waarmee hij het afgelopen seizoen onderweg was. Ducati heeft namelijk gedurende het seizoen diverse verbeteringen aangebracht aan de fabrieksfietsen, die verbeteringen zijn nu ook doorgevoerd op onze machines.”
Het team van Valentino Rossi wil in 2023 de lat hoger leggen wat betreft doelstellingen en prestaties, meebewegend op het succes van Bagnaia en de enorme hoeveelheid beschikbare gegevens.
Alessio Salucci: “Nu hebben we als team het beste ’22 Ducati-pakket welke we in 2023 zullen gaan gebruiken, terwijl Pramac Racing met GP23 materiaal onderweg zal zijn. Het eerste voordeel zal op motorisch vlak zijn, Luca’s snelste ronde tijdens de testdag in Valencia is een eerste positief teken. Pecco en Dall’Igna hebben geweldig werk geleverd om de motor wat soepeler te maken en dat is erg belangrijk. Dat was namelijk afgelopen seizoen een veelgehoorde klacht van Luca, dat lijkt nu dus al beter te zijn en dat geeft ons veel vertrouwen voor komend seizoen. Kortom, het kan alleen maar mooier en beter worden.”
Het runnen van een MotoGP team is ook een nieuwe ervaring voor de levenslange vriend van ‘the Doctor’. Volgens eigen zeggen had Salucci het tot halverwege het seizoen lastig om zijn draai te vinden binnen de paddock zonder de aanwezigheid van Vale, maar uiteindelijk zorgden de successen van het team maar ook die van Bagnaia in het tweede deel van het jaar voor een omslag. De meest bekende rechterhand binnen de MotoGP paddock heeft inmiddels zijn draai dan ook gevonden als nieuwe MotoGP teambaas:
Alessio Salucci: “Een jaar geleden had ik meteen voor getekend om dit eerste seizoen zo af te sluiten. Geweldig toch, en het beste moet nog komen.”
Handige links Gran Premio Motul de la Comunitat Valenciana:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.
Meer info: www.racesport.nl/supporter