Valentino Rossi na 18 races weer op het MotoGP podium in Jerez

577
Valentino Rossi op het podium in Jerez - Circuito de Jerez - Ángel Nieto | foto© Monster Energy Yamaha MotoGP

Valentino Rossi stond zondagmiddag na de MotoGP race op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto eindelijk weer op het podium. Na een zeer lastige periode deed de Italiaan een boekje open over wat zich de afgelopen tijd heeft afgespeeld en deelde hij een schat aan informatie tijdens de persconferentie. 

De fans hebben er even op moeten wachten maar Valentino Rossi stond zondagmiddag weer op het MotoGP podium. Na een zeer teleurstellend openingsweekend van 2020 vorig weekend op hetzelfde circuit, waar de 41-jarige veel problemen had met zijn achterband en uiteindelijk noodgedwongen de strijd moest staken vanwege een weigerend Yamaha motorblok, was het een comeback waar hijzelf en zijn team lang naar hebben gesnakt. Het was de 199e podiumfinish in de koningsklasse voor Rossi.




Op Fabio Quartararó stond geen maat en de Fransman was meteen weg om zo op dominante wijze zijn tweede MotoGP overwinning op rij te behalen. Daarachter werd echter een interessante strijd gevoerd voor de tweede plaats tussen Monster Energy Yamaha coureurs Valentino Rossi en Maverick Viñales, Pramac Racing Ducati coureurs Pecco Bagnaia en Jack Miller en Petronas Yamaha SRT coureur Franco Morbidelli.

Valentino Rossi: “De start was cruciaal. Ik kwam goed weg en ik probeerde Fabio te volgen maar hij was sneller en het grootste verschil is dat hij heel goed omgaat met de banden. Hij heeft echt een fluwelen rijstijl.”

Aanvankelijk leek Viñales zonder al teveel moeite de tweede plaats te kunnen opeisen achter Quartararó maar Rossi had een goed ritme te pakken en wist de strijd met zijn teamgenoot aan te gaan. De negenvoudig wereldkampioen wist Viñales achter zich te houden en op een gegeven moment zelfs weg te rijden, totdat VR46 Racing Academy protégé Pecco Bagnaia langszij kwam en de tweede plaats overnam van Rossi.

Ook Franco Morbidelli was niet te beroerd om de strijd aan te gaan met The Doctor maar de Petronas Yamaha SRT coureur kreeg niet veel later te maken met technische problemen die heel veel leken op dezelfde problemen die Rossi een week eerder had. Een zeer zorgelijke situatie voor Yamaha die nu twee weekenden op rij een uitvaller hebben door een technisch probleem. Op zondagochtend werd al bekendgemaakt dat Rossi en Viñales al één van hun motorblokken volledig hebben afgeschreven en hebben moeten uitwijken naar het derde en vierde motorblok van hun vijf motorblokken in totaal.

Bagnaia leek veilig op de tweede plaats maar zijn Ducati begon te roken waardoor er een angstaanjagend moment ontstond op de baan. Rossi was de eerstvolgende coureur op de baan achter Bagnaia en wist niet of er nou olie op de baan lag of niet, waardoor hij tijd verloor en Viñales de aansluiting weer kon vinden.

“Ik zag de rook en verloor veel tijd, want we gaan zo hard en het is doodeng omdat je niet weet of het nou olie is of niet. Ik vind het wel jammer voor Pecco, het zou zijn eerste podium zijn.”

In de slotfase was de strijd voor het podium gereduceerd tot Rossi en Viñales maar dit maakte het niet minder spannend. Rossi had de tweede plaats voor lange tijd in handen maar het leek erop dat Viñales sneller was. De Spanjaard zette meerdere malen een aanval in maar Rossi was in staat om heel laat te remmen dus kon hij zijn teamgenoot voorblijven. Later maakte hij dan toch een klein foutje bij het ingaan van bocht 9 waardoor hij van zijn lijn afweek en Viñales er zonder moeite voorbij kon. Dit bleek voldoende te zijn voor de Spanjaard want Rossi kon hem daarna niet meer achterhalen.

Uiteindelijk kwam Rossi als derde over de finish en was hij hier heel blij mee. Het was 465 dagen gelden toen The Doctor voor het laatst op het podium stond, dat was op het Circuit of the Americas in Austin in april 2019.

“Ik ben echt heel blij. Niet alleen vanwege de race van vorige week maar eerlijk gezegd was het vanaf het tweede deel van 2019 al heel erg frustrerend. Ik was langzaam en ik leed hieronder.”

Het was een zeer welkom resultaat want het was een moeilijke periode voor de Italiaan. Alleen al de afgelopen week werd er door meerdere mensen geroepen dat Rossi vorige week de handdoek in de ring had gegooid en simpelweg op had gegeven. In het grotere geheel was het merendeel van 2019 een teleurstelling en lijkt er nu toch licht aan het eind van de tunnel.

“Zolang de motor er niet mee ophoudt zal ik nooit zomaar stoppen, degenen die dat hebben gezegd weten niet wie ik ben. Ik begrijp de kritiek wel want het was niet alleen vorige week een slechte race, ook vorig jaar ging het niet goed. Ik heb alle motivatie bij elkaar moeten rapen en mijn team heeft me hierbij geholpen. Na vorig weekend had ik op donderdag eigenlijk bijna het gevoel dat ik naar huis wilde maar op vrijdag stond er bijna een compleet andere fiets en voelde dit als het licht aan het einde van de tunnel.”

Het schijnt dat dit weekend de werkwijze bij Yamaha aan de kant van Rossi enigszins op de schop is gegaan en dat dit niet volledig zonder slag of stoot was. De Italiaan merkt dat Yamaha de interesses verschuift naar de jongere generatie coureurs en dat er naar hem niet altijd meer geluisterd wordt.

“Dit weekend hebben we op een andere manier gewerkt. Dit was niet eenvoudig want samen met David [Muñoz, crew chief van Rossi] hebben we een beetje druk moeten uitoefenen op Yamaha. Dit was een politiek probleem, wij willen de fiets veranderen en naar onze inzichten aanpassen maar Yamaha liet dit niet toe. We hebben niet opgegeven en het gevoel was vanaf vrijdag meteen beter.

Ik ga al een lange tijd mee maar ik denk dat het een normaal proces is dat er geluisterd wordt naar de jonge snelle coureurs. Maar ze vinden dat ik precies moet rijden zoals zij dat doen, en ik denk dat ze mij juist meer moeten steunen. Ik rijd in het Yamaha fabrieksteam en volgend jaar rijd ik bij Petronas dus moeten ze mij vertrouwen. Ik ben misschien niet de allersnelste maar ik kan nog best een beetje racen, ik vind het niet zo slim van Yamaha en vraag me wel eens af waarom. Soms moet je vechten voor je plaats.”

Hoe het nu verder gaat binnen Yamaha is nog maar de vraag. Wel heeft Rossi na afloop tijdens de persconferentie dus eigenlijk al bevestigd dat hij er in 2021 gewoon bij is met het Petronas Yamaha SRT team. Goed nieuws voor Valentino Rossi fans en alle liefhebbers van MotoGP en motorsport in het algemeen.

Dat Valentino Rossi zijn gevoel voor humor ook nog niet kwijt is bleek maar weer na afloop van de race toen hij op de bandenstapel ging staan om te zwaaien naar alle aanwezige fans. Kanttekening: er waren natuurlijk helemaal geen toeschouwers aanwezig.

Over twee weken vindt het volgende MotoGP raceweekend plaats op het Automotodrom Brno in Tsjechië.

 

Handige links Gran Premio Red Bull de Andalucía 2020:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag


Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App