Valentino Rossi heeft donderdag tijdens de Monster Energy Yamaha MotoGP Team presentatie in Sepang nogmaals laten weten dat zijn doel is om ook in 2021 als MotoGP coureur actief te blijven. Een belangrijke factor voor het nemen van een definitieve beslissing zijn zijn eigen prestaties gedurende de eerste helft van het komende seizoen.
Donderdagochtend vond in Sepang de teampresentatie plaats van het Monster Energy Yamaha MotoGP Team. Veel nieuws aangaande de kleurstelling en teamsamenstelling was er echter niet. Anders werd het toen Maverick Viñales en Valentino Rossi achter de tafel plaatsnamen en de media in de gelegenheid werd gesteld vragen te stellen aan het tweetal. Met name Rossi kreeg een stormvloed van vragen op zich afgevuurd waarbij niet het komende seizoen maar 2021 ter sprake kwam.
Zoals onlangs door Yamaha al bekend gemaakt werd zal Rossi vanaf 2021 zijn plaats in het Monster Energy Yamaha MotoGP Team af moeten staan aan Fabio Quartararo. De grote vraag is dan ook nog steeds, wat gaat de binnenkort 41 jaar wordende Italiaan in 2021 doen, wanneer neemt hij hierover een beslissing en wat betekend de toezegging van Yamaha dat hij ondanks het moeten verlaten van het officiële Yamaha fabrieksteam ook na 2020 kan beschikken over een full factory Yamaha M1 en volledig technisch support van zijn huidige werkgever.
Valentino Rossi: “Aan de ene kant was het een moeilijke beslissing voor mij. Omdat ik wilde afwachten, en dat is dus niet zonder gevolgen gebleven. Dit betekent dat er voor mij in 2021 geen plaats meer is binnen het officiële Yamaha fabrieksteam. Maar aan de andere kant, ik wil ook niet doorgaan als ik niet meer competitief ben. In elke sport moet je een grote inspanning leveren als je aan de top wilt blijven, zeker als je niet meer de jongste bent en dat is binnen de MotoGP niet anders. In de moderne MotoGP-paddock moet je elke dag hard werken als je de voorste mannen partij wil blijven geven. Dat kan alleen als je voor de volle 100% gemotiveerd bent en plezier hebt. En de resultaten zijn daarbij misschien nog wel het belangrijkste onderdeel. Ik heb Yamaha om hulp gevraagd. Omdat mijn prioriteit is om door te gaan in 2021. Yamaha heeft met Petronas een geweldig satellietteam, ze hebben vorig jaar aangetoond dat ze zeer competitief zijn en op een zeer hoog niveau kunnen acteren. Uiteindelijk zou er voor mij niet veel veranderen als ik daar zal gaan rijden. Of ik mijn huidige crew mee kan nemen, dat weet ik nog niet. Daar hebben we het nog niet over gehad. Het zal ook afhangen van Fabio. Misschien wil hij op zijn beurt wel een aantal technici van Petronas meenemen. Aan de andere kant: Als ik een overstap maak, waarom dan niet een volledige verandering? Het belangrijkste voor mij is dat Yamaha bereid is om met mij door te gaan en dat ze nog steeds vertrouwen in mij hebben. Ze bieden me ook na dit seizoen fabrieksmachines en maximale fabrieksondersteuning.”
Natuurlijk kon de vraag niet uitblijven wat Rossi vind van de beslissing van Yamaha om te kiezen voor Quartararo.
Valentino Rossi: “Ik heb het afgelopen seizoen al verschillende keren gezegd hoe sterk Fabio is. Hij werd maar liefst vier keer tweede, in Misano, Thailand en Valencia verloor hij slechts nipt van de ongenaakbare en superieure Marc Marquez. In mijn ogen heeft Yamaha dan ook een juiste keus gemaakt. Hij verraste iedereen. Hij is nog, erg, erg jong – en nu al erg sterk. Yamaha’s beslissing was juist. En nogmaals, ik ga in 2021 alleen door als ik concurrerend ben.”
Uiteindelijk kwam er nog de opmerking uit de zaal dat Quartararo nog niet echt overtuigend is geweest in de lichtere klasses en hij op dit moment ook nog geen enkele MotoGP race gewonnen heeft.
Valentino Rossi: “Ja, maar Honda en Márquez waren in 2019 van een ander niveau. Dat is één van de redenen waarom Quartararo nog geen race heeft gewonnen. En voor een MotoGP debutant in een privé-team is winnen nu eenmaal niet zo gemakkelijk…”
Vrijdag, zaterdag en zondag komen de MotoGP coureurs voor het eerst in actie tijdens de driedaagse Official MotoGP Test in Sepang. Vele ogen zullen daarbij ook op Rossi en op Yamaha gericht zijn. De grote vraag is……..heeft Yamaha iets weten te vinden om het verschil in topsnelheid met de Honda en Ducati te verkleinen?
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App