Valentino Rossi’s roemruchte carrière nadert zijn einde. Ondanks negen wereldtitels waren de afgelopen jaren niet de meest succesvolle voor ‘The Doctor’. Twee Grand Prix weekenden restten de VR46 fans nog om hun idool te zien schitteren, maar ondanks dat de Italiaan in het verleden het ene succes na het andere succes wist te behalen is daar de afgelopen paar seizoenen geen sprake meer van. Waar ging het volgens de populaire Italiaan zelf mis?
De laatste twee MotoGP races van het seizoen 2021 worden de komende twee weekenden verreden in respectievelijk Portimão en Valencia. Met name het Grand Prix weekend op het Ricardo Tormo Circuit zal voor veel MotoGP fans in het teken staan van het afscheid van niemand minder dan Valentino Rossi.
Als enige rijder in de geschiedenis die 125cc, 250cc, 500cc en MotoGP wereldkampioen wist te worden domineerde de Italiaan de MotoGP met eerst Honda en daarna Yamaha. Hij won de titel vijf keer op rij totdat Nicky Hayden in 2006 de wereldtitel wist te winnen. Terug aan de top in 2008 en 2009, werd de Italiaan in 2010 geklopt door teammaat Jorge Lorenzo en vertrok hij vervolgens voor twee seizoenen naar het Ducati fabrieksteam. Na drie podiumplaatsen in twee zware seizoenen keerde de rijder uit Tavullia in 2013 terug bij Yamaha en pakte in Assen zijn eerste overwinning in drie jaar. In 2014 werd Rossi tweede in de titelstrijd en in 2015 vocht hij voor zijn tiende zege, maar in de laatste race werd hij opnieuw verslagen door Lorenzo.
In 2016 wist hij meer pole positions, podiums en race-overwinningen te behalen maar de Italiaan werd opnieuw tweede. In 2017 wist hij nogmaals een overwinning te behalen in Assen. Dit was de kroon op zijn seizoen zo bleek later want een beenblessure – opgelopen tijdens een training vlak voor zijn thuiswedstrijd in Misano – zorgde voor een flinke domper in het tweede deel van het seizoen. Rossi maakte echter indruk om na slechts drie weken terug te komen van zijn blessure en met het scoren van een tweede plaats in de ontzagwekkende krachtmeting op Phillip Island.
In 2018 bleef een overwinning uit maar een reeks goede uitslagen en een constant optreden zorgden er wel voor dat hij het seizoen afsloot als derde in de eindstand van het kampioenschap. Ook in 2019 zou Rossi niet winnen, twee podiumplaatsen in de eerste drie races waren de enige keren dat we de nummer 46 na afloop met champagne zagen spuiten, terwijl het er in 2020 niet beter op werd, met een derde plaats in de GP van Andalusië als zijn beste seizoensresultaat.
Voor het seizoen 2021 moest Rossi binnen het Monster Energy Yamaha MotoGP Team plaats maken voor het jonge talent Fabio Quartararo. De inmiddels 42-jarige Italiaan werd overgeplaatst naar het Yamaha MotoGP satellietteam Petronas Yamaha SRT. Waar velen op hoopten bleef uit, de zo gehoopte wederopstanding kwam er helaas niet en het was ‘The Doctor’ zelf die tijdens de eerste wedstrijd na de zomerstop op de Oostenrijkse Red Bull Ring kenbaar maakte dat hij het na dit seizoen voor gezien ging houden. Terwijl Rossi ruim een week geleden al zijn laatste MotoGP race reed voor zijn eigen thuispubliek – waar uitgerekend zijn opvolger binnen het Monster Energy Yamaha MotoGP Team tot wereldkampioen gekroond werd – begint hij komend weekend in Portimão aan zijn voorlaatste Grand Prix terwijl een week later in Valencia het echte afscheid daar is.
Valentino Rossi zijn laatste MotoGP wereldtitel dateert uit het seizoen 2009, zijn laatste wedstrijdzege is alweer vijf jaar geleden (Dutch TT in 2017). In 2015 wist de Italiaan nog tweede te worden achter zijn toenmalige teamgenoot Jorge Lorenzo. De afgelopen seizoenen werd steeds duidelijker dat de jonge garde het stokje over ging nemen, al wilde de populaire Italiaan hier steevast niet aan toegeven als hem hiernaar gevraagd werd.
Tijdens zijn laatste wedstrijd op het Misano World Circuit hadden alle Yamaha M1 coureurs het duidelijk moeilijk onder de wisselende omstandigheden. Toen het zondag – tot grote opluchting van de Yamaha coureurs – tijdens de wedstrijddag droog bleek te zijn keerde het tij weliswaar. Quartararo werd vierde terwijl Rossi voor een uitzinnige schare VR46 fans als tiende de finish passeerde en daarmee voor het eerst sinds lange tijd weer eens een top tien klassering wist te behalen.
Voldoende redenen om met Rossi kort terug te blikken op de afgelopen jaren en de laatste races uit zijn indrukwekkende carrière als Grand Prix coureur. Tijdens het gesprek kwam Rossi met een aantal opmerkelijke uitspraken, waaronder de problemen die hij en Yamaha kenden sinds de komst en invoering van de standaard ECU in de koningsklasse.
Valentino Rossi: “Onze motor was fantastisch tot we [niet] meer de beschikking hadden over de eigen Yamaha-elektronica maar verplicht over moesten naar de standaard ECU. Omdat de M1 een volledig Japans project is en alle ingenieurs uit Japan komen hebben we altijd veel problemen gehad om de Magneti Marelli software maximaal te kunnen gebruiken. De motor is echt minder sinds deze verandering. Meteen na deze verplichte verandering hebben alle andere fabrikanten voor een andere aanpak gekozen, meer zoals in de Formule 1 zeg maar. Zij namen meteen Italiaanse ingenieurs in dienst, ingenieurs met de nodige ervaring met het nieuwe systeem terwijl Yamaha er voor koos om alles in eigen hand te houden. Binnen Yamaha zijn er min of meer nog steeds dezelfde mensen, dus ik denk dat het vanuit dit standpunt gezien nog steeds lastig is. We zien het met name in de natte – en wisselende omstandigheden, dan hebben alle Yamaha’s het moeilijk en dat is gezien deze situatie niet heel verwonderlijk.
Opmerkelijke uitspraken van de Italiaan die een week geleden uitgerekend zijn merkgenoot en opvolger binnen het Monster Energy Yamaha MotoGP team wereldkampioen zag worden en zelf op dit moment met 35 gescoorde WK-punten de eenentwintigste plaats inneemt in de tussenstand van het kampioenschap.
Handige links Gran Premio Nolan del Made in Italy e dell’Emilia-Romagna:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter