Valentino Rossi: ‘Blij, maar één van de moeilijkste en zwaarste races sinds lange tijd’

233
valentino-rossi
Valentino Rossi - Mugello | foto© Nico Schneider

Valentino Rossi zorgde afgelopen weekend in Mugello voor een euforische stemming. De negenvoudig wereldkampioen behaalde zaterdag sinds lange tijd weer eens de pole en eindigde zondag in zijn thuiswedstrijd als derde, dit tot grote vreugde van het thuispubliek. Ondanks zijn podiumplaats was de 39-jarige Italiaan zelf minder tevreden: ‘Dit was de zwaarste wedstrijd sinds jaren, de grip aan de voorkant was minimaal.’

Tienduizenden fans in het geel waren er afgelopen weekend naar Mugello gekomen om hun 39-jarige held te kunnen zien schitteren tijdens de Gran Premio d’ Italia Oakley. De negenvoudig wereldkampioen bediende zijn fans op hun wenken door zaterdag verrassend de pole te pakken – zijn eerste sinds de Japanse Grand Prix in 2016 – en zondag na een sterk gereden race op het podium te finishen door als derde achter het Ducati Team duo Jorge Lorenzo en Andrea Dovizioso de eindstreep te passeren.







Ondanks dat de 39 jarige veteraan – voor het eerst in het bijzijn van zijn nieuwe en 15 jaar jongere vriendin Francesca Sofia Novello –  met volle teugen genoot van zijn pole en podiumfinish staat buiten kijf, maar de ‘the Doctor’ zou ‘the Doctor’ niet zijn als hij ook al meteen verder kijkt, een kritische noot plaats om de volgende races nog sterker voor de dag te kunnen komen.

“Als je tien minuten op het podium van de Mugello kunt staan, word je gecompenseerd voor al het werk en de ontberingen die je tijdens het seizoen doormaakt. Je moet veel trainen, je moet veel reizen, veel rijden en testen. Het was betoverend tijdens de uitloopronde om deze podiumfinish te mogen vieren voor deze grote menigte en de vele fans. Ik had al een fantastisch gevoel zaterdag na de kwalificatie, dat was zeker ook een emotioneel moment. De pole was belangrijk, bijna bepalend voor een goede prestatie in de race. Gelukkig was mijn start goed en kon ik Jorge in de beginfase volgen. Maar zaterdag wist ik al dat we weliswaar superieur kunnen zijn over één ronde, maar dat een raceafstand over 23 ronden een ander verhaal zou gaan worden. Helaas moesten we in de race de harde voorband gebruiken omdat de zachtere band het zeker geen 23 ronden vol zou houden, dat was geen ideale situatie.”

“Het was één van de moeilijkste en zwaarste races die ik me de laatste tijd kan herinneren. De fiets was erg moeilijk te rijden omdat we aan de voorkant heel weinig grip hadden. Er was een moment in de race dat ik het niet meer zag zitten, ik was zelfs teruggevallen naar de vijfde plaats en had de hoop op een podiumfinish op dat moment al opgegeven. Ik kreeg weer hoop toen ik Danilo Petrucci en Andrea Iannone voor me in de problemen zag komen – zij hadden beiden wel voor de zachte voorband gekozen. Uiteindelijk heb ik er het maximale uit gehaald.”

Ondanks de blijdschap, vreugde en euforie zette Rossi na afloop van de wedstrijd ook de nodige kanttekeningen bij het niveau van de Yamaha M1, iets dat hij de Yamaha ingenieurs opnieuw duidelijk heeft proberen te maken.

“Ik heb de Yamaha-ingenieurs nogmaals uitgelegd wat me stoort aan de huidige fiets, en de punten waarop we momenteel duidelijk in het nadeel zijn. Yamaha moet hier nu aan gaan werken. Het is seizoen is nog lang en ik hoop dat als er nieuwe onderdelen komen dat deze voordelen op zullen leveren, iets dat je natuurlijk nooit van tevoren kunt zeggen. Maar hoe dan ook, ik hoop echt dat we binnenkort competitiever zullen zijn. Dit was een strategische race. Ik zag de andere coureurs, ik had een harde voorband die ik niet op de limiet kon rijden. Ik kon alleen maar hopen dat mijn tegenstanders uiteindelijk moeite zouden hebben met de zachte voorbanden. Uiteindelijk was Iannone mijn grote tegenstander. Ik riskeerde veel om hem van het podium te houden. Maar ‘The Maniac’ geeft nooit op, dus de laatste ronden waren erg spannend en vermoeiend. Uiteindelijk was het genoeg voor het podium, dat was mijn doel. Op dit moment ben een blij man.”

Rossi bezet momenteel achter Marc Marquez (95) en voor teamgenoot Maverick Viñales (67) de tweede plaats in de tussenstand van het kampioenschap met 72 gescoorde WK punten.

 

 

Handige links Gran Premio d’Italia Oakley:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag