Tijdens de gebruikelijke persconferentie voorafgaand aan de Dutch TT haalde voorzitter Jos Vaessen ook de geluidsproblematiek aan waarmee het TT circuit op dit moment mee te maken heeft.
Tijdens deze speech liet Vaessen zich ook uit over de acties welke hij op internet was tegengekomen o.a. op www.oliepeil.nl. Jammer genoeg had Vaessen waarschijnlijk alleen de tijd genomen de titel van het verhaal te lezen want hoe durf je anders de woorden in de mond te nemen als ‘dat er acties voorbereid worden zoals luidruchtige protestdemonstraties in Baggelhuizen. Oliepeil.nl en ook Racesport.nl (Vaessen noemde Racesport.nl niet in zijn speech, maar wij voelden ons wel aangesproken) hebben afgelopen week gepoogd de geluidsproblematiek onder ogen te brengen bij het echte motorpubliek. Nooit, maar dan ook nooit, is het de bedoeling geweest om de mensen aan te sporen zich luidruchtig te misdragen in Baggelhuizen. Wel hebben wij als ludieke actie het ‘rondje Baggelhuizen genoemd', maar zoals iedereen heeft kunnen lezen in dit artikel was het verzoek om rustig een rondje Baggelhuizen te doen om zo de inwoners te laten zien dat motorrijders ook maar gewone mensen zijn. Iets anders dus dan een luidruchtige protestdemonstratie. Heel veel reacties zijn er nadien bij beide redacties binnengekomen, vele malen werd er op het artikel gereageerd, in een mum van tijd stonden er 3000 handtekeningen in de petitie, het artikel werd bijna 20.000 keer gelezen op de site. Kortom het doel van de actie, het onder ogen brengen van de geluidsproblematiek, die een veel grotere impact heeft dan menigeen zich op dit moment realiseert, is voor ons meer dan geslaagd.
Natuurlijk kunnen wij ons voorstellen dat voorzitter Vaessen uiterst zorgvuldig met deze situatie om wil gaan en dat het TT bestuur de tijd moet krijgen om met alle betrokken instanties tot een oplossing te komen, echter laat dit niet onverhoopt dat de motorsport liefhebbers voorlopig wel weer de dupe zijn geworden van de ingrijpende maatregelen.
Een deel van de speech waarin de geluidsproblematiek werd aangehaald;
"Door alle veranderingen op en aan het circuit, zoals de wijziging van de Veenslang, verplaatsing van het Medisch Centrum en de aanleg van een helikopterlandingsplaats, is er een ingewikkeld geluidsprobleem ontstaan. De vertaling van de gegevens van de geluidsmeetpaal op het circuit is niet meer in overeenstemming met de vergunningsvoorwaarden t.o.v. de gevels van de woningen.
Als TT bestuur hebben wij dit via dikke rapporten van akoestisch bureau Peutz voorgelegd aan de bevoegde autoriteiten, namelijk de Provincie. Deze situatie moet dringend en het liefst snel worden opgelost want het is een bedreiging voor het circuit.
In overleg met de KNMV, CRT en DNRT, allemaal motororganisaties die veel gebruik maken van het circuit, hebben wij moeten besluiten om het gebruik van het circuit voor motorrijders tijdelijk maar toch ingrijpend te beperken. Helaas het kon niet anders omdat het overleg met de Provincie enige tijd maar vooral zorgvuldigheid behoeft. Motorrijders zijn daar uiteraard niet blij mee en als u op internet kijkt, o.a. naar www.oliepeil.nl, dan worden daar acties voorbereid zoals luidruchtige protestdemonstraties in Baggelhuizen, enz. Vanaf deze plaats en hier publiekelijk, doe ik een dringende oproep aan alle boze motor rijders om kalmte te bewaren en GEEN acties te organiseren. Baggelhuizen, camping De Witterzomer, Drents Landschap en de Milieu Federatie zijn zeer kritisch t.a.v. het circuit maar met de huidige problematiek hebben zij niets van doen en is NIET door hen veroorzaakt. Dringend vragen wij: "makkers staakt uw wild geraas" en geef het TT bestuur en de Provincie de ruimte en de tijd om tot een aanvaardbare oplossing te komen.
Als bestuur hebben wij niet alleen gebouwd de laatste 9 jaar maar ook € 1 miljoen uitgegeven aan geluidsonderzoeken en natuuronderzoeken voor het Witterveld, alsmede kosten voor de milieuvergunning en de Raad van State. Tevens hebben wij € 350.000,– betaald aan de nieuwe wal om het Witterveld te beschermen tegen ongewenste bezoekers. Dan heb ik het nog niet eens over de verplaatsing (vrijmaking) van alle parkeerplaatsen voor auto's aan de zijde van de hoofdtribune.
Hierdoor hebben wij ook recht van spreken en moeten de beperkingen voor onze motorrijders echt van tijdelijke aard zijn".
Hopelijk is de problematiek echt van tijdelijke aard (maar wij vrezen het ergste) en kan het TT bestuur tijdens de volgende persconferentie melden dat het een storm in een glas water is geweest en dat men samen met de verantwoordelijke instanties tot een oplossing is gekomen zodat de motorsportliefhebbers zich weer naar hartelust kunnen uitleven op het circuit wat groot is geworden omdat er 82 jaar geleden ooit is besloten om op de laatste zaterdag van juni een motorrace te organiseren welke de naam Dutch TT heeft meegekregen.
Oliepeil.nl en Racesport.nl hebben hun actie inmiddels beëindigd en zijn er best een beetje trots op dat de discussie nu echt op gang is gekomen en dat vele andere media (behalve onze eigen motorbladen, uitgezonderd Motoplus) aandacht aan de problematiek hebben besteed.
Wij gaan ons verder voorbereiden op het grootste motorsportevenement van Nederland welke op 30 juni aanstaande voor de 77e keer verreden zal worden op………………..ja u raadt het goed, het TT circuit van Assen.