Û÷100 JAAR MOTOREN IN NEDERLANDÛª

199

Ter gelegenheid van het eeuwfeest van de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging wordt op de Motorbeurs in Utrecht, van 26 t/m 29 februari 2004, een eenmalige expositie ingericht.

Onder de noemer Ô100 jaar motoren in NederlandÕ worden in totaal vijftig motoren tentoongesteld uit het tijdperk 1904-2004. Het gaat hierbij zowel om ÔgewoneÕ motoren, die in deze periode in het Nederlandse straatbeeld te zien zijn geweest, als om exclusieve racemachines, waarmee grote sportieve successen zijn geboekt in diverse takken van motorsport.







Roemruchte exotische fabrikanten als FN, New Imperial, Ariel, Indian, Norton en DKW zijn op het schitterende oranje-blauwe paviljoen in Utrecht te vinden, terwijl oerhollandse merken als Simplex, Sparta en Eysink zeker niet ontbreken.
De invasie van de grote Japanse merken in de zestiger jaren heeft voor een flinke afvaardiging gezorgd en daarnaast zijn de prachtige lijnen van Italiaans design in vele modellen terug te vinden.

Originele crossmotoren van vedetten als Gerrit Wolsink, John van den Berk en regerend wereldkampioen Dani‘l Willemsen ontbreken niet, evenals de eerste Nederlandse TT-winnaar, een 125cc Eysink uit 1948, plus een opvallend souvenir van de zijspancombinatie van drievoudig wereldkampioen Egbert Streuer. Enkele fraaie 50cc racertjes van o.a. Paul Lodewijkx worden aangevuld door de ijsspeedwaymotor van Roelof Thijs, de zesdaagse motor van Simon Schram en de beroemde ÔsigaarÕ van Piet Plompen, waarmee in 1977 in Nederland een wereldrecord is gereden.

Al deze motoren plus nog veel meer moois zijn te vinden op in totaal 340 m2 expositieruimte, naast de gebruikelijke fraaie stand van de KNMV, in Hal 7.