Ups-and-downs voor Bendsneyder tijdens eerste dag in Motegi

126
bendsneyder
Bo Bendsneyder | foto© Red Bull KTM Ajo

Bo Bendsneyder heeft de eerste dag van de Motul Grand Prix of Japan afgesloten met een elfde rondetijd achter zijn naam. Makkelijk ging het echter niet voor de Red Bull KTM Ajo coureur, zo kende hij een goede eerste vrije training maar tijdens de tweede vrije training kwam hij maar liefst twee keer ten val met als resultaat een tweeëntwintigste rondetijd.

Zoals al zo vaak dit seizoen kregen de Moto3 coureur vrijdag in Motegi te maken met een natte eerste trainingsdag. Zowel de eerste als ook de tweede vrije training werden verreden op een kletsnat Japans circuit.







Tijdens de eerste sessie van de dag wist Bo Bendsneyder zich uitstekend te handhaven in de top van het veld. Zo sloot de Nederlander de sessie af met een tiende rondetijd achter zijn naam. De tweede vrije training begon voor de Red Bull KTM Ajo coureur echter minder goed. Al in zijn allereerste ronde kwam Bendsneyder ten val in bocht vijf. Gelukkig bleek de schade mee te vallen en beperkt tot een vies en onder de Japanse motor zitten Alpinestars motorpak.

Na zich vervolgens redelijk te herpakken ging het in de slotfase van de sessie opnieuw mis. Na binnen te zijn geweest voor een aantal kleine aanpassingen ging het opnieuw mis in precies dezelfde bocht, dit keer echter niet bij het aanremmen maar bij het uitkomen van de bocht. De Rotterdammer werd daarbij met een highsider van zijn KTM geworpen, maar gelukkig bleek de schade mee te vallen. Na enige vertraging en een korte discussie met de Japanse marshalls kon Bendsneyder zelf terugrijden naar de pits, een vervolg van de sessie, en meer dan een tweeëntwintigste rondetijd, zat er daarna echter niet meer in.

Bo Bendsneyder, Red Bull KTM Ajo (P10 en P22): “De eerste vrije training vandaag ging vrij goed; we hadden een goed gevoel in de natte omstandigheden en we waren constant. De tweede vrije training daarentegen was vrij moeilijk. Direct nadat ik naar buiten ging kwam ik al in de eerste ronde ten val, ik denk dat dit kwam doordat de band nog een beetje te koud was en ik iets te laat remde. Ik wist me daarna steeds beetje bij beetje te verbeteren, het ging niet echt slecht maar het gevoel was gewoon niet zoals ’s ochtends en er zat teveel beweging in de fiets. Ik ben vervolgens naar binnen gegaan om een aantal dingen te veranderen maar vervolgens kreeg ik tijdens mijn eerste ronde een highsider. Hoewel het een moeilijke tweede vrije training was weet ik dat we morgen de goede richting zullen vinden; we moeten nu rustig blijven, ik kan niet wachten tot morgen en we zullen er alles aan doen om een goede positie af te dwingen op de startgrid.”

 

Handige links Motul Grand Prix of Japan:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag