Na afloop van de eerste dag op het Circuit of the Americas werd er maar over één ding gepraat. De coureurs waren absoluut niet te spreken over hoe het circuit erbij ligt vanwege de verschillende soorten asfalt en extreme hobbels, een aantal gaf zelfs aan niet te willen racen.
Het is zo’n 28 maanden geleden dat de MotoGP paddock voor het laatst aanwezig was op het Circuit of the Americas in de Verenigde Staten. In april 2019 was het Alex Rins die toen de MotoGP race won voor Valentino Rossi en Jack Miller, Marc Márquez kwam ten val terwijl hij een grote voorsprong had. Het was de eerste keer dat iemand anders dan Marc Márquez won op het Texaanse circuit.
Toen waren er al veel klachten over de hobbels en het asfalt. Met name in bocht 2, 10, 14 en 18 was het al erg slecht en was het op de camerabeelden zichtbaar dat de MotoGP machines hevig schudden en dat de coureurs er alles aan moesten doen om deze in bedwang te houden.
Zo’n 2,5 jaar later zijn we weer terug en lijkt de huidige staat van het circuit nog vele malen slechter te zijn geworden. Enkele gedeelten zijn opnieuw geasfalteerd maar ook dit stemde de meeste coureurs niet tevreden. Met name in de regen was het te merken dat het gripniveau zeer verschillend is op de verschillende soorten asfalt. Het enige positieve wat de coureurs te vertellen hadden is dat het lange rechte stuk nu wel nagenoeg hobbelvrij is, en ze in tegenstelling tot 2019 niet bang hoeven te zijn dat de machine met snelheden van boven de 300 km/h alle kanten op slaat.
Daarnaast zijn de hobbels vele malen erger geworden en zijn het er ook meer geworden. Het grote probleem is dat het Circuit of the Americas op een bepaald soort grond is gebouwd die zacht is en bij veel regen wegzakt. De vele regenbuien die er gedurende het jaar vallen zorgen ervoor dat er delen van de onderliggende grond wegzakken of wegstromen waardoor de hobbels alleen maar erger worden. Kevin Schwantz, de legendarische 500cc wereldkampioen die betrokken was bij het ontwerp van dit circuit, beschrijft de grond als een soort spons waardoor de toestand van het circuit bij iedere flinke regenbui alleen maar slechter wordt.
Het lijkt daarom vrij zinloos om maar opnieuw te blijven asfalteren als de hobbels binnen de kortste keren weer terug zijn. De lange termijn optie lijkt toch om uit te wijken naar een ander circuit in de Verenigde Staten, ook al zijn de lay-out en de faciliteiten van het Circuit of the Americas fantastisch.
Aleix Espargaró: “Voor mij is het een lachertje dat we hier zijn. Wat mij betreft kunnen we hier niet racen. Het is heel gevaarlijk. Heel, heel gevaarlijk. Ik heb nog nooit op een circuit als dit gereden. Het is een nachtmerrie, heel gevaarlijk, en ik wil er niet aan denken wat er kan gebeuren als 20 motoren met volle tanks aan de race beginnen en we met een grote groep door bocht 2 en bocht 2 gaan. Het is een lachertje. Als ik in de Safety Commision zou moeten stemmen, zal ik zeggen dat ik niet wil racen. Voor mij no way. Het is heel, heel gevaarlijk.”
Pecco Bagnaia: “Onze voornaamste taak vandaag was het begrijpen hoe we snel kunnen zijn op de hobbels, want het is één van de gevaarlijkste circuits waarop ik ooit gereden heb. Ik denk dat de mening van alle rijders hetzelfde is, maar we zijn hier om te racen. Het zal niet makkelijk worden, maar we moeten het maar proberen. De Safety Commission gaat leuk worden, want ik denk dat de meesten erg boos zijn over de situatie.
Normaal gesproken als een circuit nieuw asfalt heeft is dat beter, en niet slechter zoals dat hier het geval is. We moeten begrijpen waarom ze besloten hebben te doen wat ze hebben gedaan. We moeten kijken of het een goed idee is om te racen, want het is heel moeilijk om twee ronden achter elkaar zonder fouten te rijden.
Ik begrijp dat het haast niet mogelijk zal zijn om niet te racen. We zijn nu eenmaal hier, we moeten racen. We zullen in de Safety Commission spreken en ik weet zeker dat sommige rijders de mening hebben om niet te racen, maar als één iemand zal zeggen dat-ie wil racen dan zullen we wel moeten.”
Iker Lecuona: “Het is de slechtste baan waarop ik ooit gereden heb. Het is gevaarlijk. Eerlijk waar. Het is erg gevaarlijk om zo te rijden. In elke bocht, in elke ronde crash je bijna. Het is net als paardrijden, of mountainbiken in de bergen, of springen met een paard – je voelt hetzelfde op de motor. Het is heel, heel gevaarlijk om op deze manier te moeten rijden.”
Pol Espargaró: “Vandaag kon ik de situatie aan, ik kon een goede rondetijd neerzetten. Maar eerlijk gezegd ben ik echt helemaal gesloopt, ik heb echt heel veel last van mijn nek. Het is alsof die slaapt vanwege de vele hobbels die er zijn.
Ook mijn rug is helemaal gesloopt, mijn polsen zijn helemaal moe en ik heb veel pijn aan mijn linkerpols waar ik een oude blessure heb. Er zit een plaat op en de klappen zijn zo hevig, en de hobbels zijn zo groot, dat je het op een straatmotor misschien nog wel redt. Maar op een MotoGP motor, die super stijf, super agressief, supersterk en zwaar is, is het echt een ander verhaal. Eerlijk gezegd ben ik nu al helemaal gesloopt, alsof ik drie dagen aan het testen ben geweest.”
Marc Márquez: “Ondanks dat ik snel was, was het gevoel niet zo goed. Ik zag dat ik het snelste was maar als ik mijn gevoel op de machine volg dan is het gewoon echt niet goed. Ik vind dit circuit geweldig maar met de hobbels is dit nu echt op de limiet van de veiligheid. Het oppervlak is zo slecht. Dit circuit is al zeer uitdagend ook al ben je fit en is het asfalt goed, maar de combinatie van mijn fysieke gesteldheid momenteel en deze hobbels maakt het echt zwaar. Het enige positieve is dat je op het rechte stuk nu eindelijk een beetje kunt relaxen en je daar niet hoeft te vechten met de machine.”
Joan Mir: “Ik denk dat ik namens alle coureurs spreek dat als ik zeg dat we niet zullen racen als we volgend jaar terugkomen en ze hebben het niet opnieuw geasfalteerd. Er is geen kans dat we dan zullen racen. Dat zou een oplossing voor de korte termijn zijn en ik weet dat het veel geld kost. Het is waarschijnlijk geen oplossing op de lange termijn. Het lijkt erop dat ze dat hier iedere drie jaar moeten doen. We moeten iets doen want dit is simpelweg onveilig. Er zullen vast rijders zijn die hier beter mee om kunnen gaan maar voor mij is dit niet te doen.”
Fabio Quartararó: “Dit lijkt wel op één van de circuits waar ik vroeger veel op getraind heb, maar dan met een motorcrosser. Het is echt heel slecht. Ze hebben drie jaar geleden al aangegeven dat ze het zouden verbeteren maar het is alleen maar slechter geworden. Ik weet niet wat ik moet zeggen, voor mij is het een grote grap.”
Valentino Rossi: “Ik vind het een mooi circuit en de lay-out is goed, veel coureurs vinden het een mooi circuit. Maar er zijn zo ongelooflijk veel hobbels. Dat is meestal bij Amerikaanse circuits het geval maar hier is het extreem. We hebben dit al honderd keer gezegd in de Safety Commission, en iedere keer zeggen ze dat ze het gaan oplossen en dat eraan gewerkt wordt. Maar de realiteit is dat het, behalve op het rechte stuk en in bocht 18, vrijwel overal slechter is geworden. Het is gevaarlijk.
Toch was er ook nog een klein beetje tegengeluid. Uiteraard was het de nuchtere Australiër Jack Miller die het allemaal wel mee vond vallen en dat de coureurs er maar gewoon mee moeten leren omgaan.
Jack Miller: “De hobbels zijn er zeker, maar ze zijn er voor iedereen. Het is gewoon een kwestie van proberen om er een weg doorheen te vinden en ze ronde voor ronde te managen. Het is zeker niet het makkelijkste circuit, maar ik denk dat de hobbels er een extra element aan toevoegen. We konden er vandaag steeds beter mee omgaan, maar het is nog steeds niet perfect en we moeten er aan blijven werken.
Wat de precieze uitkomst is van de gebruikelijke Safety Commission op vrijdagmiddag is niet duidelijk en zal dat ook niet worden. Dat is een bijeenkomst waar alles wat er gezegd wordt doorgaans geheim blijft, tenzij één van de coureurs zijn mond een beetje voorbij praat. Er is gepraat over eventueel de race iets te verkorten, maar het lijkt wel duidelijk dat er vanwege alle grotere en commerciële belangen gewoon geracet gaat worden.
We hebben dit jaar al gezien dat Dorna meedogenloos kan zijn wanneer een circuit zich niet aan de afspraken houdt. Het Automotodrom Brno in Tsjechië is dit jaar van de kalender verdwenen omdat men het budget niet had om nieuw asfalt aan te leggen. Echter zijn de commerciële belangen om te racen in de Verenigde Staten iets groter dan een race in Tsjechië.
Voor dit weekend lijkt er voor de coureurs dan ook weinig anders op te zitten dan te racen, Dorna heeft namelijk hemel en aarde bewogen om koste wat kost af te reizen naar het Circuit of the Americas ondanks alle bijkomstige hindernissen van de coronapandemie.
Handige links Red Bull Grand Prix of The Americas:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter