Uitvoerig getest tijdens de Isle of Man TT: de Halvarssons Gruven, Laggan en Oleby

1412
Met Halvarssons motorkleding en een BMW R 1250 GS Adventure naar de Isle of Man TT © Adam McMahon

De motorkleding van Halvarssons is in de rit naar het Isle of Man TT, tijdens het evenement en op de terugweg naar Nederland aan de tand gevoeld door Racesport.nl verslaggever Guido Fenneman. Ondanks dat de weersomstandigheden op het Isle of Man twee weken lang nagenoeg perfect waren

Met een jas, broek en handschoenen van Halvarssons begon ik bijna drie weken geleden aan mijn trip naar het Isle of Man. Bij Hofland Motoren in Amersfoort werd ik gehuld in de Gruven jas en de Laggan broek die mij meteen goed pasten. Nadat we de handschoenen pasten, en we uiteindelijk uitkwamen bij de Oleby, stelde verkoper Derek mij de vraag of me iets opviel.




Ik kon me zo gauw niets bedenken maar toen hij vroeg of ik het in de jas – die nog voorzien was van de binnenvoering – niet erg warm had, viel me inderdaad op dat ik het nog helemaal niet zo warm had gekregen. Iedereen die wel eens – met name wanneer het warm is – in een motorkledingwinkel heeft gestaan om een kledingstuk te passen zal kunnen beamen dat het dan gauw erg warm wordt. Niet gek ook, de kleding is immers ontworpen om te gebruiken op de motor waar rijwind voor verkoeling zorgt en niet om stil te staan in een warme winkelruimte.

© Adam McMahon

De reden dat ik het nog niet warm had gekregen was de zogeheten ‘Outlast’ techniek die de motorkleding van Halvarssons gebruikt. Hoe het precies werkt staat uitgelegd op de website van Halvarssons en Outlast, maar in principe is het een soort wax dat in het kledingstuk verwerkt zit en de lichaamswarmte opneemt. Zodra het warmer wordt, wordt dit materiaal vloeibaar en voert het vervolgens de warmte weer af. Het is te vergelijken met het omdraaien van je hoofdkussen om op de koele kant te liggen, alleen hoef je deze dus niet om te draaien.

De Outlast binnenlaag van Halvarssons | © Adam McMahon

Bij vertrek in de avonduren was het al redelijk afgekoeld dus was het prettig om de binnenvoering – wat in dit geval eigenlijk gewoon een dun jasje is die je ook als dusdanig kunt dragen – erin te hebben. De volgende ochtend scheen de zon fel en was het al gauw warm genoeg om de binnenvoering eruit te halen en daarbij ook de ventilatie in zowel de broek als de jas open te zetten. Ondanks dat het die dag behoorlijk warm was, was het prima uit te houden met de doorwaaicapaciteit van de Halvarssons kleding. Ook de De all-season Oleby handschoenen waren eveneens zeer comfortabel. Met de zogeheten Skin Fit technologie was het ook niet vervelend om de handschoenen aan en uit te doen op de warme dagen omdat dit ervoor zorgt dat de binnenvoering van de handschoen op z’n plaats blijft.

De Oleby handschoenen | © Adam McMahon

Gelukkig, en bijna wonderbaarlijk te noemen, was het gedurende de hele Isle of Man TT prachtig weer met veel zon en temperaturen van zo’n 20°C. Hierdoor hield ik de ventilatiegaten ook open en was dat prima uit te houden. Doordat het zo helder was koelde het ‘s avonds flink af, vooral na een avond in het gras zitten naast de baan kon dat nog wel eens koud zijn. Maar met de Outlast techniek was dit geen centje pijn en was het bewijs daar dat deze kleding met recht als ‘all-season’ wordt bestempeld.

© Adam McMahon

Het was natuurlijk te mooi om waar te zijn om in een trip naar het Isle of Man en terug van ruim twee weken geen enkele druppel regen te zien. Dat was ook zeker zo want op maandagmiddag werd het ter hoogte van Cambridge ineens ontzettend donker. In de verte zag ik al flitsen dus het was slechts een kwestie van tijd voordat er een flinke onweersbui zou losbarsten.

Op dat moment reed ik op de snelweg en had ik zo gauw niet de mogelijkheid om af te slaan. Aan de andere kant wist ik wat voor een kleding ik aanhad dus nam ik de proef op de som om te kijken of hetgeen wat Halvarssons met hun kleding belooft ook echt waar was. De Gruven jas en de Laggan broek zijn voorzien van het zogeheten Dryway 2.0 membraan wat wil zeggen dat water en wind volledig buiten worden houden terwijl er vanuit de binnenkant wel vocht kan ontsnappen. Ik kreeg de moeder der hagelbuien over me heen en twijfelde nog even aan mijn keuze om te blijven rijden, maar al gauw werd duidelijk dat de kleding z’n beschermende werk uitstekend deed en ik uiteindelijk volledig droog aankwam bij de boot in Harwich.

Het Dryway 2.0 membraan van Halvarssons | © Adam McMahon

Klik hier om naar de website van Halvarssons te gaan of klik hier om de dichtstbijzijnde dealer te vinden.

Racesport.nl partners 2023 editie Isle of Man TT Races:
BMW Motorrad | Van den Brink Koeltechniek | Halvarssons

Handige links Isle of Man TT Races 2023

Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoalbum
Live video
Live timing
Live radio

Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.