Uitgebreide voorbeschouwing van 44e Suzuka 8H Endurance race

1686
Start Suzuka 8H 2022 | © FIM EWC

Komend weekend wordt de 44e editie van de Suzuka 8H verreden op het Suzuka Circuit in Japan. De race is nog steeds één van de belangrijkste races op de motorsportkalender waarbij het belang vooral bij de Japanse fabrikanten erg groot is.

Aanvankelijk zou de 44e editie van de Suzuka 8H vorige week plaatsvinden, maar aangezien deze dan tegelijk met de Tsjechische ronde van het World Superbike zou vallen werd deze één week opgeschoven. Dit betekent echter wel dat er geen coureurs uit de MotoGP paddock aan de start staan omdat die komend weekend in actie komen op Silverstone voor de negende Grand Prix van 2023.




Ondanks dat Yamaha, Suzuki en Kawasaki niet meer met een écht fabrieksteam aan de start verschijnen is de Suzuka 8H race nog steeds een uiterst prestigieuze race. Nadat Yamaha van 2015 t/m 2019 de race wist te winnen was het vorig jaar voor het eerst sinds 2014 weer aan Honda. Ook dit jaar zullen zij weer met een volledig fabrieksteam aan de start verschijnen met onder andere World Superbike coureur Xavi Vierge.

Lees hieronder de voorbeschouwing van het FIM Endurance World Championship.


Voorbeschouwing evenement: EWC-sterren hopen groots uit te pakken tijdens Suzuka’s grote 8

Voor deze iconische race is het Suzuka Circuit in Japan gastheer voor derde ronde van FIM Endurance World Championship 2023
– YART Yamaha en TSR Honda scheiden elkaar op één punt in de strijd om de EWC-titel.
– Drama voorafgaand aan evenement: trainingsblessure dwingt Hook de thuiswedstrijd van zijn team te missen
– World Superbike rijder Xavi Vierge gaat samen met Nagashima en Takahashi voor herhaling van Team HRC-zege

Toonaangevende FIM Endurance World Championship-rijders en -teams zijn deze week op weg naar Japan voor de 44e Coca-Cola Suzuka 8 Hours Endurance Race. En hoewel het het kortste evenement is op het vier ronden tellende EWC-schema, wordt het beschouwd als één van de zwaarste vanwege de intense hitte en luchtvochtigheid – en de uitdagende aard van het circuit.

De taak waar de vaste EWC-deelnemers voor staan wordt nog eens versterkt door de toevoeging van een aantal Japanse toppers aan het deelnemersveld, waaronder Team HRC, de winnaar van Suzuka 8H vorig jaar. Team HRC heeft FIM Superbike World Championship-coureur Xavi Vierge aangetrokken als partner van 2022-winnaarsTakumi Takahashi en Tetsuta Nagashima, die hersteld is van een voetblessure om deel te nemen aan zijn thuiswedstrijd in de EWC.

Maar terwijl Nagashima fit is om te racen is Josh Hook een opvallende afwezige in de 8 uur van Suzuka. De Australiër, die deel uitmaakt van het team van F.C.C. TSR Honda France dat in 2022 het FIM Endurance World Championship for Teams won, is uitgesloten nadat hij geblesseerd raakte tijdens de training voor het evenement. Zijn vervanger bij het team wordt Tarran Mackenzie, de voormalig British Superbike kampioen die afgelopen zondag de tweede World Supersport race op het Autodrom Most wist te winnen. Hij zal zich naast Mike Di Meglio en Alan Techer voegen bij de #1 Bridgestone Honda CBR1000RR-R FIREBLADE SP.

Josh Hook: “Na een trainingsongeluk ben ik meteen naar het ziekenhuis gegaan voor een operatie aan een ontwricht en gebroken sleutelbeen, gescheurde pezen en een gescheurde biceps. De operatie was succesvol en ik ben weer aan de beterende hand. Ik zal klaar zijn voor de Bol d’Or [seizoensfinale]. Het spijt me heel erg voor mijn team.”

Hoewel Gregg Black en Kazuki Watanabe vorig seizoen tijdens de 8 uur van Suzuka als duo op de Yoshimura Suzuki naar de derde plaats reden om te bewijzen wat er mogelijk is, zullen Di Meglio en Techer fysiek en mentaal zwaar op de proef worden gesteld in hun poging om de leiding in de EWC-titel terug te winnen van het Yamalube YART Yamaha EWC Official Team.

Na twee ronden heeft YART nog maar één punt voorsprong op TSR, na de overwinning in de 24H SPA EWC Motos medio juni. Teammanager Mandy Kainz zei dat hij “geobsedeerd” is om zijn coureurs Niccolò Canepa, Marvin Fritz en Karel Hanika naar een podiumplaats op Suzuka te loodsen nadat hij het al verschillende keren had geprobeerd maar er niet in was geslaagd.

Mandy Kainz: “Sinds onze eerste deelname aan de 8 uur van Suzuka in 2004 ben ik geobsedeerd om op het podium te staan. Na een paar vierde plaatsen waren we er vorig jaar zo dichtbij, totdat we in het laatste uur liggend op P3 crashten en slechts zevende werden. Voor 2023 gaan we nog geconcentreerder en harder vechten en hopelijk halen we het.”

Naast het Yamalube YART Yamaha EWC Official Team en F.C.C. TSR Honda France, zullen de volgende EWC-teams aan de 8 uur van Suzuka deelnemen: BMW Motorrad World Endurance Team, Honda Viltaïs Racing, KM99, Motobox Kremer Racing, Team Kawasaki Webike Trickstar en Yoshimura SERT Motul. KM99, een Yamaha-motor, is dit seizoen nieuw in het EWC en doet voor het eerst mee aan de 8 uur van Suzuka.

De 8 Uren van Suzuka worden live uitgezonden over de hele wereld en er zijn ook uitgebreide hoogtepuntenpakketten. In Nederland is het te volgen via Eurosport.

Suzuka 8H format uitgelegd
Zoals bij alle EWC-evenementen worden er naast de tests, vrije trainingen en nachttrainingen twee kwalificatiesessies verreden voor alle rijdersgroepen. De 8 uur van Suzuka kent echter ook de Top 10 Trial shootout om de eerste 10 startplaatsen te bepalen.

Na de tweede kwalificatie op zaterdagochtend gaan de 10 leidende teams door naar de Top 10 Trial op zaterdagmiddag na een afsluitende training. Twee rijders per team doen mee en elke rijder krijgt één vliegende ronde om zijn tijd te bepalen na een opwarmronde. Het team dat 10e snelste was na de tweede kwalificatie rijdt deze ‘Superpole’-achtige ronde als eerste terwijl het snelste team uit de kwalificatie als laatste in actie komt in deze Top 10 Trial.

De rondetijden van de twee rijders van elk team worden gecombineerd om de definitieve startopstelling voor de 8 uur van zondag te bepalen. De 5-4-3-2-1 kwalificatiepunten worden toegekend na de Top 10-trial in plaats van na de tweede kwalificatie, zoals het geval is bij andere EWC-evenementen.

In overeenstemming met de EWC-regels is er een lagere puntentoekenning voor races van acht uur of minder, waarbij de top 20 geclassificeerde finishers in de Formule EWC-categorie als volgt scoren: 30-24-21-19-17-15-14-13-12-11-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1.

Wat zeiden de EWC-rijders?

Mike Di Meglio, F.C.C. TSR Honda France: “Het was geweldig om terug te zijn in Suzuka voor de test. Vooral de nieuwe asfaltering van de bochten, de exit van bocht 2, was erg goed. De motor werd met elke run beter en we hebben veel verbeterd. Ons tempo werd elke keer beter en de temperatuur van het circuit was hoog, dus we hebben een goede test gehad. Ik heb een goed gevoel over deze test in het algemeen. Het zou perfect zijn als we ons tempo nog iets kunnen verbeteren, dus daar gaan we tijdens het raceweekend aan werken.”

Randy de Puniet, Team Kawasaki Webike Trickstar: “Suzuka is echt zwaar. Eerst heb je het circuit, het is echt een technisch circuit. Je hebt niet veel tijd om uit te rusten. Dan heb je het weer, de temperatuur en de luchtvochtigheid zijn enorm. Tot slot heb je veel fabrieksteams met World Superbike-rijders plus veel satellietmotoren van Honda en Suzuki, allemaal met hele goede rijders. Daarom is Suzuka de moeilijkste endurance race, ook al duurt hij maar acht uur.”

Marvin Fritz, Yamalube YART Yamaha EWC Official Team: “YART was erg snel in de eerste twee races en ook in de test. Vanaf de eerste sessie op de eerste dag hadden we meteen goede rondetijden en een goed tempo. We hadden pech, want op de eerste dag regende het de halve dag en op de tweede dag waren er ‘s middags veel rode vlaggen, waardoor we niet de lange runs konden rijden die we wilden en sommige dingen niet konden proberen. Maar je leert van de slechte dagen en niet van de goede dagen. We kennen ons team en ons pakket en weten hoe sterk we allemaal zijn. We kunnen vol vertrouwen zijn voor de race.”

Sylvain Guintoli, Yoshimura SERT Motul: “De eerste twee races waren erg frustrerend met een crash in Le Mans en wat technische problemen in Spa. We zijn behoorlijk teleurgesteld over de start van het seizoen en ik hoop dat we het in de 8 uur van Suzuka beter kunnen doen. Het team heeft altijd een sterke vechtlust gehad, dat zag ik al toen ik voor het eerst bij Yoshimura kwam in de 8 uur van Suzuka in 2017. Zelfs als we het moeilijk hebben, geeft niemand ooit op en dat is heel belangrijk voor enduranceracen. Als het moeilijk wordt, komt Yoshimura beter voor de dag.”

Leandro Mercado, Honda Viltaïs Racing: “Het wordt mijn eerste keer op Suzuka en ik ben nog nooit in Japan geweest, dus het is ook mijn eerste keer in het land. Maar Suzuka kennen we als een iconisch circuit, een historisch circuit. Ik heb een aantal races bekeken en ook de 8 uur van de jaren daarvoor. Ik heb natuurlijk met mijn teamgenoten gesproken maar ook met andere rijders. Ik heb begrepen dat het een erg zwaar en technisch circuit is. Het is een lang circuit met een paar hele snelle stukken en een paar hele langzame stukken, dus het lijkt erop dat je een aantal ronden moet rijden om het goed te leren kennen. Het ziet er niet heel eenvoudig uit, maar ik kan niet wachten om er voor het eerst te rijden, want het wordt geweldig.”

Markus Reiterberger, BMW Motorrad World Endurance Team: “Toen ik er voor het eerst was, was het echt moeilijk. Maar nu rijd ik veel in Azië en ik heb al een paar EWC-races gereden in Sepang en Suzuka, dus ik vind de hitte echt heerlijk. Ik heb het liever warm dan heel koud zoals in Le Mans. Maar het is zeker erg veeleisend en het is erg moeilijk om hiermee om te gaan, vooral met veel leer en andere veiligheidsuitrusting. We kunnen een goede race rijden en ik vind het leuk, maar het is zwaar. Als we de top 10 of de top 5 kunnen halen, wat ons doel is, dan mogen we blij zijn.”

Team HRC het te kloppen team na tweedaagse test in Suzuka 
De officiële test voor de 44e Coca-Cola Suzuka 8 Hours Endurance Race vond plaats op 5 en 6 juli en werd afgesloten met Team HRC aan de leiding. De winnaar van vorig jaar noteerde tijdens de laatste middag een beste ronde van 2’06,077 op de 5,821 kilometer lange Full Course 2-Wheels lay-out van Suzuka Circuit. Na de regen op de eerste dag van woensdag vonden de tests op donderdag plaats onder warme en droge omstandigheden, waarbij de teams in twee groepen werden verdeeld voor twee sessies van 80 en 90 minuten.

Tetsuta Nagashima, die deel uitmaakt van Team HRC’s 2022 Suzuka 8 Hours-winnende line-up, zette de snelste tijd neer voor het Honda-peloton terwijl hij verder herstelde van een voetblessure.

Tetsuta Nagashima: “Het belangrijkste doel van de test was om mijn fysieke conditie te checken. Vandaag was bevredigend omdat ik lange runs kon maken en de snelste tijd kon neerzetten. Ik was in staat om alle dingen te doen die van een rijder verwacht worden.”

Team HRC lag aan het eind van de woensdagtest ook op kop met een tijd van 2’06,258. Door de regen aan het begin van de middag konden de teams hun vroege runs echter niet verbeteren, waardoor niet alle prestaties echt representatief waren.

Snelste sessietijden (woensdag):
Sessie 1, Groep A: Team HRC, 2m06,258s
Sessie 1, Groep B: Astemo Honda Dream SI Racing, 2m07,730s
Sessie 2, Groep A: Team HRC, 2m08.054s
Sessie 2, Groep B: Yamalube YART Yamaha EWC Official Team, 2m22,908s
Sessie 3, Groep A: Team Sakurai Honda, 2m22,451s
Sessie 3, Groep B: Yoshimura SERT Motul, 2m23.359s

Snelste sessietijden (donderdag):
Sessie 1, Groep A: F.C.C. TSR Honda Frankrijk, 2m07,791s
Sessie 1, Groep B: Yamalube YART Yamaha EWC Official Team, 2m06.813s
Sessie 2, Groep A: Team HRC, 2m06.077s
Sessie 2, Groep B: Astemo Honda Dream SI Racing, 2m06,638s

Gecombineerde testtijden (woensdag en donderdag):
1e: Team HRC, 2m06.077s
2e: Astemo Honda Dream SI Racing, 2m06.683s
3e: F.C.C. TSR Honda Frankrijk, 2m06.811s
4e: Yamalube YART Yamaha EWC Official Team, 2m06.813s
5e: SDG Honda Racing, 2m07.254s
6e: Honda Dream RT Sakurai Honda, 2m07.895s

De Suzuka 8H race gaat zondag om 11:30 uur lokale tijd, 04:30 uur Nederlandse tijd van start.




Handige links FIM EWC Suzuka 8H 2023:

Tijdschema en volledige uitslagen 
Live Timing
Waar te volgen op TV



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  X | Threads | YouTube   



   Vrijwillige bijdrage   

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’