De actie van Valentino Rossi’s rechterhand Uccio Salucci na afloop van de Argentijnse Grand Prix – de Italiaan nam het voortouw om Marc Marquez de toegang te ontzeggen tot de Movistar Yamaha pitbox – is bij de Yamaha bazen in het Japanse Iwata flink in het verkeerde keelgat geschoten.
Er is al veel over gesproken en er zal komend weekend opnieuw heel veel over gesproken worden; de clash tussen Valentino Rossi en Marc Marquez tijdens de MotoGP race op Termas de Rio Hondo.
Zo zullen beide kemphanen het komend weekend meerdere keren en door verschillende instanties (FIM, Dorna en de wedstrijdleiding) op het matje worden geroepen. Marquez voor zijn gedrag op de baan, Rossi voor zijn gedrag na afloop van de wedstrijd en zijn niet bij een negenvoudig wereldkampioen passende uitlatingen in de media.
Niet alleen de twee MotoGP boegbeelden zullen ter verantwoording worden geroepen. Ook Valentino Rossi’s rechterhand Uccio Salucci heeft inmiddels een flinke reprimande gekregen voor zijn optreden in de Movistar Yamaha pitbox na afloop van de bewuste MotoGP race in Argentinië.
Salucci nam het voortouw op het moment dat Marquez in gezelschap van zijn manager Emilio Alzamora en Repsol Honda teambaas Alberto Puig zijn excuses aan wilde bieden. Salucci gaf het drietal te kennen op dat moment niet welkom te zijn in de pitbox en verzocht ze druk gebarend te vertrekken terwijl Yamaha Racing directeur Lin Jarvis op de achtergrond bleef en enkel een handgebaar maakte.
De TV-camera’s legden het voorval vast, en velen vroegen zich na het zien van de beelden dan ook af hoe de verhoudingen liggen in het rechter deel van de Movistar Yamaha MotoGP Team pitbox.
Ook de Japanse bazen in het Japanse Iwata schrokken bij het zien van dit toch wel bijzondere tafereel, althans zo liet Maurizio Bruscolini, MotoGP specialist en journalist van de bekende Italiaanse sportkrant La Gazzetta dello Sport, eind vorige week weten een interview op de Italiaanse radio.
Volgens Bruscolini is de actie van Uccio de Japanse bazen flink in het verkeerde keelgat geschoten. Met het initiatief van Rossi’s persoonlijk assistent wordt er een verkeerd beeld geschetst van de verhoudingen binnen het team. Dat dit beeld ook nog eens versterkt wordt door het feit dat Larvis niet in greep, op de achtergrond bleef en uitsluitend een handgebaar maakte wordt door de Japanners gezien als een gebrek aan leiderschap aldus de bekende en altijd goed geïnformeerde Italiaanse journalist die zijn verhaal baseerde op bronnen binnen de Japanse Yamaha directie.
In het interview liet de journalist tevens weten dat het voorval veel duidelijk maakt over de huidige verhoudingen en problemen binnen het Yamaha MotoGP Team. In de Yamaha pitbox heeft Tavullia de leiding, maar met de actie van Uccio is er volgens de Italiaan een grens overschreden, een actie die volgens zijn zeggen tevens hard is aangekomen bij de grote Yamaha bazen in Japan.
“Het is genoeg geweest voor de Japanners, nog zo’n fout en Uccio zal niet langer meer welkom zijn in de Yamaha pitbox.”
In het interview was tevens te horen dat de onderlinge strijd en spanningen tussen Rossi en Marquez veel verder gaat dan de grote schare fans momenteel zien, weten en horen.
“Er woedt momenteel een clanoorlog binnen de MotoGP, de spanningen tussen het tweetal gaat veel verder dan alleen het toneelspel op de baan en in het paddock.”
De grote vraag
Hebben Rossi en Marquez op dit moment teveel macht binnen het MotoGP wereldkampioenschap? Is de MotoGP organisatie niet bestand tegen de enorme zakelijke druk vanuit het VR46 kamp en de enorme zakelijke belangen vanuit het Spaans georiënteerde MM93 achterveld.
Wie het weet mag het zeggen, wat wel duidelijk is dat er veel meer aan de hand is dan de gemiddelde fan weet en dat het momenteel erg onrustig is binnen het MotoGP wereldkampioenschap, onrust die veroorzaakt wordt door twee huidige boegbeelden van de sport. Jammer, want zoals een oud spreekwoord luidt……als de soldaten baas worden in het leger dan verlies je de oorlog!
Hopelijk wint komend weekend in Austin het gezonde verstand van de Spaanse en Italiaanse emoties en nemen de toppers op twee wielen dit keer een voorbeeld aan hun collega’s op vier wielen (Verstappen-Hamilton). De twee F1 coureurs toonden hun voorbeeldfunctie binnen de sport door niet met modder te gooien maar elkaar op te zoeken en hun akefietje in Bahrein onderling uit te praten.