In het Duitse Hockenheim werden afgelopen weekend twee races verreden voor het Duitse IDM en voor het Nederlandse ONK kampioenschap. Het team koos ervoor om risico’s te beperken en zoveel mogelijk punten voor het ONK mee naar huis te nemen.
Tijdens de trainingen en kwalificaties liet Nigel Walraven zien dat hij de 2de plek stabiel in handen had. Beide races verliepen zonder risico’s en het team pakte met de Ten Kate Honda tweemaal de 2de plek.
Tijdens de lange zomerstop had Nigel Walraven enkele uitstapjes gedaan door mee te doen in een OW Cup wedstrijd en in de 8 uur van Oschersleben. Beide werden met een heel goed gevoel afgesloten en de focus voor de race in Hockenheim was goed. Prioriteit nummer één was het uitrijden van de races en zoveel mogelijk punten pakken voor het kampioenschap. Op donderdag arriveerde de WAGO teamtruck en werd alles opgebouwd. Op vrijdag stonden de eerste drie vrije trainingen gepland. In alle trainingen wist Walraven zijn tijden constant te houden met als snelste resultaat een 14de plek van het gecombineerde startveld.
De zaterdag stond in teken van de kwalificaties en het team had na de vrije trainingen nog een aantal kleine aanpassingen aan de Ten Kate Honda CBR1000 RR SP gedaan. Deze aanpassingen gaven een verbetering van de rondetijden en tijdens de eerste kwalificatie was Walraven 0.3 seconden sneller. Tijdens de tweede kwalificatie schaafde hij daar nog eens 0.7 seconden vanaf en pakte daarmee de 16de startplek (1’28.761).
Voor de warm-up op zondag werden er nog een aantal kleine aanpassingen gedaan die niet het gewenste effect hadden. Na het terugzetten van de setup, zoals die in de kwalificatie was, positioneerde Walraven zijn Honda op de 16de startplek voor de eerste race. Na het doven van de lichten was Walraven goed weg en pakte meteen twee posities. Na vier ronden verschalkte hij nog twee rijders en in de dertiende ronde pakte hij de 11de positie. Walraven had een aantal coureurs achter zich die agressief reden en naar voren wilden. Met het oog op het kampioenschap koos Walraven ervoor om de strijd niet aan te gaan en liet twee vechtende coureurs voorbij gaan. Hij reed de laatste drie ronden met constante tijden uit en kwam als 13de over de lijn waarmee hij de 2de plek van de ONK pakte.
Na de champagnedouche van de eerste race focuste het team zich op de tweede race. De altijd snel startende Walraven had dit maal moeite om goed weg te komen en raakte in het gedrang. Na de eerste ronde moest hij zich vanaf de 19de positie naar voren vechten. In twee ronden wist Walraven al drie plekken terug te pakken. Hij kwam in niemandsland terecht en richtte zich op het neerzetten van constante tijden om de Pirelli banden zoveel mogelijk te sparen. Door een valpartij voorin het veld klom Walraven nog een plek. Hij reed de wedstrijd op een 15de plek uit, pakte wederom de 2de plek van het ONK veld en dus weer 20 punten voor het kampioenschap.
Nigel Walraven: ‘Tevreden hoe het is gelopen, we wisten vooraf dat we geen risico’s moesten nemen. Ik wou tijdens de eerste race graag de strijd aangaan voor een top 10 notering, maar de risico’s waren te groot. De tweede race begon lastig, maar ik wist goed naar voren te komen. Helaas kwam ik door mijn inhaalrace te laat om nog aan te haken bij het groepje voor mij, dus richtte ik mij op het neerzetten van strakke tijden en het binnen halen van de 2de plek. Twee maal podium en 40 punten is waar we op gehoopt hadden dit weekend, dus zeer tevreden richten we ons op komend weekend.’
Nigel Walraven staat 2de in het ONK kampioenschap en staat 21 punten achter op de huidige leider. Met nog drie races te gaan is de strijd om het kampioenschap uitermate spannend. De volgende race is komend weekend al tijdens het British Superbike evenement in Assen.